Sjokolade- og peanøttbrownies

Tirsdager forbindes kanskje ikke med brownies, men i dag skal vi feire bursdagen til min bedre halvdel og da hører det virkelig med! Jeg laget en litt sunnere variant av brownies som ble kjempegod, med rik og fyldig sjokoladesmak. Med kombinasjonen sjokolade og peanøtt slår det sjedent feil, og det kommer til å bli vanskelig å spare disse til kveldens selskap! For åtte stykker trenger du:

4 ss smør ♥ 4 ss sukrin gold ♥ 2 egg ♥ 2 ss bakekakao ♥ 4 ss speltmel ♥ 3 ss peanøttmel

 100 g kesam ♥ 1 ss fibersirup (kan sløyfes) ♥ 2 ss peanøttsmør ♥ 1/2 ts bakepulver ♥ en klype salt

Pisk romtemperert smør sammen med sukrin gold, og tilsett deretter resten av ingrediensene med unntak av peanøttsmøret. Hell røra over i en liten ildfast form kledd med bakepapir, fordel 2 ss peanøttsmør over røra. Jeg anbefaler økologisk peanøttsmør fra Green Choice, gjerne den crunchy typen. Noe av peanøttsmøret faller ned i røra, og noe vil legge seg på toppen men det gjør bare browniebitene ekstra gode! Stek på 175 grader i 15-18 minutter, og følg godt med på slutten av steketiden. Min brownie ble stekt et par minutter for mye denne gangen på grunn av en baby på oppdagelsesferd i hundematen, men den ble utrolig god likevel. La kaken avkjøle seg på rist etter steking, så er det bare å nyte store munfuller ♥


God tirsdag alle sammen!

5 kommentarer
    1. Hei koselig blogg du har! Håper du har lyst til og sjekke ut min blogg kaldt: lekerfotograf.blogg.no. Jeg er ny og ønsker å få flere lesere.

    2. Anonym: tja, jeg har ikke prøvd det selv men jeg tror ikke at du vil gå den samme effekten av honning. Blandingen blir veldig fluffy når du pisker smøret og sukrinet sammen, så jeg ville gått for søtning av noe slag i stedet for honning 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg