Sukkerfri sommerfavoritt

Jeg er en søtmons, og leter alltid etter sunnere alternativer jeg kan kose meg med. Gele av Funlight er absolutt ikke noe nytt, men en god gammel favoritt som dukker opp hver sommer. Den første gangen jeg prøvde det var under konkurranseoppkjøring til NM i fitness i 2011, og siden den gangen har det blitt laget mange liter med gele! Det er jo så utrolig enkelt, og ikke minst utrolig godt. Det du behøver er 3 dl konsentrert Funlight, 7 dl vann og en pakke med gelatinplater. Varm opp blandingen under omrøring, det trenger ikke å koke men gelatinet skal være helt oppløst. Husk å rør godt slik at det ikke setter seg fast på bunnen. Når det er ferdig oppløst heller du blandingen over i glass av passende størrelse, og sett til avkjøling i kjøleskapet. Geleen er ferdig etter omtrent fem timer, da er det bare å hive innpå. For ekstra smak av sommer kan du gjerne la frukt eller bær stivne i blandingen, her er det ekstra bringebær i. Topper dere med kesam blir det prikken over i’en. Det som er så fint med denne desserten er at du fint kan spise en liter med gele selv, hvis du får plass i magen vel og merke. Akkurat det er ikke noe problem for denne frøkna, for selv om jeg har hatt anatomi er jeg fortsatt overbevist om at det finnes en egen dessert-mage!




 

6 kommentarer
    1. Dessertmage finnes, uten tvil! 😉 Jeg er også et levende bevis på det, og ser alltid rart på folk som er for mette til dessert eller kaker :p
      Takk for påminnelsen om Fun light gele, det er det lenge siden jeg har laget 😀

    2. Jeg vurderer å starte på 5:2 dietten da jeg ønsker å gå ned ca 5kg til, er nå ca 69kg. Er dette egenltig en bra diett, og hva tenker du om den? 🙂

    3. Kjempeflott og enkel oppskrift, men likevel så utrolig god! Ble storfavoritt 😉
      Ved å ta base i denne oppskriften kan man også lage sjokoladepudding kjempelett og passelig sunt, for de som er mer glad i sjokolade!
      Varm opp 5dl melk, gjerne ekstra lett for mindre fett og kcal om man ønsker det, sammen med 2 ss med bakekakao eller annet kakaopulver (man kan sikkert også bruke proteinpulver som tåler oppvarming for skikkelig proteinpudding). Og visp deretter inn 5 plater gelatin, som helst er oppbløtt i kaldt vann på forhånd. Noen timer i kjøleskapet og Voilá!
      For litt søtere smak kan man ha i litt sukrin eller annen søtning.
      “Regel”: ca 1 plate gelatin pr. desiliter væske. Slik kan man lage pudding/gelé av det meste, bare man er kreativ! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg