Vi må snakke om fødsler

For et par helger siden var jeg på en hagefest hvor fødsler ble et samtaleemne, fordi en av de andre gjestene var gravid. Som noen av dere kanskje husker synes jeg det var helt pyton å være gravid, og hadde lett tatt ti fødsler på rappen i stedet for å gå gravid igjen. Det sa jeg også på festen, før en av de andre i samtalen brøt inn med et nedlatende toneleie “det er lett for deg å si, som fødte med epidural.” Jeg ble helt paff og klarte ikke svare, mens samtalen gikk videre og etterhvert byttet tema. I ettertid har jeg tenkt mye på dette, og nå måtte jeg bare skrive dette innlegget. For min fødsel var akkurat like fantastisk, og en like stor bragd å gjennomføre selv om jeg valgte å få epidural. Hvis andre bestemmer seg på forhånd for å føde uten smertestillende så er det flott for dem, men det gir likevel ingen som helst grunn til å se ned på min fødsel. Etter flere timer med smerter verre enn jeg kunne forestille meg, oppkast og tårer ble jeg og helsepersonellet enige om at epidural var det beste. For hvorfor skulle jeg på død og liv presse meg selv gjennom enda mer smerte og lidelse, når det var et alternativ der? Jeg gikk inn i fødselen med et helt åpent sinn, og fulgte de rådene som jordmoren kom med. Hun hadde tross alt vært med på en god del flere fødsler enn meg. Etter epiduralen ble satt følte jeg meg mye bedre, fikk spist og samlet litt energi før Ulrik endelig kom til verden. I det øyeblikket følte jeg meg virkelig som en superkvinne. Derfor blir jeg så forbanna når noen skal prøve ta fra meg det, som at de er mer superkvinner for at de fødte uten smertestillende. Det blir helt feil. Alle fødsler er ulike, og vi tar alle ulike valg. Likevel er vi alle superkvinner under fødsel uansett hvordan den gjennomføres. Vi har først produsert et helt lite menneske før vi skal trykke det lille mennesket ut gjennom underlivet vårt, det fortjener all hyllest som det går an å gi. For selv om du har valgt å føde på en måte så er ikke det nødvendigvis det riktige for meg. Hvis du valgte å pine deg gjennom mer smerte enn hva jeg gjorde, så er det flott for deg. Bare ikke kom å si at din fødsel var bedre, mer fantastisk eller mer verdt på noen som helst måte enn min. Alle fødsler er mirakler, og alle må få bestemme selv hvordan de ønsker å føde. Selvfølgelig i samråd med helsepersonell, og når de sier at smertestillende er greit og anbefaler dette – så ser jeg ingen grunn til at andre kvinner trenger å stikke nesa si inn i andres valg. Når kommentarer som jeg fikk blir slengt rundt, til og med foran personer som aldri har født før så kan det føre til at gravide rett og slett ikke tør å ta smertestillende. Fordi de kan bli redde for å bli sett ned på i etterkant, fordi de ikke “klarte” å komme seg gjennom det uten smertestillende. Vi klarer alt vi vil her i verden, og jeg hadde helt sikkert klart å føde uten epidural. Det at jeg ikke valgte å gjøre det gjør meg ikke til noe mindre urkvinne, for jeg klarte det mest fantastiske jeg har opplevd her i livet. Å føde Ulrik, og få lov til å være mammaen hans så lenge jeg lever ♥  

35 kommentarer
    1. Helt enig med deg! Alle fødsler er ulike og vi er alle like fantastiske fødekvinner. Jeg hadde så raske fødsler at jeg ikke hadde tid smertestillende,men skulle jeg hatt de smertene jeg hadde mange flere timer enn jeg hadde,så ville jeg tryglet om epidural😂 Er ikke mindre kvinne for det 👊🏻

    2. For et fantastisk flott innlegg!! Jeg er så enig med deg. Det virker som om det nærmest går sport i å tåle mest mulig smerte og jeg ser virkelig ikke poenget.. Det gjør deg ikke til en bedre mamma at du led deg gjennom fødselen, og det gjør ikke fødselen til en mindre bragd at du fikk smertestillende.
      Selv hadde jeg KS etter dagevis med vanvittige riesmerter og flere uker før det med svært smertefulle kynnere og jeg syns det er så sårt når folk nærmest ser “ned på” de som får KS. Greit, vi trykker ikke ut babyen selv, men vi har jo faktisk skapt det lille mirakelet i magen vår vi og..

    3. Jeg er så enig med deg og takk for t du skriver det offentlig. Jeg går og venter på å føde, og spørsmålene kommer i fleng ang smertelindring. “Jeg har aldri født før så det vet jeg ikke, jeg aner ikke hva jeg går til derfor er jeg heller ikke forberedt på noe, jeg vet ikke engang om det kan bli keisersnitt.” Og om man føder ut av tissn med eller uten smertelindring eller keisersnitt så har man faktisk skapt et mirakel, båret på det i 9 MÅNEDER. Det kan være 9 tøffe eller 9 rosenrøde måneder. Bra tema Nora💪🏽

    4. Jeg er så enig! Flott at du setter ord på det. Jeg ville føde naturlig, men ingenting med min fødsel ble slik som jeg hadde planlagt. Man kan ikke planlegge en fødsel, fordi alle er så ulike. Vi burde være stolt uansett om det var smertestillende, keisersnitt eller helt naturlig.

    5. stine: jeg blir så provosert, og helt enig med deg! Det du skapte er et mirakel, uansett hvordan mirakelet kom til verden! Og jammen er du akkurat like mye superkvinne som absolutt alle andre, keisersnitt eller ikke!

    6. Christina: Ikke sant, det er helt umulig å forutse en fødsel. Men uansett hvordan den blir til slutt så er det en ufattelig stor bragd, og vi skal alle være så stolte som det er mulig å være!

    7. Ingvild: 100% enig! Masse lykke til med fødsel, uansett hvordan det blir. Det er det ingen som kan forutse, så du må bare ta det som det kommer. Snart får du et lite mirkael, og det er det som betyr noe <3

    8. Helt enig med deg! Det blir bare tull å si at det er “lett” å føde om man får epidural, for det er overhodet ikle tilfelle. Jeg har selv født, med epidural, men som sluttet å virke når det virkelig gjaldt. Barnet kom seg ikke ned på egenhånd og smertene for meg var uutholdelige, og hvis jeg ikke hadde fått epidural tidligere i prosessen tror jeg at jeg hadde vært helt tom for krefter og som sikkert hadde endt i keisersnitt. Jeg er SÅ glad og takknemlig for at det finnes smertestillende, for i mange fødsler er det helt nødvendig. Og det er som du sier, uansett hvordan en fødsel er, så er det et mirakel! Tenk hva kroppen går igjennom! En utrolig dårlig og tullete kommentar fra den personen som slang ut noe sånnt, for en fødsel er IKKE enkel eller mindre vond fordi man får epidural!

    9. Takk! For et bra innlegg. Jeg har følt med sett ned på fordi jeg valgte epidural. Da hadde fødselen vart i veldig mange timer, og jeg var så sliten at kroppen ikke fungerte lenger. Det var enten epidural eller keisersnitt, og da gikk jeg for epiduralen.
      Og det folk ikke tenker på er at man ikke har epiduralen i det man presser ut babyen. Den skal hjelpe i tiden før. Det fikk iallfall jeg beskjed om, så jeg brukte denne velfortjente pausen til å lade batteriene. Jeg måtte forøvrig presse i 6 timer fordi babyen var en stjernekikker, så takk Gud for epiduralen ass!
      Damer må slutte å dra hverandre ned! Ærlig talt. Det er så dumt. Vi er så forskjellige og vil selvfølgelig også oppleve en fødsel forskjellig. Elsker st du tar opp slike viktige temaer Nora.

    10. Jeg kjenner jeg blir provosert på dine vegne. Som du sier alle fødsler er ulike. Noen opplever mye smerter andre mindre smerter. Noen har lengre fødsler andre har korte. For noen er siste tid før fødsel så utmattende at det å ligge i fødsel blir for krevende. Epidural er et legitimt og vanlig smertestillende til fødende. Det er svært få bivirkninger tilknyttet til dette middelet og de som mener at de er mye “flinkere” eller “bedre” en de som tar epidural, bør lese litt mer en mammaforum før de uttaler seg. Om du klarer å føde vaginalt eller må ta keisersnitt så må vi respektere ulike forløp. Vi alle er forskjellige. Vær stolt av mirakelet uavhengig av hendelsesforløpet.

    11. Hej,
      Jag har fött en gång med och en gång utan epidural och jag var lika mkt superkvinna på bägge födslar! Den med epidural var fantastisk och jag sitter igen med en otroligt fin upplevelse den utan var inget annan än en pina där jag inte klarade samarbeta med Jordmor grunnet fruktansvärda smärtor. Igen god känsla i kropp och själ.
      Alltså du kan ju dra ut en tand utan bedövning men gör du det? Nej! Eller kanske om du är allergisk😉 Men seriöst är du mer tuff/cool om du drar ut tanden utan bedövning ? Nja?! Folk är okunniga med lite sociala antenner!

    12. Epidural er til for å nettop hjelpe kvinner til å stå ut gjennom fødselen og få en flott fødselsopplevelse, samtidig som det I noen tilfeller er nødvendig for at fødselen skal kunne komme videre. Jo mer anspent en mor er jo tregere kan det gå, derfor gis Epidural ofte for å unngå keisersnitt. Folk som uttaler seg slik med en nedlatende tone er for lite informert til å faktisk forstå hva det dreier seg om. Det er og dårlig folkeskikk.

    13. “Lett for deg å si?” Hva i all verden vet noen andre om det..!? Det er bra at du velger å skrive om dette. Ære være alle fødsler, men la oss nå ikke ta den veien at det er mer mirakuløst å gjøre det uten smertelindring. Hvis man smaker litt på ordet smertelindring så tenker i alle fall jeg at hvorfor utsette seg for det når det ‘kan’ gjøres med mindre smerte? Jeg hadde et pyton svangerskap med førstefødte, slitsomt, tungt og vondt. På mange måter mistet jeg meg selv. Og etter 60 timer med smerter inn i fødsel hadde kroppen min knytt seg sånn at ingenting skjedde, det var ikke noen baby som skulle ut i alle fall. Epiduralen ble redningen, og til syvende og sist ble den nok grunnen til at lille N ikke ble stressa noe mer enn vanlig. Det er viktig å ta i betraktning i en slik diskusjon. Hvis jordmødre, lege og du synes det er greit – la ingen andre komme å si noe annet.

    14. Er så enig med deg. Jeg selv har fått slengt den i trynet og ble skikkelig provosert. Jeg var syk gjennom hele svangerskapet noe som gjorde at kroppen var sliten alt før fødselen. Og oppå der hele i det vannet var tatt så begynte jeg og spy og spydde i 6 timer uten å få i meg noe da en lege så at dette går ikke skal du være i stand til å føde og fikk dermed epidural. Så det er forskjellig hvorfor folk velger/må ha epidural. La folk tenke de er bedre. Du vet hva du selv har gått gjennom og gjort for å skape et liv til denne verden.

    15. Veldig enig med deg! Jeg har født 3 ganger, å jeg kan skrive under på at alle de 3 fødslene var ulike! Første fødsel valgte jeg epidural, men som deg lå jeg flere timer med ulevelige smerter. Jeg fikk også lystgass, men det er det lite smertelindring i gitt. Andre fødsel gikk så fort at jeg ikke rakk epidural. Selv om jeg helt klart hadde sett for meg det. Å riene på fødsel nr2 var jaggu ikke like sterke som på nr1. En myyye lettere fødsel! Nr3 var grusom. Selv om den gikk unna på 4 timer så var den grusom. Der takka jeg gud i himmelen for epiduralen, bare så kjipt at den ikke fungerte! Men uansett, vi skal være stolte! alle som føder vaginalt eller får KS er superkvinner. Vi har trossalt bært frem ett barn!

    16. Enig!! Fødte eldstemann med epidural, og sa rett etter fødselsen at dette gjør jeg gjerne igjen. Men nr to rakk jeg ikke å få epidural, og fødte uten smertelindring. Sa etter den fødselen: aldri mer!! Og det har ikke endret seg. Takke seg til å få epidural om en har mulighet, mener jeg. Noe annet er i mine øyne galskap😳

    17. Amen! Måtte selv ha ks pga tvillinger (bestemt av lege). Selv om det var legen som tok avgjørelsen kvier man seg nesten for å svare på hvordan mine to små kom til verden. (men man kan jo også lure hva i all verden gir folk “rett” til å vite hvilken kroppsåpning de kom ut fra??) Nå er jeg likevel ikke så ofte uglesett pga dette, de fleste virker til å ha en oppfatning om at alke tvillinger kommer til verden med ks :/
      Alle mødre har allerede gjort en kjempejobb før fødselen i det hele tatt er igang, fødselen er jo en bitteliten del i hele bildet.

    18. Første fødsel fikk jeg epidural. Fødselen var sykt vond! Ville ikke ha mer barn i etterkant. Det skal nevnes at jeg fikk betennelse i livmorhalsen etter fødsel også. J vondt…
      Etter 5 år kom nr 2. Da bestemte jeg meg for å prøve å føde uten epidural, lystgass fikk jeg heller ikke, siden det har de ikke på Fr.stad sykehus. Denne fødselen var faktisk en drøm iforhold til den første. Men ingen skal bli dømt for om man velger epidural eller ikke. Så ja, jeg kan si som deg som ikke hadde epidural på fødsel nr 2: Heller 10 fødsler enn å gå gravid. 🙂
      Liker bloggen din kjempe godt foresten, og sønnen din er jo bare kjempe søt:)

    19. Veldig bra tema å ta opp! Alle fødsler er ulike og alle føler smerte på forskjellig måte. Min første fødsel var uten epidural og det var en fødsel etter boka som de sa. Men fødsel nr.2 som de sier skal være så mye raskere og bedre var det motsatte for meg. Et smertehelvete! Hadde ikke tenkt på epidural men jordmor foreslo det og jeg er glad jeg tok hennes råd. Men i ettertid når jeg skulle fortelle om fødselen så var det nesten som om jeg skjemtes av meg selv for at jeg ikke hadde klart en naturlig fødsel. Og fikk ofte den at “jeg hadde ikke epidural”, som om at det var et nederlag å få det. Veldig enig i det du skriver!

    20. Helt enig!! Det er nesten blitt sånn som du beskriver det. Bruker du smertestillende så er det ikke naturlig fødsel og man føler at man ikke har gjort en like god jobb! Jeg tok lystgass og får høre det samme!

    21. Jeg syntes det er helt merkelig hva folk får seg til å si! Jeg måtte settes igang etter 12 dager over termin, og syntes det var veldig kjipt, og følte at kroppen min ikke klarte å få til det den skulle, og var laga for å gjøre. Så det hjalp ikke at folk i forveien sa ‘åh, håper det skjer naturlig da’ og ‘det er vondere å settes igang så håper du slipper det’. Jeg hadde og bestemt meg for at jeg ikke ville ha epidural. Ikke fordi det er noe galt med å ta epidural, men det var ikke det jeg ville. Det var ikke noe for meg, og jeg brukte heller TENS maskin som smertelindrene. Og for min del er jeg glad jeg gjennomførte fødselen min sånn som jeg ville, så må jo andre få gjøre det som er riktig for dem. Syntes folk som tør å ta den epiduralen i ryggen er tøffe jeg, for det syntes jeg virka skumlere enn å føde, haha! Har du laga et lite menneske inne i kroppen din, og gir det babyen det den trenger i ettertid, så kan det være det samme hvordan det lille menneske forlater kroppen din. Man har gjort noe helt rått uansett.

    22. Åh, epidural er “guds gave til kvinnen” ass! Etter over 24 timer med tette og intense rier sa kroppen min stopp, og det gikk flere timer med “unyttige” rier uten noe fremgang. Takket være epiduralen fikk kroppen henta seg inn og jeg fikk pusta ut, spist og faktisk vært mentalt til stede da det største jeg har opplevd skulle skje og ungen kom ut! Bare VÅG å fortelle meg at jeg ikke min fødsel er en like stor bragd som andres 💪🏻

    23. Helt enig !
      Flott å belyse dette temaet 🙂
      Selv har jeg 2 fødsler på baken – begge uten noe smertestillende , da det gikk for fort for å få det 😉
      Intenst , men hadde gladlig gjort det en gang til 🙂 ❤️

    24. Så flott du tar opp dette! Jeg er så enig med deg! Jeg fikk selv epidural da jeg fikk førstemann. Har selv opplevd at folk ikke føler det er bra nok. Den første fødselen tok tid og jeg trengte også å hente meg inn. Da jeg fødte andremann ønsket jeg epidural fordi det var så vondt, men da gikk det for fort til at jeg kunne få. Den andre fødselen var kanskje litt vondere, men likevel mye lettere enn den første. så for min del er jeg fortsatt veldig takknemlig for at jeg fikk epidural. Fødsler er både vonde og en fantastisk prestajon uansett hva man får av smertelindring!

    25. Er så enig! Fødsler er så forskjellige! Jeg skal være den første til å innrømme at jeg hadde en lett fødsel. Og at jeg derfor ikke hadde behov for epidural.Jeg vet også at mange (de fleste) har en mye tyngre fødsel. Og personlig lar jeg meg imponere av de som har kommet seg gjennom tøffe fødsler som vanligvis innebærer epidural. Jeg synes også det er idiotisk og ikke benytte seg av helsehjelp ved behov. Mennesket har opp gjennom tidene kuttet av seg både tær og armer uten bedøvelse. Men det betyr jo ikke at vi lar oss operere uten bedøvelse i Norge i dag! Keg er så taknemlig for norsk helsevesen og deres faglige kompetanse. Jeg kommer alltid til å følge deres anbefaling for helsehjelp!

    26. Det har da ingenting å si om du får epidural eller ikke, vondt gjør det uansett. Det jeg beundrer med deg er at du har hatt ork å motivasjon til å trene,å få kroppen din tilbake. Å ikke minst lage masse god og sunn mat, det er det ikkje alle som klarer.

    27. wow for ett bra innlegg!
      opplevd det samme …føler mange nok ser ned på meg fra før av siden jeg er 22 år og 100% alenemor for ei vakker 2 år gammal jente. husker ei som føda ett par mnd før meg snakket nedlatene om slik og at det var farlig og ditt og datt..nei vi lever ikke i urtiden lenger å er heldige som har mulighet til å lindre noe…men fortsatt er det helvettes vondt og en ting man virkelig skal være stolt av seg selv uansett hva!!!
      hilsen frida

    28. Kjempe flott innlegg! Jeg er så enig med deg! Alle fødsler er forskjellige og vi skal alle gi oss et klapp på skuldra for det mirakelet vi har skapt!

    29. Å gå inn i fødselen med åpent sinn tror jeg er en fin start. Gjorde det selv, med tanke om å benytte meg av den hjelpen som finnes ved behov.
      Alle kvinner som har bært frem og født barn bør være stolte av det, uansett hvordan barnet kom til verden. Også må vi damer være litt greiere med hverandre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg