Helkroppsprogram med strikk

Tenk at vi er i juni allerede, her i Trondheim er det over 20 grader i dag så vi har absolutt ingen grunn til å klage! Mange gjør seg klare til ferie, og mitt beste tips er å pakke med strikk i kofferten. Det kan nemlig brukes til så mye, og du kan få en skikkelig god økt med bare stikk. Jeg tenkte å dele mitt strikkprogram med dere, så kan dere forhåpentligvis få inspirasjon til strikk-trening i sommer! Repetisjonene vil variere litt etter tyngden på strikket, men generelt bør man ha et høyt repetisjonsantall med stikk for at det skal kjennes. Jeg kjører derfor mellom 12-20 repetisjoner per øvelse, eller per bein hvor det er aktuelt. Her må dere rett og slett bare prøve dere litt frem uten at jeg har fasiten, men øvelsene skal jeg gi dere!

1. Ettbeins strake markløft. Denne er super for bakside lår, og er en øvelse som virkelig river. Om du sliter med balanse kan du også velge å gjøre øvelsen med begge beina i bakken. Her fester du altså strikket bak nakken og under den ene foten, før du bøyer deg fremover som i en strak markløft. Da skal du kjenne at det strekker godt på baksiden av lårene!

Strikk finner dere her / genser her (-30%)  / tights her / sko her  (sponsede lenker) 


 

2. Sterke skuldre er viktig, så skulderpress er selvfølgelig med. Start med strikket festet under føttene og armene foran brystet. Press opp slik at armene blir strake, og gjenta øvelsen.

3. Pull-through må også være med så rumpa får trent. For å gjennomføre denne øvelsen må du feste strikket i noe som står fast, jeg valgte et badevakt-tårn. Det kan også være et tre, en stolpe, verandaen eller hva som helst annet som tåler litt motstand. Start med strikken mellom beina, sett rumpa godt tilbake og skyt frem igjen. Husk å skvise rumpeballene godt sammen hver gang du står oppreist!

4. Pushups er en fantastisk øvelse for overkroppen, og den kan gjøres enda litt tyngre om man velger å kjøre den med strikk over ryggen. 

5. Bulgarske utfall kan også gjøres tyngre ved hjelp av en stikk under foten, for da må du ta i litt ekstra for å komme opp til toppen!

6. Pallof-press er en av mine personlige favoritter for kjernen.  Fest strikken i midje-høyde, og beveg deg et stykke bort fra festepunktet. Jo lengre unna du går, dess tyngre vil øvelsen også bli. Stram magen, og stå med stikket i begge hendene. Press rett frem, hold et par sekunder når du har strake armer og gå tilbake til utgangsposisjon. Det ser kanskje ikke så tungt ut, men det kan jeg skrive under på at det er! Hvis du ikke kjenner det godt nok når du gjennomfører øvelsen tar du et lite steg ekstra til siden for at øvelsen skal bli tyngre. Husk at strikket og armene skal presses rett frem, selv om strikket prøver å trekke til siden. Snu og gjennomfør på motsatt side etter du er ferdig med repetisjonene på den første. 

7. Siden jeg er over snittet glad i rumpetrening har jeg med enda en for nettopp dette, nemlig kickbacks. Denne kan også gjennomføres knestående, men det var ikke så digg på steinstrand. Derfor ble det stående kickbacks denne ferien og det fungerte fint! Fest strikket i skulderhøyde og under foten, før du bruker rumpa til å løfte det ene beinet bakover. Her tok jeg 20 repetisjoner per bein og det brenner virkelig!

8 og 9. Jeg har spart det beste til slutt, nemlig biceps og triceps! Triceps, altså baksiden av armene, er lett å trene om en bare vet hvordan. Stå på knær med strikket festet rundt anklene og før hendene sammen bak hodet. Her er det viktig at albuene er tett mot ørene hele tiden. Press opp så du får strake armer, og gå rolig tilbake til utgangsposisjon.  Bicepscurls trenger kanskje ingen forklaring, men jeg slenger med et bilde likevel!


Det skal ikke så mye til for å vedlikeholde treningen på ferie, det er har dere et godt eksempel på her! Jeg kjørte alle øvelsene etter hverandre, før jeg tok pause og gjentok det hele så det ble totalt fire runder. Det var en super syden-økt, men den er like fin å gjøre  i hagen eller i stua også. Dagens tips fra meg til alle dere ♥

2 kommentarer
    1. Elsker å bruke strikker, og dette programmet ga meg definitivt tips, motivasjon og ideer til trening i sommmer når jeg er på ferie uten treningsutstyr! Beundrer deg virkelig, stå på <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg