Til alle dere med nyttårsforsetter

Vi har kommet en uke inn i januar, og jeg vet at det er mange der ute med nyttårsforsetter. Det kan i seg selv være en bra ting, for så lenge folk er motiverte for en sunn livsstil er det er viktigste. Det eneste jeg synes er trist, er at mange drar det så langt at livsstilen ikke blir sunn likevel. For når januar kommer, og halve landet er bestemt på å gå ned i vekt / få en strammere kropp har det en tendens til å bli for ekstremt. Men for å oppnå en sunn og sterk kropp trengs det faktisk ikke ekstreme metoder. Det virker som alt for mange tenker sort / hvitt når det kommer til kosthold,  og bestemmer seg for å ekskludere mange matvarer fra kostholdet. Hvis man lager seg slike skiller kan det fort lede til et anstrengt forhold til mat, noe jeg har opplevd selv. Det tok lang tid før jeg klarte å snu det, men nå vet jeg hvordan det føles å være på begge sidene. Derfor kan jeg også med hånden på hjertet si at det føles så mye bedre å være på denne siden, med et balansert kosthold og normalt forhold til mat.

Det beste tipset jeg kan gi dere er å følge 80/20 regelen. Den går ut på at hvis du spiser bra og næringsrik mat 80% av tiden, kan du bruke de resterende 20% slik du vil. På den måten trenger du ikke å ekskludere matvarer fra kostholdet ditt, du kan fortsatt spise alt du er glad i uten å fråtse. Mat som er ulovlig blir ofte ekstra fristende, og sjansen for overspising kan derfor øke. Tidligere spiste jeg sjeldent godteri, men hvis jeg først spiste det gikk det ned ekstreme mengder. Nå spiser jeg godis nesten hver helg, men i helt andre mengder. Ved å åpne opp for at alle matvarer er “lovlig” blir det også mye enklere å finne et kosthold man kan leve med over lengre tid. Nettopp det må jo være det viktigste, å finne en livsstil man kan leve med over tid. Da vil man også slippe å starte på nytt hver januar og kan leve sunt året rundt! Kroppen din trenger god næring for å bli sterk, og så lenge du fyller på med nok av det gjøre det ingen verdens ting om du spiser en kanelbolle i ny og ne ♥

 

7 kommentarer
    1. Takk for tipset
      Dette hjalp virkelig
      Eg er så usikker når det kommer til å ha en sunn kosthold og tenker ofte at eg spiser feil

    2. Mener du at man kan spise akkurat hva man vil i 20 % av tiden eller at 20 % av kaloriene kan komme fra usunn mat? Og gjelder dette for alle uavhengig av aktivitetsnivå?

    3. Jeg er så enig med deg Nora!
      Jeg synes bloggen din har utviklet seg til å bli bedre og bedre med årene. Kanskje en sammenheng med at du har blitt mer avslappet rundt mat og trening? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg