Spicy linsekaker

Det er mandag igjen, og i dag har jeg et supert vegetar-tips til dere! For jeg har nettopp oppdaget linsekaker, det er så godt. Det er kanskje ikke nytt for mange av dere, for det finnes jo et helt hav med vegetarretter det er mulig å lage. Jeg har ikke laget så alt for mange selv enda, men minimum hver mandag skal det komme en vegetaroppskrift her på bloggen. Denne fikk jeg av ei venninne, og nå som lunsjen er over er jeg sjeleglad for at jeg laget nok til å ha med på jobb i kveld. For å lage linsekakene trenger du:

3 dl grønne linser ♥ 2 dl havregryn ♥ 1 dl havremel ♥ 1/2 løk

 1 egg ♥ 2 fedd hvitløk ♥ 1/2 rød chili ♥ 2 ts salt ♥ 1 ts ingefær

Finhakk løk, hvitløk og chili og legg i en bolle. Tilsett resten av ingrediensene, og bruk en stavmikser for å få massen godt blandet sammen. Den skal være relativt grov, så ikke kjør den for mye sammen. Bruk hendene til å forme til små kaker, en stor spiseskje er nok til en kake. Stek et par minutter i panna på hver side, før du flytter de over til et stekebrett og setter de i ovnen på 200 grader i omtrent 15 minutter. Linsekaker smaker kjempegodt i seg selv, Ulrik storkoste seg med et par til lunsj han også. Jeg serverte med søtpotetmos, hvitløkskesam, stekt vårløk og litt salat. Du kan også fint servere linsekaker som tilbehør til f.eks laks hvis du vil, disse kan brukes til det meste. En smaksbombe med mye næring, som kan nytes av både liten og stor. Hvis du ikke er glad i sterk mat kan du også bytte ut chili/ingefær med andre typer krydder. Her i huset er vi glade i sterke smaker, så disse ble midt i blinken!

Etter en rolig start på dagen skal vi komme oss ut for å leke i sola før jeg skal på jobb. Håper dere har en nydelig start på uka!

7 kommentarer
    1. Hei Nora!
      Jeg har fulgt deg i mange år, og har tenkt at fitnessdietter dårlig for miljøet. Det går jo oftest i kjøtt og andre animalske produkter. Derfor blir jeg så utrolig glad når du poster oppskrifter som dette, for ja visst kan man leve sporty og spise protetiner med en plantebasert kost. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg