Det perfekte treningsrommet hjemme


Innlegget inneholder sponsede lenker

Jeg elsker treningsrommet vårt, det er noe jeg har drømt om i flere år. Å ha muligheten til å bare gå ned i kjelleren er helt fantastisk, dørstokkmila er så uendelig mye mindre. Nå har jeg levd med treningsrommet en stund, og jeg tenkte å komme med tips for å lage det perfekte treningrommet til ditt behov. Jeg stilte meg selv tre spørsmål før jeg satte i gang, for å kartlegge behovet mitt.

Hva har jeg plass til? Hva trenger jeg? Hva har jeg råd til?

Etter disse tre spørsmålene ble det rimelig klart for meg hva jeg måtte ha av utstyr. Det betyr selvfølgelig ikke at det samme gjelder for deg! For min del var det viktig at jeg skulle ha muligheten til å gjennomføre fullverdige økter i treningsrommet. Altså var førsteprioritet for med et knebøystativ med stang og vektskiver, en justerbar benk og manualer. Det gir meg muligheten til å kjøre alle baseøvelser, og det er soleklart det viktigste for meg på trening. Her er det greit å ha i bakhodet at mange vektsett kommer med små skiver, og da er det greit å ha noen store bumperplates i tillegg.

På andreplass i prioriteringsrekka kom ei mølle , og jeg er utrolig fornøyd med den vi har. Mange tenker kanskje at møller til hjemmebruk ikke er gode fordi de er så billige i forhold til de som er på treningssenter, men det er ikke nødvendigvis sant. Husk at ei mølle på et senter skal tåle enorme mengder slitasje i forhold til ei mølle man har hjemme, så her kan man gjøre et godt kjøp! På tredjeplass for meg kom ei slynge (-20%), som kan brukes til uendelig mye! Til slutt kom  treningstrikk og kettlebells, så hadde jeg alt jeg ønsket meg på lista! Jeg var så heldig at jeg fikk treningsrommet delvis sponset, og kunne derfor gå til litt ekstra innkjøp av utstyr som ikke sto på lista mi også. Dette rommet er jo virkelig lekelandet mitt, og jeg elsker virkelig å være der nede!


Når det kommer til gulvet har vi kjøpt det fra Jula, det er litt glatt men fungerer ellers veldig bra. Speilene er fra IKEA, jeg undersøkte muligheten for helvegger med speil men det var utrolig dyrt. Disse fungerer mer enn godt nok, og gjør jobben. Vi satte også inn større vinduer for å slippe inn mer dagslys, det gir så mye mer energi! Det samme gjør den blå kontrastveggen, den er jeg veldig glad i. Sørg for å skape et rom du trives i, med lys, farger og utstyr. Å lage et treningsrom er en investering, derfor er det viktig å huske på slike detaljer også. Nå sier jeg selvfølgelig ikke at man trenger å ha alt dette utstyret for å ha et treningsrom hjemme. Dette er mitt drømmerom, mens ditt kan se helt annerledes ut. Og husk at du kommer langt med bare din egen kroppsvekt midt på stuegulvet også 🙂

18 kommentarer
    1. Har faktisk treningsrom hjemme med mye av utstyret du har, har ikke plass til flere store ting daa.. Men ulike manualer i forskjellig vekt og vektskiver osv er så utrolig dyrt, hvor har du kjøpt alt av ditt?

    2. Hilde: Så herlig 🙂 Det ligger linker til det aller meste i innlegget – bare trykk på de så kommer du direkte til varene. Alt er fra X-life og Abilica 🙂

    3. Hei! Har også treningsrom, men kjøpte dyre gulvplater hos sportsmaster. Har du link til de på jula? Finner bare plater til utebruk der.

    4. Hei. Jeg holder på å lager meg et treningsrom. Har mølle å noen manualer å en vektstang med noen skiver. Skulle hatt noen store vektskiver som er 10-20 kg. Hvor kjøpte du dine?

    5. Har vært på utkikk etter egnede speil til treningsrommet i laang tid, og de du har kjøpt ser jo midt i blinken ut! Husker du hva de heter (fikk ca 10 000 treff da jeg søkte på “speil” på IKEA…)?

    6. Så herlig at du deler dette!
      Vi holder på å renovere huset vårt og har satt opp til eget treningsrom, så denne posten skal jeg lagre så vi kan se på når alt står ferdig.
      Jeg deler med deg hva du har prioritert som viktig på ett treningsrom 🙂
      Ikke minst er det gull verdt å kunne gå opp/ned en trapp for å trene når man har små barn i hus, jeg ser for meg det vil bli vannvittig mye enklere å få gjennomført øktene 🙂

    7. Jeg ønsker meg en treningskrok i kjelleren som vi skal innrede start, så fint å få litt tips:) have heter Darlene du had på veggie? Syns de er veldig fine:)

    8. Hei!
      Kjempefint treningsrom! Vi har også kjøpt inn masse utstyr og skal til å innrede i en garasje. Er på utkikk etter gulv. Er gulvflisene fra Jula 62x62cm per flis eller er det for 4pk?
      Mvh Roar

    9. Supert rom du har. Inspirerende. Skal lage et treningsrom selv, og lurte på hvor stort rom du har her? Kvadratmeter og hvor mlang kort og langsiden er. Mitt rom er 2.60m x 4.75m så forsøker å se for meg hvordan det kan bli når jeg har knebøystativet og manualstativet som hovedsonene slik som du har

      Takk for at du deler.

    10. Hei ! Veldig interessert i å sjå kva for produkt du har valgt, men når eg klikker på lenkene så får eg bare opp ein varsel om at siden ikkje lenger eksisterer. Lurer på om du har mogleghet til å skrive for eks merke og “navn” på mølla ? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg