Ikke ta treninga di så seriøst!

Som dere kanskje har fått med dere har jeg prøvd meg på noen av øktene i CrossFit Open i år, og det var dødsgøy! 17.5 prøvde jeg også før jeg opererte, og det var tøft selv om jeg måtte kjøre den skalerte versjonen. Jeg klarer nemlig ikke double unders enda, og det komme vel av at jeg heller aldri har øvd på det. Men som den forrige treningschallengen min viste, så klarer man det meste bare man øver på det! Derfor kjørte jeg 9 x thrusters på 30 kilo, og 35 single-unders som det så fint heter. Disse to øvelsene skal gjennomføres hele 10 ganger før økta er over. Tungt, men også utrolig gøy! Hvis noen av dere lurer på hva en thruster er, så er det en kombinert frontbøy og skulderpress. En helt super øvelse for hele kroppen, som er fin å ta med seg på trening.


Det jeg synes er så utrolig synd, er at mange jeg har spurt om å prøve disse øktene sier nei. “Jeg trener ikke CrossFit, jeg har beindag i dag, jeg må slappe av før ryggøkta i morgen” og all verdens unnskyldninger kommer. Dette ser og hører jeg alt for ofte, når de kommer til å trene ting en normalt ikke gjør. Jeg trener vanligvis ikke CrossFit jeg heller, men når ble det farlig å prøve noe nytt? Og når ble det så forbanna viktig for mosjonister at de MÅ følge treningsprogrammet sitt? For let’s face it, de fleste av oss er mosjonister – og det er ingen verdens ting galt med det! Det er helt supert å være en helt vanlig person som ønsker å trene og ta vare på kroppen sin. Ikke alle kan være toppidrettsutøvere, så hvorfor skal man da pålegge seg selv å trene som de? Hvis du ikke har noen konkurranse du trener mot og virkelig må følge et strengt treningsregime – så har jeg faktisk mer troa på å ikke ta treningsplanen din så blodseriøst. For all del så er det viktig å ha en plan, men å avvike fra denne planen i ny og ne tror jeg bare er sunt. La kroppen få prøve noe nytt, test nye økter, nye treningsformer og utfordre deg selv på nye måter! For variasjon har faktisk både kropp og hode godt av, verden går ikke under om du dropper beinøkta for ei CrossFit-økt, en yogatime eller en spinningtime. Og siden jeg er inne på dette med nye ting, så tenkte jeg å vise dere en tung vri på en god gammel mageøvelse helt til slutt. Beinhev er jo ikke noe nytt, men prøv å legg til en medisinball så skal dere virkelig kjenne det i magen. Med strake bein klarte jeg bare et par repetisjoner, så her har jeg mer potensiale!

Da håper jeg at jeg fikk frem poenget mitt, og hvis bare en av dere prøver noe nytt på trening neste uke er jeg happy! Bli med en venn på trening eller bare prøv noe nytt på treningssenteret, og la kroppen få en utfordring den ikke har kjent på før. Håper helga har vært strålende, og at dere har ladet opp batteriene til ei ny treningsuke ♥

12 kommentarer
    1. Men fordi om du liker å prøve noe nytt så kan vel andre få trene det de ønsker? Det er vel mange som følger en “plan” uten å følge den helt men har planlagt noe i hodet sitt… kanskje har de nettopp endret plan også? Trenger ikke være så forbanna seriøs fordi man ikke har lyst til å prøve noe du mener de bør?

    2. Kjersti: alle skal selvfølgelig få trene det de ønsker, men jeg synes alt for mange har et for strengt forhold til trening. Å prøve noe nytt og bruke kroppen på nye måter har de aller aller fleste av oss godt av. Og som jeg skriver, det må ikke være noe JEG liker men hvordan skal andre vite om de liker det hvis de aldri prøver noe nytt? 🙂

    3. Hehehehe kjennte meg litt igjen her gitt, jeg hadde heller ikke ofret en bein eller rygg økt for noe annet, da hadde det blitt i tillegg i såfall, vi er vane dyr😂😂😂

    4. Hei!
      Kjenner meg veldig godt igjen, men har erfart at det ofte er mye gøyere å gjøre de vanlige tingene, etter å ha prøvd noe nytt😊 Men, jeg lurte på om du kunne komme med et synspunkt på noe annet. Hva mener du vil være forskjellen på å gjøre knebøy sett på 3×6 og et på 5×8? Jeg blir ikke klok på hvilken metode jeg skal velge! Målet mitt er å bli sterkere i beina. Nå har jeg en dag med 3×6 og en annen med 5×5, med samme vekten. Leste nylig et program som hadde 5×8 og ble da usikker, atter en gang. Ellers kom jeg over et gammelt innlegg angående skuldre, og håper jeg ser ut son deg en vakker dag👍🏻

    5. Jeg pleier ofte å “smugtitte” på de proffe på gymmet, for så å prøve å gjøre det samme ved senere anledninger. Det er så gøy å bare gjøre masse forskjellig uten egentlig en plan synes nå jeg da;) All trening er god trening er mitt motto:))

    6. Nå er det lenge siden jeg har lest bloggen din (fordi jeg prøver å ikke bli distrahert på lesesalen, ikke fordi jeg ikke vil!), og jeg må bare si at du gløder! Du ser flott ut, og det ser ut som om du har det bra. Det gleder meg! Nå skal jeg krype opp i sofaen og lese litt på de gamle innleggene dine. Ha en fin dag!

    7. lixil: Så utrolig hyggelig å høre! Tusen hjertelig takk skal du ha for fin kommentar 🙂 Kos deg meg lesing av bloggen, og ikke minst på lesesalen fremover 🙂 Ha en super kveld!

    8. Så enig! Jeg har en plan jeg følger i det store og det hele, men om ei venninne spør om jeg vil være med på løpetur i marka en dag jeg egentlig skulle trent styrke på gymmen, så blir jeg selvfølgelig med. Pissregner det en dag jeg skulle løpt bakkeintervaller, så reiser jeg heller på gymmen om jeg ikke orker å løpe i dårlig vær. Og vet du hva, det funker det også:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg