Mammapoliti og ammehår

Jeg blir så lei. Som blogger har jeg fått en god del kritikk opp gjennom årene, men jeg tror aldri jeg har opplevd så mye kritikk som etter jeg ble mamma. Jeg har slettet mesteparten av kommentarene her på bloggen og har prøvd å overse de, men nå må jeg bare få ut litt frustrasjon. For hva er egentlig greia med dette mammapolitiet? De som sitter der ute og dømmer andre for å ta andre valg enn de selv ville ha tatt. Hvorfor blir folk plutselig så ivrige på å stikke nesa si i andres saker med en gang noen har fått barn? Jeg har fått kritikk for nesten alt jeg kan tenke på angående Ulrik her på bloggen, at jeg startet å jobbe for tidlig, at Ulrik har hatt på seg for lite klær, at han har hatt på seg for mye klær, at han har feil leker, at jeg sluttet å amme for tidlig, at jeg eksponerer Ulrik for mye og sånn fortsetter lista. Jeg tror vi alle kan være enige om at alle mammaer vil det beste for barna sine. Men det er ikke ensbetydende med at det som er best for mitt barn er det beste for ditt barn. Det er selvfølgelig helt greit å komme med tips og råd, og ha gode diskusjoner. Men det er ikke greit å kritisere, angripe eller dømme andre mødre for at de gjør ting på en annen måte. Så til alle dere der ute i mammapolitet som leser dette – vennligst slutt. Slutt å legge igjen negative kommentarer på både min og andre sine blogger / profiler. Det å være mamma er fantastisk, men det er ikke bare en dans på roser og vi vet alle at det kan være tøft i blant. Så la oss heller heie på hverandre og utveksle erfaringer på en god måte, i stedet for å slenge dritt. Det finnes nemlig ingen fasit, det finnes bare en hel masse barn som trenger mammaer og pappaer som ønsker de alt godt ♥

Når jeg først er i litt klagemodus, så tenkte jeg å klage litt på dette ammehåret. Jeg lese her om dagen at det faktisk ikke har noe med amming å gjøre, og da ble jeg så skuffa! Jeg sluttet å amme for et par-tre uker siden, fordi det passet meg og Ulrik fint. Så tenkte jeg også at en bieffekt av dette ville være at håret kanskje ble bedre, men det har altså ingen sammenheng. Dere ser meg ofte i caps, pannebånd eller lue om dagen, og her ser dere altså hvorfor. Alt håret jeg mistet er på vei ut, og selv om det er flott at det er på vei tilbake ser det jo ikke ut akkurat nå! Jeg antar at det kommer til å ta en stund før alle disse småhårene vokser ut til samme lengde som resten av håret, så det er bra vi går inn i vintersesongen nå. For da kan jeg nemlig gå hodeplagg så mye jeg vil, og skjule denne vakre hårsveisen!

Bebiser altså, de er nydelige men jammen fører de med seg mye rart også!

27 kommentarer
    1. Dumt at folk ikke passer sine egne saker så lenge det er snakk om personlige valg og ikke ting som er direkte farlig 🙁
      Har tre små barn selv og jeg har aldri sett deg gjøre noe kritikkverdig med Ulrik.
      Syns du gjør en god jobb og om noe er jeg bare overrasket over at du har energi og tid til alt.
      Stå på!!

    2. Syntes du gjør en fantastisk jobb som mamma, og det ser ut som Ulrik koser seg med å ha en så sunn og sprek mamma full av energi.
      Stå på og fortsett med det du gjør! 🙂

    3. Heier på deg jeg👍 ren misunnelse tenker jeg. Skjønner ikke greia med å gå inn på en blogg for så å kritisere??? Syntes du er tipp topp tommel opp. Fortsett med det du gjør, du inspirerer.😆

    4. Elsker ærlighet din på både godt og vondt. Hvordan våger disse mødrene å kritisere andre. Er det ikke innforstått at når det kommer til stykket er det ingen som egentlig vet helt hva en driver med, men så lenge barnet er frisk, har det bra og får nok mat så skal man være fornøyd? hvis disse kommentarene er velmente får de se litt på måten de kommuniserer på da…
      Dette med håret skjønner jeg deg så godt. Da jeg sluttet på noen ppiller opplevde jeg å miste hår i nesten et år. Det ble aldri like tykt igjen men det gav seg heldigvis til slutt. Resultatet var litt som hos deg. Masse fjoner som dukket opp rundt hele hodet.:P takk for at du deler erfaringene dine. Det står det respekt av. Og PS: syns det virker som du gjør en helt super jobb som mamma. Det ser vi i blikket på sønnen din 🙂

    5. Haha, digger ammehåret! 😂
      Jeg er der selv om dagen med en fin piggsveis på ca 2 cm som står rett opp i taket!
      Du må bare lukke øyne og ører for dette mammapolitiet.. ingen andre enn deg selv som vet hva som er best for ditt barn! Alle barn er forskjellige og behandles deretter. Takk og pris for det!
      Stå på! Knall blogg 👌👍

    6. Helt enig med de over her. Jeg synes Ulrik er heldig som har en mamma som deg! Hva gjør en mor bedre enn en annen? Iallefall ikke å rakke ned på andre mennesker, som også gjør sitt beste.
      Føler jeg har fått en liten forsmak på dette, siden jeg har vært hesteeier i åtte år. Og som hesteeier får man også høre gaanske mange bastante meninger. Haha, det kan nok ikke settes opp mot hverandre. Men det er merkelig hvor mye folk kan legge seg opp i andre sine saker! Og hvor mye rart det går an å klage på?! Kan bli helt matt av det.
      Så på du, flotte <3

    7. Syns også du gjør en fantastisk jobb som mamma! 💖 stå på og gjør det som du føler er rett, for det er akkurat det Ulrik trenger 😉
      Jeg har også en sånn fin mammasveis, og den er utrolig irriterende 😅 mamma spurte etter jeg fikk mitt første barn om jeg hadde klippet pannelugg 🙈 håper den vokser fort ut igjen 🙄

    8. Jeg har lest bloggen din så og si siden du startet, men har sjelden kommentert på bloggen din.
      Er bra du kommer med et innlegg som dette. Gi f.. i disse folkene. De er neppe plettfri selv. Bloggen din har i alle år vært en fin inspirasjon og for min del er den enda bedre for meg nå etter du hoppet av konkurransene siden jeg selv ikke konkurrerer og livsstilen din nå er lik min egen og attpåtil har vi samme kroppsfasong så tipsene dine passer godt til meg. Du inspirerer nok mange andre som meg selv om vi ikke kommenterer.
      Det er ikke grenser for hva folk kan få seg til å si og spesielt ikke på internett. Som regel er disse folkene mindre intelligente og har særdeles liten selvinnsikt og ofte en psykisk lidelse på toppen av dette også. Vær glad du bare kan slette kommentaren fra de og at du slipper å tilbringe tid med de 😉
      Fortsett som du gjør du for du gjør en flott jobb 😄

    9. Hehe, 3år tok det før mitt ammehår hadde vokst ut så langt at jeg kunne klippe alt like langt! Og da var lillesøster 2mnd allerede, så nå ser det like ille ut 😅

    10. Haha, akkurat sånn ser håret mitt ut også! xD jeg slutta å amme etter 2 mnd. Allikevel falt håret av 2 mnd etter det igjen :’-)

    11. Stå på Nora!:)
      Finnes alltid noen bedrevitere, men hvem kjenner vel ungen sin bedre enn mamma’n?:)
      Nå er jeg ikke mor selv, men er av den oppfatning at hver enkelt må få oppdra og som du sier få bestemme selv hvor mye ungen skal eksponeres:)
      Hva ammehåret angår så ser du alltid fantastisk flott ut:)

    12. Bra du ikke bryr deg. Ingen vet mer enn deg og hva som er best for ditt barn. Selv måtte jeg slutte å amme etter bare 6 uker da produksjonen rett og slett aldri tok seg opp. Og jeg har aldri vært så sint og lei av spørsmålet “men du ammer vel enda?”. Som om noen andre enn meg hadde noe med det å gjøre. Gutten er frisk og fin han og enda ikke vært syk etter bhg start heller. Gutten min er også så varm i kroppen at vi kan ikke ha på for mye klær, for da koker han bare over. Bare gjør det rette for deg og dine du, så kan de som tror de vet alt bare gå å legge seg. Noen har ikke annet å finne på enn å stikke nesa si i andres saker.
      Jeg mister hår enda, og min er ett år…. ugh! Mista ikke noe da jeg gikk gravid, men tar det igjen i mangfold nå. Og jeg amma bare i seks uker.

    13. Jeg skjønner ikke hvordan mammaer klarer å kritisere andre mammaer! De vet jo selv hvor UTROLIG sensitivt dette med sine egne barn er!
      Fortsett slik du gjør! Du virker som en superduper bra mamma!

    14. Tenkte eg skulle skrive at du får tenke at dei berre prøver å vere snille. Men så las eg nokre av kommentarane. Tja, kva skal ein seie? Håper du kan le litt, og så håper eg du har fått nokre gode råd og!
      Eg synes det er fint at pappa tek med Ulrik og får vere litt aleine. Ikkje for alle, men passer for familien din.
      Må innrømme eg ikkje alltid forstår valga til andre foreldra, men vi får satse på at dei kjenner ungane sine og familien best. Dessutan er eg fullt klar over dei “rare” valga vi gjer her.

    15. Jeg skjønner deg såå godt! Selv om jeg ikke er mamma har jeg lagt merke til hvordan mødre leter etter feil og konkurrerer med andre mødre. Latterlig!
      Og har du ingen unge er dèt feil og! For da er ikke livet ditt verdt å leve. Det er sikkert sant at et barn gir livet mening (den voksne må jo tross alt leve for å oppfostre barnet), men å se ned på barnløse med andre engasjement enn å få barn synes jeg er snevert.
      Gleder meg til den dagen verden blir perfekt!!
      Ha en fin dag Nora og Ulrik 🙂

    16. Synes du virker som en solid, kjærlig og trygg mamma, jeg 🙂 Vet jeg kommenterte en gang (da Ulrik var bitteliten) at han måtte ha lue ute, men håper jeg ikke regnes som mammapoliti for det? Det var ment som et godt råd, og det tror jeg du skjønte også 🙂 Nei, Ulrik har vel fått den beste mamman han kunne fått 😀

    17. Jeg hadde samme problemet med hårtap etter svangerskapet. Grunnen til at vi mister så mye hår er pga hormonene i kroppen. I svangerskapet vil du ikke miste så mye som normalt og derfor mister vi mer når kroppen er “stabil” igjen. Om dette stemmer 100% er jeg ikke sikker på men dette ble jeg fortalt av apotekdamen. Jeg fikk uansett noen vitaminer på apoteket som funket utmerket 🙂

    18. Fint skrevet. Er enig med deg.
      Syntes det er flink som har begynt å jobbe tidlig. Du står virkelig på 🙂

    19. Hey Nora, as an International reader I never bothered to read any comments. For me this is a nice way of reading some interesting blogs from a Norwegian perspective and you are a very interesting person. It’s always cool to read your newest entries, seeing your dedication and the daily life of being a fit Mom, which is super cool in itself! To finish my post with a nice Kanye quote: “50 told me, go ‘head, switch the style up
      And if they hate then let ’em hate and watch the money pile up”.

    20. Hei!
      Ble veldig overrasket da jeg leste dette innlegget! Grunnen til det er at jeg hele veien har tenkt at du fremstår som en fantastisk mamma! At det sitter mennesker her og kritiserer deg – det skjønner jeg rett og slett ingenting av. Fortsett med å være mamma på den måten som funker best for deg og Ulrik 🙂 Jeg heier på deg!

    21. Åh! Jeg blir så sint!! Leit å høre at du får slike kommentarer, det er bare du og din partner som kjenner din sønn best og alle gjør man så godt man kan:) Jeg syns du er en flott mamma!! Ha en fin dag:)

    22. Jeg er så eeeenig om mammapolitiet! Jeg husker at jeg ofte fikk høre at jeg kledde på Vilja for lite klær, men hun var jo så varm av seg! Hun ble gjennomsvett om vi kledde på henne mer. Babyer er jo individuelle. En baby er ikke bare en baby, liksom. Haha!
      Du er en fantastisk mamma. <3

    23. Hårtapet har ingen ting med amming å gjøre. Det kalles telogent hårtap, og er en helt normal reaksjon etter en fysisk påkjenning, f.eks. infeksjon eller fødsel 🙂 Kommer ca. 3 mnd. etter stresset på kroppen 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg