Prosjekt gravidkilo

For omtrent fire uker siden skrev jeg et innlegg om at nå skal de siste gravidkiloene bort. Siden den gang har jeg ikke nevnt det så mye, rett og slett fordi jeg ikke vil at vektnedgang skal være det viktigste temaet her på bloggen. For nettopp det har aldri vært det viktigste for meg, å være sunn og sprek er i hovedfokus. Når det er sagt ønsker jeg jo å føle meg smashing når jeg er naken, og det gjør jeg ikke akkurat nå. Statusen nå er at to kilo har forsvunnet på de siste fire ukene, og det er i mine øyne et helt perfekt tempo på vektnedgangen. Det er så mange som ønsker seg en quick fix, men det er langt i fra det beste for kropp eller hode. En vektnedgang på rundt 0,5 kg i uka gjør at kroppen lettere beholder muskelmasse, samtidig som man kan spise mye god mat. For som dere har sett her på bloggen har jeg spist både lasagne og pizza midt i uka, sunn bakst når jeg har lyst og litt sjokolade i helgene. Det er nemlig ikke sånn at du bare må spise kylling, ris og brokkoli for å gå ned i vekt. Bare lag maten selv, med gode og sunne ingredienser så kan du spise nesten hva du vil. Når vi først er inne på vektnedgang, så vil jeg også presisere at badevekta ikke er den beste måten å måle fremgang på. Å ta mål på bestemte deler av kroppen gir ofte et mye bedre bilde, for badevekta kan lyve. Den kan påvirkes av både søvn, stess og syklus så bruk gjerne et målbånd hvis du vil følge med på endringer som skjer med kroppen din. Jeg har mistet mange centimeter disse ukene, uten å gjøre noen store endringer på verken mat eller trening. Litt mer hverdagsaktivitet, litt mer søvn og litt mer grønnsaker har vært trikset for min del. Så ha i bakhodet at det skal ikke så mye til, du må ikke nødvendigvis legge om hele livsstilen ditt for å få resultater. Jeg vet hvordan det føles å ligge i ekstremt kaloriunderskudd, med mangel på treningsglede og energi. Det er ingenting å trakte etter, så jeg håper ingen av dere der ute som leser dette gjør det på den måten. Da er det bedre å ta det litt med ro, og beholde masse energi og treningsglede. Så kommer resultatene etterhvert, og du kan smile hele veien til mål ♥


 

6 kommentarer
    1. Hei, det er lurt og greit. Ikke mange bloggere eller mødre ville bestemme seg for å gå ned så sakte. Jeg ser på deg med beundring og vennlig smil. beste hilsener

    2. Jeg er 169 cm og veier 66 kilo, og har planer om å gå ned 10 kilo. Jeg er ikke akkurat tjukk, men jeg har litt å ta i på lår og mage som jeg ikke trives med. Det er bare så synd at jeg må velge en av to ting jeg elsker mest på jord, bra kropp eller god mat. Vel, jeg håper jeg greier det, og at det er verdt det 😉 Du gir meg troen i hvert fall 🙂

    3. Jeg leste innlegget hvor du skriver om å kvitte deg med de siste kiloene og det var akkurat det som endelig fikk meg i gang igjen. Jeg har ikke gravidkilo, men sykdomskilo som har gjort at jeg lenge har følt meg tung og jeg har gjemt meg bort i store klær og ikke kjøpt nye klær fordi jeg “skal jo ned igjen”… Nå er jeg lei av å føle det sånn og innlegget ditt var det som ga meg det siste puffet i rompa. Ekstra motiverende er det også at jeg føler vi gjør det sammen, så gjerne fortsett å oppdater slik som dette inni mellom 😊
      Jeg har brukt tid på å få inn gode matvaner og introdusert trening gradvis. Ikke minst har jeg rørt mer på meg generelt i løpet av dagen. I dag klapper jeg meg selv på skuldra for å ha utført den første uka med et supert kosthold og fem treningsøkter jeg har kost meg med. Nå gleder jeg meg til ny uke som vil ta meg enda nærmere målet! Takk for inspirasjonen og lykke til, Nora!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg