Tacosøtpotet

Ukene flyr forbi, og endelig er det fredag igjen! Jeg er faktisk mer glad i helgene nå enn noen gang før, fordi det er så utrolig godt at hele familien er sammen. Fredag betyr som regel taco her i huset, men denne gangen kjørte vi en litt annen vri på den. Tipset har jeg hentet fra fineste Linn, for på bloggen hennes er det mange gode mattips! Fylt tacosøtpotet ble en kjempehit her i huset, og derfor vil jeg dele oppskriften videre med dere. Vask en stor søtpotet, stikk hull hele søtpoteten med gaffel og sett den i mikroen i omtrent 10-15 minutter. Har du ikke mikro kan du også velge å bake den i ovnen på 200 grader i omtrent 25-30 minutter. I mellomtiden klargjør du fyllet, av grønnsaker har jeg her brukt spisspaprika, tomat, litt chili og et par hvitløksfedd. Stek 200 g karbonadedeig, som du krydrer med spisskummin, kajennepepper, paprikapulver, chilipulver og litt salt. Da får du hjemmelaget tacokrydder, men du kan selvfølglig også velge å bruke ferdigpakke.

Når poteten er tatt ut av mikro/ovn skjærer du to snitt i den, og bruker en skje for å skrape ut fyllet. Bland deretter med karbonadedeig og grønnsaker, og det hele legges inn i søtpoteten igjen. Topp med ost, og sett poteten inn i stekeovnen på 200 grader i omtrent 10 minutter. Server gjerne med guacamole til, så er middagen klar!

SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

 

 

4 kommentarer
    1. Har aldri dristet meg til å kjøpe søtpotet da den ser så stygg ut i butikkene men den har jo en helt fantastisk farge innvendig, så nå skal jeg også lage fylt søtpotet!

    2. Hei!! Passer kanskje ikke helt til dette innlegget, men jeg har lest bloggen din fast i flere år nå. Nå har det seg slik at jeg skal reise til Trondheim kommende helg for å besøke en vennine, og lurte på om du hadde noen tips til hva man burde gjøre når man først er i Trondheim? Lurte også på om du hadde tips til joggerunder, tufteparker elns.. Og dersom du har noen sunne/bra spisesteder du vil anbefale, skrik gjerne ut hehe :):):)
      Klem Helene

    3. Helene: åh, jeg så ikke denne før nå! Beklager, jeg er litt i min egen everden akkurat nå 🙂 Håper du hadde en super helg her! Og om du skal tilbake anbefaler jeg virkelig bymarka eller ladestien – er så fint! Finalebanen ved sykehuset er en super plass å trimme litt også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg