Å telle eller ikke telle kalorier

 

Må du telle kalorier hvis du skal ned i vekt? Det finnes så mange ulike meninger i treningsverden, noen mener det ene og andre mener noe helt annet. Det er en jugel av produkter, råd og eksperter der ute – så jeg skjønner at det ikke alltid er like lett å finne frem. Det som uansett er viktig å ha i bakhodet er at det svært sjelden finnes en fasit, for det som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktig for deg.

Å telle kalorier gir unektelig en god oversikt over hva du får i deg. Det finnes mange apper i dag hvor du kan legge inn matinntaket ditt, og få et fint overblikk over antall kalorier samt fordeling av proteiner, fett og karbohydater. Å loggføre matinntak en uke hvis du ønsker å gå opp eller ned i vekt kan være lurt, og være en øyeåpner for mange. I de fleste tilfeller tror jeg mange vil bli overrasket over hvor mye mat en faktisk kan spise, i stedet for det motsatte! Jeg tror de færreste ville ha visst hvor mye mat de skulle ha spist om jeg ba de spise 2000 kalorier daglig. Nettopp derfor kan det være lurt å telle kalorier en kort periode, så kan man ha denne kunnskapen i bakhodet og bruke øyet som mål videre. For det å telle kalorier gir også et enormt fokus på mat og matens næringsinnhold, og det tror jeg ikke er er bra over en lengre periode. Det gir et ensidig fokus, og gjør ofte ting mer komplisert enn det trenger å være. Plutselig kan en ikke spise en kyllingsalat ute fordi den ikke er veid, og man vet ikke om den inneholder 168 eller 197 gram med kylling, eller om kyllingen er stekt i 1 eller 2 ss med olje. Nå trenger ikke alle å bli så ekstreme som dette, men det kan fort bli konsekvensen  hvis man holder på med kaloritelling for lenge. 

De fleste av oss vet hva som er sunne matvarer og ikke, så kaloritelling er strengt tatt ikke nødvendig. Men det kan være vanskelig å vite hvor mye energi og hvilke næringsstoffer de ulike matvarene inneholder, og nettopp derfor synes jeg det er en god ide å telle kalorier en liten periode hvis du aldri har gjort det før. Forsetter du med kaloritelling har kostholdet en tendens til å bli veldig strengt, og mange opplever å bli alt for matfokusert. Nå sier jeg ikke at det er fullstendig galt å telle kalorier, hvis du får det til å fungere og trives med det er det selvfølgelig helt i orden. Men for mannen i gata er det strengt tatt ikke nødvendig å gjøre kosthold så komplisert. Spiser du sunne matvarer og tenker moderasjon de gangene du unner deg noe som ikke er sunt, har du kommet et langt steg på veien!

Teller du kalorier, og hvorfor / hvorfor ikke?

21 kommentarer
    1. Jeg telte selv kalorier i en periode når jeg skulle ned i vekt, men hadde en negativ opplevelse med det pga de tingene som du sier. Det ble plutselig veldig vanskelig å spise annet enn det man selv har veid opp og laget til. Jeg har selv en del kunnskap om ernæring, men lot det likevel gå til hodet på meg. Jeg tror det er er lett for å tenke at man hele tiden kan kutte litt flere kalorier. For min del funket det bra å heller se på hvor kaloriene kom fra 🙂 Mer av de sunne matvarene, masse grønt, og kos innimellom 🙂

    2. Jeg telte kalorier en periode for å gå ned i vekt. Min opplevelse ble veldig negativ nettopp på grunn av det du skriver. Jeg kunne plutselig ikke spise søndagsmiddag med familien fordi jeg ikke hadde lagd eller veid maten. Det ga meg også ekstremt dårlig samvittighet dersom kaloriregistreringen gikk over det planlagte, selv om det bare var med 5-10 kcal over.

    3. Jøss, en stund siden jeg har vært her inne 🙂 Tok meg to gode timer med lesing for å komme gjennom 😀 Teller IKKE kalorier, for jeg blir jo psycho av det :p

    4. Jeg teller kalorier for å passe på at jeg får i meg nok mat slik at jeg får maksimalt ut av treningen min og får opp forbrenningen min igjen etter å ha ødelagt den med alt for mange år med dårlige matvaner.
      Å telle kalorier er derfor veldig viktig for meg, slik at jeg husker å spise og passer på å spise nok 🙂

    5. Teller ikke kalorier nei! Har brukt en app en liten periode på 3-4 uker for å se hvor mange kalorier jeg spiser. Jeg har klart å miste litt fett på kroppen av kun å minske porsjonene mine, uten å telle kalorier. Etterhvert så krympe magesekken seg og blir vandt med det mindre inntaket av mat 🙂 teller ikke kalorier fordi jeg har sett hvor ekstremt det kan ødelegge noen hjerner, som fører til spiseforstyrrelser osv. Jeg har tidligere gått ned 20 kg, og hatt syke spiseperioder før det. Så å telle ville ikke gjort meg noe bra, da føler jeg det blir så strengt?

    6. Jeg var dessvere veldig opptatt av kalori telling !
      I en periode på 3.5 år var alt bare kalorier !
      Veldig trist !!! Gikk ned 30 kg i et rolig tempo , men hadde det egentlig veldig trist , for det fantes ingen glede ! Bare en grusomt slitt !
      Den dagen jeg nådde målet , sluttet jeg med all kalori tellingen .
      Og 1 år senere hadde jeg 37 kg i plus ! Ble enda tristere og klarte ikke å komme i gang med en ny vektnedgang .
      Positivt opp i alt det vonde er at nå 3.5 år senere og med 37 kg i plus holder jeg stabil vekt for første gang i mitt 35 år .
      Men har ikke funne veien til å gå ned i vekt på en
      ” normal ” måte uten at alt er bare kalorier .
      Jeg håper å kunne finne en løsning !
      Får det er ikke bra på sikt å sitte med egentlig over 40 kg for mye på kroppen .
      Setter å veldig pris på at du tar opp denne temaet !
      Håper du kommer med noen flere supre tips hvordan en helt enkelt kan gå ned i vekt uten å bruke energi på kaloriene men ha det godt i vektnedgang fase og ha glede !
      Det hadde jeg satt veldig stor pris på!!!
      Får klarer ikke å finne motivasjonen for å bare ha dårlig samvitighet fordi jeg ikke vet kva jeg putter i munnen uten å bare bli trist av kaloriene

    7. Tvangsteller kalorier. Når jeg først lærte meg det, og skjønte hvor mye ting veier og hva de inneholder, har jeg veldig vanskelig for å spise normalt. Det er trist! Jeg mener du ikke burde oppfordre noen til å telle, men heller å lære hva slags næringsstoffer matvarer består av.

    8. Telte kalorier gjennom 1-2 videregående, hvilket resulterte i at jeg mistet nesten alle vennene mine, fordi jeg trakk meg unna alle sosiale tilstelninger i frykt for at det skulle være mat der. Det ordnet seg heldigvis i løpet av 3 året, og jeg fant ut at å telle kalorier bare gjør deg helt “fucket” i hodet. Savner tiden da jeg ikke visste hva en kalori var, spiste det jeg ville når jeg følte for det og lot livet dreie seg om noe annet enn bare meg selv, mitt utseende og min mat. Jeg synes personlig at å telle kalorier er helt idiotisk, det ødelegger livet ditt på sikt og gjør at hjernen ikke lenger klarer å kjenne om du er sulten eller ei. Ned i vekt? Løft på rumpa, ut på tur i ny og ne og spis heller sjokolade i helga 🙂

    9. Kaloritelling i en kort periode kan absolutt hjelpe til med å få oversikt over inntaket sitt, men tror ikke man skal legge så alt for mye energi inn i kalori tellingen. Da vil jeg heller ha brukt mer tid på å lage god sunn mat enn å stå å veie og måle alt før man skal spise.

    10. Jeg teller kalorier. Eller dvs jeg har regnet ut hvor mange kalorier det er i dem maten jeg pleier å spise. Har gått på diett i 8 uker nå. Syntes det går kjempefint. Det er som du sier ganske store mengder rett mat man kan spise. En av dine oppskrifter Tikka masala er den nye lørdags favoritten.

    11. Jeg har en spiseforstyrrelse og har telt kalorier i ååårevis, og lurer egentlig på hva friske folk gjør for å slutte å telle? Jeg vet jo hva en matvare inneholder, og kan sånn ca se hvor mye den veier på øyemål. Ser over at det fort kan bli en usunn besettelse fremfor et godt verktøy for å ha kontroll på matinntaket – og det er jo en positiv ting å kunne ha tilgang til den informasjonen når man trenger den!
      Likevel undres jeg over hvordan man skal gjøre det rett, både som spiseforstyrret, frisk og alle grader av vekt. Jeg er usikker på om kaloritelling er det beste for folk. Mye ligger i det psykiske både ved under-, normal- og overvekt, så å jobbe med grunnen til kostholdet man har er kanskje en bedre vei å gå, for så å begynne å spise sunnere mat? Med fokus på hva som er sunt, uten et stort fokus på kaloriene?
      Kalorier er en måleenhet og man kommer ikke unna den. Likevel burde den kanskje bare være en måleenhet rent praktisk, men som man ikke har fokus på. Hvordan man skal få til det, få til sunn vekt ned-/oppgang eller stabilisering, dét kan jeg virkelig ikke svare på.
      For meg har det i hvert fall vært negativt, men det er jo satt i system med et større sykdomsbilde enn hva andre, friske personer har. Jeg tenker jo egentlig at man får gjøre det som passer en best, enten det er å telle eller ikke. Det fungerer kanskje for noen og ikke for andre. 🙂

    12. Jeg telte kalorier vha Lifesum fra januar til ca mai i år for å kvitte meg med litt “dødvekt”. Dette i kombinasjon med rimelig hard kondisjonstrening ifbm en ultrakonkurranse. Det funket veldig greit, og jeg nådde målet mitt, men man blir helt ødelagt i hodet av det. Merket det spesielt når jeg var ute og spiste, siden jeg ikke kunne veie ting. Siden mai har det vært konkurransesesong, og da MÅ man jo spise ;P Heldigvis, for en matgris som meg 😉
      Som slankeform vil jeg si det fungerte greit for meg, selv om jeg ikke likte hvordan tenkemåten min ble etterhvert. Tror man lett kan bevege seg over i spiseforstyrrelseland på den måten dessverre 🙁 Fant faktisk frem Lifesum igjen forrige uke, for jeg tenkte å ta av et par kilo til, men etter noen dager med veiing og stress fant jeg ut at “dette gidder jeg faktisk ikke”. Sunt matinntak og fysisk fostring får være fokus, så får vekta komme etterhvert 🙂

    13. Det er faktisk mye bry i å telle kalorier, men jeg greide å få det til på en måte. Om man har diett eller ikke, så hjalp meg garcinia cambogia på veien. hjelper å gå ned i vekt.

    14. Ja, jeg teller kalorier for å få i meg nok mat, ha god kontroll på kostholdet slik at jeg får de resultatene jeg vil ha, og fordi det fort blir for lite mat hvis ikke 🙂 Det fører absolutt ikke med seg problemer når jeg skal skeie ut, eller spise ute. Går etter ‘spise bra 80 – 90% av tiden’ filosofien 😀

    15. Bra innlegg med et viktig tema! Det er ikke en lett debatt dette med telling av kalorier eller ikke, det kan være bra for noen i perioder mens andre tar skade av det. Synes det er utrolig flott at du belyser flere sider av problemstillingen på bloggen – dette er viktig informasjon om et sårt tema som jeg tror flere har godt av å høre mer om.

    16. Jeg telte kalorier i ca et halvår. Syntes egentlig det var litt gøy. Brukte vektklubb.no. Lærte veldig mye om hva man kan spise mye av osv. Men å telle i en evighet kan man bli surrete i hodet av. Kanskje telle kalorier i en uke av og til bare for å se om man er i riktig spor? Synes bloggen din er fin, Nora. Ulrik er bare så utrolig søt. Lykke til med å få bort gravidkiloene.

    17. Jeg telte kcal før, men etterhvert påpekte både mamma og pappa at det begynte å gå over stokk og stein, jeg var langt unna å bli anorektiker da jeg fortsatt hadde noen kilo ekstra, men jeg ble faktisk sykelig opptatt av kcal-innhold. Nå spiser jeg heller matvarer jeg vet inneholder god næring og forsøker å spise så rent som mulig med gode råvarer. 🙂

    18. Å telle kalorier kan helt sikkert bli en fanatisk greie. Jeg har til og med hørt unger i barnehagen spurt hvor mange kalorier det er i det og det. Da skjønner man hva mor (?) er opptatt av.
      Viktigere enn å telle kalorier er å tenke over hva man spiser. Hadde jeg (som er sjokoman) kuttet ut sjokolade og alt jeg VET er usunt, hadde jeg gått ned de 2-5 kiloene jeg vet jeg har for mye 🙂
      Samtidig er det lurt å vite hva som er skikkelige kaloribomber. Det kan være mat/kjeks/snacks vi blir sjokkert over kaloriinnholdet i.

    19. Jeg begynte å telle kalorier, og lærte meg fort og etterhvert hvor mye sånn ca alt var, men teller fortsatt noe. For meg vet jeg at hvis jeg teller, så går jeg ned i vekt, samtidig som jeg trener. Men 1-2 dager i uka teller jeg ikke (fredag-lørdag) da koser jeg meg, og jeg går ned i vekt. Dette funker iallefall for meg.

    20. Nei! Jeg blir stresset av det og jo mer stress jo mer sulten blir jeg/har jeg lyst på næringsfattig drittmat og det går jeg bare opp i vekt av. Tenker næringsverdi i maten, spiser til jeg er mett og sover godt om natten. Spiser ikke melkeprodukter og gluten. Et nytt og bedre menneske som ble kvitt dårlig selvfølelse, dårlig energi, hud, fikk tilbake håret jeg hadde flekkvis mistet og kom meg tilbake i jobb.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg