Effektiv trening med supersett

Helsedirektoratet anbefaler minimum 30 minutter med daglig aktivitet for voksne. Samme hvor travel hverdag du har, så er min mening at alle får til 30 minutter. Det handler faktisk kun om prioriteringer, og om du bestemmer deg for å sette av 30 minutter hver dag. Jeg vet at mange tenker de må ha lengre tid for å få inn ei treningsøkt, men du trenger faktisk ikke det! 30 minutter holder i massevis hvis du bruker tiden godt. Mitt beste tips til alle som sliter med dette å få tid til trening er å prøve supersett. Du gjennomfører et supersett når du tar to øvelser etter hverandre uten pause. Når du har gjennomført begge øvelsene tar du en kort pause, før du gjør øvelsene rett etter hverandre igjen. Økta jeg kjørte i dag ser dere under, og selv om det ser ut som mange øvelser tok det ikke mer enn en halvtime. Nettopp fordi supersett gjør at intensiteten på økta blir høyere, og ikke minst går treningen mye raskere.

A1) Strake markløft 3 x 12

A2) Planken 30 sekunder

B1) Pushups i slynge 3 x 8

B2) Roing i slynge 3 x 12

C1) Bulgarske utfall i slynge 3 x 10

C2) Sittende skulderpress 3 x 8

D1) Glutebridge 3 x 15

D2) Facepulls i slynger 3 x 12

Her har jeg fått trent hele kroppen med åtte gode øvelser, det er så lett å snike inn ei treningsøkt hvis man bare vil. Det sier jeg ikke bare fordi jeg har hjemmegym, ei 30-minutters økt med supersett kan du fint gjøre med bare kroppsvekt også!


Nå er jeg storfornøyd med meg selv, sitter i nattisen med en stor kopp te og skal kose meg med en serie. For følelsen etter ei treningsøkt, det er det ingenting som slår!

 

 

6 kommentarer
    1. Gode øvelser! Men vær litt forsiktig med å si at alle har tid til slik trening. Har selv en liten en på 8 uker, og har overhode ikke kapasitet til å trene. 2-3 timer usammenhengende timer søvn om natta og komatilstand om dagen er det ikke kapasitet igjen. Dagen må da brukes til å sove/spise/dusje (om jeg er heldig, to ganger i uka/handle mat). På en god dag får jeg lagd middag.. Og så er det de med kolikkbarn, alenemødre, syke.. For noen bør færre treningsøkter i uka være målet, og da er det litt kjipt å lese sånn!
      God helg 🙂

    2. Anna: jeg mener faktisk at alle har tid til trening – det handler om prioriteringer 🙂 min sov heller nesten ingenting, men det å trene LITT gjør faktisk at man får MER overskudd. For tro meg, jeg vet at overskuddet kan mangle. Men ved å velge å ta seg tid til trening, det kan man gjøre. For min del var det mer verdifullt enn å ta meg en dusj 🙂 Jeg skrev aldri noe om at man burde trene mest mulig, men litt trening det får faktisk alle som vil til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg