Det føles så bra

For akkurat tre uker siden startet jeg på nytt styrkeprogram, og jeg har virkelig funnet treningsgleden etterpå. Det siste året har jeg bare trent det som har passet meg uten å følge noe særlig program, og jeg hadde nesten glemt hvor gøy det faktisk er å se progresjon fra uke til uke når en følger et fast program. Jeg trener 3 strykeøkter i uka, og har i tillegg tre faste gruppetimer hvor kondisen virkelig får kjørt seg. På toppen av det kommer turer med hund og barnevogn stort sett hver dag, så da holder det i massevis med tre styrkeøkter. Når kroppen får trent tre ganger i uken er det beste stort sett å kjøre et fullkroppsprogram, slik at store deler av kroppen får jobbet på hver økt. Det fikk jeg virkelig i dag, og økta mi så slik ut:

Sumo markløft 4 x 6, 75 kg

Chins 3 x 6

Pushups med ekstra vekt 3 x 8, 10 kg

Pendlay rows 4 x 5, 40 kg

Sittende roing 3 x 12, 35 kg

Facepulls 2 x 15, 20 kg

I tillegg la jeg til en liten magesirkel på slutten som jeg tenkte å dele med dere, for den river sånn! Perfekt å avslutte ei styrkeøkt med, slik at du virkelig kjenner det i magen. Du trenger slynge og kettlebells til å begynne med, hvor du starter med strak kropp med føttene i slynga og hendene på kulene. Gå ned i pushups-posisjon og samtidig som du skyver deg opp strekker du beina ut til siden. Dra beina inn til midten igjen, og gå ned i en ny pushups.

Singlett fra Adidas / tights og sko (-31%) fra Reebok (sponsede lenker)

Neste øvelse starter i samme posisjon, før du prøver å dra deg opp i en pike. Her skal rumpa så høyt opp som mulig, og magen brukes for å trekke beina inn.

Etter 10 av hver på disse øvelsene tar jeg min favoritt-øvelse når det kommer til magen, nemlig toes-to-bar. Her starter du med å henge strakt i en pullup-bar, og løfter beina opp til stanga. Senk de rolig ned slik at du henger strakt ned igjen, før du på nytt løfter beina. Det er virkelig en killer for magemusklene! Her kjører jeg som regel 8 repetisjoner og har fokus på å kjøre de sakte.

Sist men ikke minst, fantastiske L-sit. Denne strevde jeg så mye med å få til, men når den først satt så satt den virkelig! Jeg kjører den ganske ofte nå, og prøver å holde flere sekunder hver gang jeg tar øvelsen. Selv om jeg stadig klarer å holde flere sekunder på øvelsen sliter jeg veldig med å ikke se ut som jeg skal bæsje meg ut når jeg tar den! Men det har faktisk ingenting å si, løftefjes er et fint fjes det også. Her kjører jeg 3-5 repetisjoner med maksimalt hold på hver repetisjon.

Kjør sirkelen 2-3 ganger etter økta di, så lover jeg at magemusklene skriker etterpå! Hva er dine favoritter for magemusklene? ♥

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg