Veien til håndstående

Innlegget inneholder sponsede lenker

Jeg har som mål å klare håndstående, og selv om jeg ikke får det til enda så vet jeg at jeg kommer til å klare det en dag! Jeg har kommet mye lengre på veien mot å klare det enn når jeg startet, men likevel har jeg en god del igjen. Uansett så tenker jeg at det sikkert er flere der ute som har lyst til å klare håndstående, og derfor tenkte jeg å dele noen tips i dette innlegget. Nå høres det kanskje rart ut at en som ikke klarer det skal gi tips, men disse rådene har jeg selv fått fra Lasse Tufte som er en ekspert på området. Disse øvelsene brukes primært til å jobbe med et lavt tyngdepunkt, noe jeg absolutt ikke er vant til. Så here goes, tips til å klare håndstående! Første steg er å starte med å sette håndflatene i bakken med omtrent skulderbreddes avstand, og plasser knærne på utsiden av albuene. Press godt ned i gulvet før du rolig løfter beina, og finner balansepunket slik at du klarer å holde posisjonen. Jeg sleit skikkelig med å få til dette i begynnelsen, og gikk på trynet flere ganger. Nå er denne varianten veldig grei, så klapp på skuldra til meg!

Genser fra Röhnisch / tights fra 2XU / sko fra Reebok

Neste steg er ganske likt, men her plasseres knærne oppå armen som på bildet under. De første gangene jeg prøvde gjorde det vondt i armene å holde knærne der, men etterhvert som jeg lærte meg å finne balansen i stedet for å hvile all vekten på armene gikk det helt fint. Neste steg fra denne posisjonen for min del er for det første å rette opp kroppen, slik at rumpa peker rett opp og hodet ned. Deretter skal beina og hendene strekkes helt ut. Det klarer jeg altså ikke enda, men jeg er på vei!

Selv om det er en tålmodighetsprøve er det så utrolig gøy å prøve nye øvelser, og ikke minst det å få kroppen til å mestre ting jeg ikke har klart før. Kroppen er ekstremt tilpasningsdyktig, og kan klare det meste bare du bestemmer deg for det. Jeg har bestemt meg for å klare håndstående, og da blir det sånn. Jeg har også bestemt meg for å bli mer bevegelig i 2017, og har vært litt med på yogatimer. Der merker jeg at fremgangen kommer raskt, og plutselig er det ikke noe problem å stå i bro lenger.  Kroppen altså, den er så kul!

Helt til slutt har jeg enda et lite tips til dere, for pre-workouten jeg har brukt i det siste er så bra! Gir et skikkelig rush i kroppen før trening, og det trenger jeg virkelig om dagen. Det blir plutselig ikke noe problem å få opp dampen på trening med denne her innabords, selv om det blir litt lite søvn. Akkurat nå har X-life kampanje på absolutt alt fra Nutramino også, så prisen blir finfin. Hele utvalget finner dere her.

Det var tipsene mine denne onsdagen, håper det kan være til inspirasjon. Gjerne del deres beste tips til å greie håndstående også, det er alltid gøy å høre hvordan andre har klart å knekke koden ♥

11 kommentarer
    1. Hei
      Jeg er en mester i håndstående, og mener det finnes noen bedre øvelser enn dette, men de er gode de også. Håndstående er 99% core strength. Og da jeg har lært det bort til hundevis, skal jeg se om jeg kan få postet noen bilder til deg. Hvis ikke jeg får tid, sen meg en msg om du vil så skal jeg gi deg noen tips

    2. Bare så ikke dette misforståes, øvelsene du gjør er gode. De er ikke feil, jeg bare mener det er en enklere vei til håndstående som er bra. Jeg er turn trener og har turnet et helt liv, så vi har jo en litt annen metode.

    3. Elisabeth: det skjønner jeg, alltid like gøy å høre om ulike metoder synes jeg. Finnes jo alltid flere veier til Rom 🙂 Core jobber jeg selvsagt med utenom disse spesifikke øvelsene, så håper jeg det sitter snart!

    4. Hei Nora! Håper på svar fra deg 🙂 har tatt silikon for en uke siden under muskelen. Så akkurat nå er det såklart veldig vondt! Gleder meg til å kunne trene igjen. Lurte bare på om en kan trene likt som før etterpå? Altså etter rundt 2 måneder: kan en ta feks pullups/chins igjen uten at det er et problem? Stå på hender/løpe/markløft/henge med armene i pullups-stativ.. ja you name it! Hadde satt så stor pris på svar fra deg, hadde hjelpt meg veldig! Særlig psykisk sånn at jeg kan fortelle meg selv at jeg kan trene slik som før når det har healet seg etter et par måneder. Tenkte siden du har så god erfaring/kunnskaper om det 🙂 stor stor klem

    5. Hei:)
      Yes finnes super mange veier til Rom, er det som er så gøy med trening. Skal se om jeg kan få posta ett innlegg her, hadde vært gøy å se om det er øvelser du har prøvd eller om de funker for deg:) Flink er du! Superbra jobba!

    6. tips: når du gjør den siste øvelsen i bro, sett bena opp på noe, da får du mindre trykk på håndledd og mer riktig posisjon i forhold til å løfte benet. Setter du bena litt høyere vil du få en bedre posisjon på broen og bedre trening i rompa og rygg-skuldre

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg