Våre fem endringer for å spare miljøet

Som jeg har nevnt tidligere ønsker både jeg og samboeren å bli mer miljøbeviste. Jeg er så glad for at dette er noe vi begge ønsker, fordi jeg tror det ville vært vanskelig å gjøre endringer for familien hvis vi begge ikke var innstilt på det. Nå har vi bestemt oss for fem enkle tiltak for som vi skal fokusere på, det synes jeg er en veldig god start! Kanskje finner vi på flere enkle ting vi kan gjøre etterhvert, eller kanskje noen av dere har gode tips å dele. Hvis alle gjør litt, så utgjør det så mye! Så om du har lyst til å gjøre en liten innsats for den fantastiske planeten vi lever på, så kanskje du også tar med deg noen av disse punktene inn i hverdagen?

♥ Spise mindre kjøtt og meieriprodukter. Jeg kommer nok aldri til å bli en vegetarianer, men å spise mindre kjøtt og meieriprodukter enn før er ikke noe problem. Før kunne jeg lett spise meieriprodukter 3-4 ganger om dagen, og karbonadedeig nesten hver dag. Nå holder det med ett meieriprodukt dagen, og rødt kjøtt en til to ganger i uken.

♥ Gå og sykle mer. Det er så lett å ta bilen på kjappe turer til butikken, svigermor eller lignende – men nå skal jeg bli flinkere til å la den stå. Det er jo mye bedre for miljøet å la den stå, i tillegg til at jeg får litt ekstra trening av å bære handleposer!

♥ Bytte bil. Hverdagskabalen vår hadde aldri gått opp uten bil, så å bare reise kollektivt er ikke en mulighet for oss akkurat nå. Men vi er begge enige om at vi skal bytte til elbil med engang leasingavtalen vår løper ut om et års tid. Vi hadde egentlig bestemt oss for å bytte til en stor SUV, men det har vi gått helt bort i fra nå.

♥ Kjøpe mindre.  Jeg har en tendens til at jeg har lyst til å bytte ut helt fine ting, bare fordi jeg har lyst på noe nytt. Jeg har helt ærlig ikke tenkt så mye over det tidligere, men det er jo en håpløs egenskap. Heldigvis har jeg verdens snilleste og flinkeste samboer,  som snekrer alt mulig av materialer han har til overs. På den måten kan “gamle” møbler få nytt liv, og vi trenger ikke å kjøpe nye ting.

♥ Ta med egne handlenett i stedet for å kjøpe plastposer. 

Det er altså ikke så store tiltak, men for oss er det et stort steg i riktig retning. På dager som dette når sola skinner, himmelen og havet er blått og jeg får være ute i naturen – da er jeg ekstra takknemmlig for å få leve på denne fantastiske planeten. Da skulle det virkelig bare mangle at jeg gjør litt for å ta vare på den.

Nå er jeg nysgjerrig, er dere lesere miljøbeviste? 

7 kommentarer
    1. Jeg har noen små tiltak som jeg prøver å opprettholde:
      Skru av vannet når jeg pusser tennene. Alltid sykle til trening og kamp, uansett vær (gjelder ikke i vinterhalvåret). Bytte ut bil med sykkel når det er små avstander jeg skal ut på. Er veldig nøye på resirkuleringen. Handler mindre på butikken, kjøper brukt. Ikke så mye, men er da noe 😊

    2. Så fint at dere gjør dette! Vi prøver også å gjøre små tiltak i hverdagen. Som å kildesortere, panter alltid flasker og leverer alt av glass til gjenvinning. Bruker miljøposer når vi handler, men glemmer dem av og til hjemme. Prøver å handle mindre av alt, spesielt klær og tenker mer langsiktig ved kjøp – at det skal ha relativt god kvalitet og vare lenge når vi først kjøper klær. Har minst en kjøttfri dag i uken, og spiser lite rødt kjøtt. Når jeg er ute og triller tur med ungen, har jeg noen ganger med meg en søppelpose som jeg samler diverse søppel i på turen og tar med hjem i søppeldunken. Skulle ønske miljø var et eget fag på grunnskolen, det er svært tydelig at små barn og ung ungdom kaster fra seg brusbokser og godteripapir osv når de er ute. Ha en fin dag😊

    3. Ja, jeg gjør noen småting. Når det kommer til bil så er det slik at produksjonen av elbilen forurenser så mye mere enn produksjonen av en vanlig bil at det faktisk er mer miljøvennelig å kjøre vanlig bil. Helt sykt! Hadde tenkt å bytte selv, men vi slo det fra oss grunnet dette

    4. Jeg har blitt helt vegan etter å ha sett dokumentaren cowspiriacy! I tillegg til å resirkulere, bytte ut alt av vaskemidler og hygieneprodukter til miljøvennlige. Og bruker handlenett selvfølgelig!

    5. Anbefaler også oppfølgeren til Cowspiracy; What the Health på Netflix. Litt vel amerikansk, men det får en til å tenke! Jeg kommer heller aldri til å gå for kun vegansk diett, men jeg skal revurdere kjøttkonsumet!! Når det gjelder miljøet anbefaler jeg Plasthvalen som ligger på NRK nett-TV et par uker til. Jeg skal definitivt redusere mengden plast jeg bruker! Jeg ble inspirert til å lage meg linpose til brød. Det skal visstnok få brødet til å vare lenger og forhindre at det mugner. Jeg er spent på om det funker! I tillegg skal jeg bli flinkere til å bruke opp matrester, og å oppbevare de i bokser i stedet for å ta på plastfilm. Det viktigste tror jeg uansett er at man blir bevisst på sånne ting, og dermed gjør bevisste, velgjennomtenkte og bærekraftige valg i hverdagen 🙂

    6. Jaaaa!! Og dette gleder mitt hjerte, fantastisk <3 plast i de flotte havene våre er jo et stort, aktuelt problem. Det er de store selskapene som må endre seg og store nasjonale/ internasjonale endringer som må til. Anbefaler facebook- siden Journey to zero waste allievel, da vi alle kan gjøre mye 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg