Denne gangen gikk stemmen min til

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe mer om valget, men så synes jeg det var så utrolig gøy å lese om hva andre bloggere har stemt. Da tenkte jeg at kanskje dere synes det er morsomt å lese også, fordi dere ser jo stort sett bare en side av livet mitt her på bloggen. Om jeg tar feil, om dere ikke er interessert i det så kan dere bare hoppe over dette innlegget og titte innom igjen til mer trening i morgen. Men for dere som har lyst til å lese, så kan jeg først fortelle at jeg for første gang har byttet parti. Dette var min tredje mulighet til å stemme i livet, og de to første gangene stemte jeg på Høyre. Jeg er fortsatt enig med Høyre i mye, men det er et parti som treffer hjertet mitt enda mer. Nå er det Venstre som er mitt parti, og jeg håper virkelig på Trine og Erna sammen. De viktigste sakene Venstre har er i mine øyne disse sakene:

Holde Lofoten oljefritt

Avvikle pelsindustrien

Innføre dyrepoliti i hele landet 

Kompetanseløft for lærere

Gjøre det lettere for gründere å starte nye bedrifter

Det er selvfølgelig mye mer som også er viktig, men dette er mine hjertesaker. Vi er er nødt til å ta vare på planeten vår, og derfor mener jeg vi skal holde Lofoten oljefritt. Uten olje trenger vi nye jobber, da må det være lettere å skape sin egen arbeidsplass. I tillegg må vi satse på de små allerede fra skole og barnehage, de er tross alt fremtiden. Sist men ikke minst så synes jeg det er ufattelig viktig å bedre vare på dyrene. De har ikke en stemme, så jeg stemmer for de ♥

Du trenger ikke være enig med meg, men jeg håper du har en mening om disse sakene du også. Jeg håper også at du stemmer i morgen om du ikke har gjort det enda. Bruk stemmeretten din, og gjerne del meningen din i kommentarfeltet om du vil. Jeg synes nemlig det er utrolig spennende å høre hva dere velger også ♥

11 kommentarer
    1. Synes det er bra at du poster om valget, og at du bruker den stemmen du har til å oppfordre folk til å bruke stemmeretten sin. Enig med Venstre i mye, men ble et annet parti som fikk stemmen min denne gangen 🙂

    2. Ble venstre på meg og av samme grunn. Valgte rett å slett å stemme for alle firbeinte som ikke kan stemme. De har og sine rettigheter.

    3. Skiftet fra Høyre til Venstre jeg også. Skole er superviktig, og sammen med miljøvern og dyreetikk så ble V et riktig valg.

    4. Hei!
      Jeg respekterer såklart valget ditt, men jeg syns at å begrunne valget med blant annet kompetanseheving for lærerne ikke blir helt rett… Det står flere tusen lærere i fare for å bli “avskiltet” på grunn av de nye kravene som er minst 30 stp i basisfagene. Lærere som har vært lærere i over tjue år får kanskje ikke jobbe mer som lærer hvis de ikke trenger de siste studiepoengene. Og vi lærere er opptatt av å kunne faget vårt, og oppdaterer oss gjerne. Men – vi syns det er et tillitsbrudd å kreve dette. Allmennlæreren er tydeligvis ikke god nok, og det i en tid hvor det allerede er lærermangel. I distriktene sliter skolene med å få ansatt nok lærere, og disse lærerne kan heller ikke sendes på kurs fordi man ikke får inn nok vikarer. Og mens en lærer etterutdannes, så vil mest sannsynlig klassen få en ufaglært istedet. Gjerne hev kompetansekravet, men ikke avskilt de som allerede er lærere og som har lang fartstid i skolen. For små barn er det viktigere med trygge voksne som skaper gode relasjoner og et godt klassemiljø, enn fem ulike lærere med faglig tyngde. Det er ikke meningen de skal bli nedlesset i tung kunnskap i starten uansett, det er meningen at de skal ha voksne som ser de og som hjelper de til å bli et selvstendig individ i en gruppe. Jeg føler bare at jeg må stå opp for yrkesgruppen min 😌 vi er ikke så kompetanseløse som enkelte partier skal ha det til…

    5. Superkult at du bruker bloggen din til å fronte det å bruke stemmeretten! Jeg er personlig på motsatt ende av den politiske “skalaen”, men synes likevel det er skikkelig bra at du byttet fra høyre til venstre. Miljøpolitikk er SÅ viktig.

    6. Enig med Marte uten h over her! Det er allerede lærere som opplever å ikke få seg jobb fordi de mangler nok studiepoeng i enkelte fag – enda de har jobbet i skolen i 20-30 år! En nyutdannet lærer med alle studiepoeng som nå kreves i kjernefagene norsk, matte og engelsk kan ikke måle seg med en lærer som har jobber i skoleverket lenge. I tillegg er det som Marte skriver; hvem skal ha elevene mens de faglærte lærerne sendes for å etterutdanne seg? Jo, ufaglærte vikarer uten pedagogikk, undervisningskompetanse og fagkompetanse. Vi mangler 38 000 lærere om få år, og det jobber allerede 10 000 ufaglærte lærere i skolen. Jeg ville ikke dratt til en ufaglært lege eller tannlege, men å la ufaglærte undervise Norges framtid mens faglærte lærere sendes på etterutdanning er greit.. Hvem som helst kan ikke bli lærer – du kan ikke ta inn en vilkårlig person og tro at den personen kan gjøre jobben like godt som en faglært! Men, det er det tydeligvis vanskelig å forstå når det gjelder lærere.
      Jeg ble for øvrig uteksaminert i 2014, og det er BARE flaks som gjør at jeg ikke er avskiltet. Jeg hadde engelsk som valgfag på høyskolen, i stedet for et praktisk-estetisk fag. Av den enkle grunn må jeg ikke ta etterutdanning, da jeg har matte og norsk som obligatoriske fag utenom. Men hva med alle dem som ikke valgte engelsk? 3 år etter endt utdanning får du det slengt i trynet at du ikke er god nok? Og det kullet vi gikk i, var det første kullet på den NYE grunnskolelærerutdanningen, der utdanningen hadde blitt endre – nettopp for å få bedre lærere! Igjen, det er alltid oss det er noe feil med. “Vi trenger bedre lærere” – nei, vi trenger bedre lønn! Vi trenger mindre stress med kartleggingsprøver! Vi trenger mer TID til hver elev! Vi trenger en lærernorm som sier noe om HVOR mange elever det skal være i hver klasse! Vil du helst at Ulrik skal gå i klasse med 29 andre elever, eller skal han gå i klasse med 15? Hvor tror du han lærer mest? Der hvor læreren må løpe mellom 30 elever, i verste fall uten assistent, der to har ADHD, én har Asperger, to bor i fosterhjem, tre sier aldri et ord høyt, to har dysleksi, én har generelle lærevansker, og én har tilknytningsvansker og trenger derfor egentrening i å faktisk forstå hvordan man ser ut når man er glad? Eller i en klasse der bare halvparten av disse elevene er, og læreren har tid til å hjelpe alle elevene i løpet av timen?
      I tillegg skal det sies at det faktisk er lærerne som må betale sin egen etterutdanning, det er kun en liten del som blir dekt av staten. Tenk det! Pålagt etterutdanning for å “få bedre lærere”, og så må man betale den selv? 1 av 3 nyutdannete lærere bytter yrke innen tre år etter endt utdanning – de kommer ikke tilbake så lenge lønna er lav, og om de i tillegg må betale sin pålagte etterutdanning..
      Jeg stemte Rødt i år – de vil ha en nasjonal lærernorm, og DET gjør mer for elevenes læring enn å utdanne lærere som allerede er godt utdannet.
      Sånn, da er jeg ferdig. 😉

    7. Marthe Reppe: helt greit å være uenige om ting 🙂 Rødt er det partiet jeg er absolutt minst enig med om alt, men har likevel full respekt for at andre ser på ting annerledes enn meg 🙂

      Så er det og sånn at jeg ikke nødvendigvis er enig i absolutt alt, men jeg har tro på å løfte lærere og jeg har virkelig troa på at politikerne våre kommer til å få til akkurat det 🙂

    8. Du svarer ikke på spørsmålet angående lærermangelen? Hva tenker du og Venstre å gjøre med det nå som dere vil sparke flere titusenvis av lærere med å gi utdanningen man tok for mange år siden tilbakevirkende kraft? Det er allerede STOR lærermangel. Hva med å sette seg litt inn i ting før du kjøper det grande sier?

    9. Jeg hadde ikke noe intensjon om å skape en politiskdebatt med innlegget, derfor unnlot jeg det 🙂 jeg ville bare fortelle hva jeg stemte, og forhåpentligvis få flere til å stemme på det partiet de er enige med. Jeg har satt meg inn i partiet jeg stemte på – og resterende partier. Valget var klinkende klart selv om jeg ikke er 100% enig i alt. Men kompetanseløft til lærere, det har jeg troa på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg