En helt ærlig handlekurv

Jeg får ofte spørsmål om hvordan jeg får tid til å trene, bake og lage fancy middager hver dag. Svaret er lekende lett, nemlig at jeg gjør ikke det! Det er langt i fra hver middag som er like fancy, men det trenger de heller ikke å være. Det viktigste er å finne et kosthold som fungerer i din hverdag, og jeg vet at i min er det umulig å stå på kjøkkenet en time hver dag for å lage mat. Noen dager har jeg selvfølgelig tid til det, og da kan jeg slå litt ekstra på stortromma. Men ellers handler det om å finne sunne og gode løsninger for hele familien.  Hvis lista legges for høyt er det så lett å mislykkes, selv om sunn mat ikke trenger å være så vanskelig. For selv om hjemmelagde søtpotetfries og ferske wok-grønnsaker utvilsomt er mye bedre enn frosne, så skader det ikke med frosne på travle dager. Og selv om jeg vet at det finnes mange supermoms der ute som alltid lager hjemmelaget mat tid ungene sine, så tror jeg ikke Ulrik tar skade av ferdigglass innimellom. Hvis han ikke liker maten vi spiser, da kjører jeg på med ferdigglass uten å noen gang ha tenkt at jeg er en dårligere mamma av den grunn. Jeg vet allerede at onsdag kommer til å bli et rotte-res i forhold til å få dagen til å gå opp, og da blir det faktisk Fjordland til middag. Byggrynsgrøt på meg og risgrøt til kjæresten. Det aller viktigste er å finne ut hva som funker for nettopp deg, samtidig som du klarer å få i deg nok og riktig næring. For meg er enkle alternativer et must, så koser jeg meg heller på kjøkkenet de dagene jeg har tid til det. Til små måltid er grove knekkebrød og lomper med skinke eller makrell i tomat på en soleklar favoritt, i tillegg til meieriprodukter, nøtter og frukt. Begge deler tar omtrent ingen tid å lage, og er derfor superlettvint i en hektisk hverdag. 




I dag er heldigvis en av de dagene jeg har litt bedre tid, og jeg skal straks sette i gang med laksemiddagen. Gjerne del deres beste tips til sunne måltider i en hektisk hverdag i kommentarfeltet ♥

11 kommentarer
    1. enkel og kjempe god middag:
      kok fersk fullkornpasta,
      stek lakseterninger med litt urtekrydder, tilsett cherrytomat det siste minuttet.
      hell av vannet på pastaen og rør inn pesto.
      nyyyt 😉

    2. Så for et års tid siden at du slet endel med strekkmerker på lårene pga. graviditet, hvor du blant annet testet en krem fra medicalia. Er i samme situasjon selv, og lurer på hvordan kremen fungerte, og hvordan strekkmerkene er nå så lang tid etterpå.

    3. Anonym: Hei! De er helt hvite og vises nesten ikke 🙂 Hvis jeg tar hendene og “strekker huden” om du skjønner kommer de litt mer frem, men ellers er de nesten usynlige 🙂

    4. Før var jeg skeptisk til frosne grønnsaker og brukte det aldri, men har lært at de er like næringsrike som ferske. Her går det i hjemmelaget mat, men det er slett ikke avansert. Eks ovnsbakte grønnsaker med fisk eller kjøtt. Digger mat som “lager seg selv” i ovn.

    5. Snakket med en lege som sa til meg at: “det beste kostholdet du kan ha er et helt vanlig og normalt kosthold der du balanserer forskjellige typer mat”.
      Han nevnte også at det ekstreme presset “fitnessbloggere” (jeg er på en måte det selv) legger på hverandre ved å vise hvor sunt og friskt de spiser hver dag overhodet ikke er sunt. Du klarer riktignok alltid å vise din gode side ved å poste herlige middager, og du skal få en ekstra tommel opp fra meg for å faktisk skrive denne posten og vise at du ikke er “udødelig” selv om du er selektiv med hvilke middager du poster på bloggen 🙂 stå på videre, nora

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg