Helkroppsøkt med strikk

Jeg fikk spørsmål om jeg kunne legge ut øvelser til en helkroppsøkt med strikk, og nettopp det har jeg samlet til dere i dette innlegget. Det er virkelig ikke noe problem å få trent hele kroppen med strikk, det har dere beviset på i dette innlegget.

For bakside lår er strake markløft en super øvelse, her legger du strikken rundt halsen og skyver rumpa godt bak for hver repetisjon. Knebøy er en super øvelse for blandt annet fremsiden av lårene, og øvelsen blir enda tyngre med en strikk rett under knærne. Sørg for å presse knærne ut mot strikken gjennom hele øvelsen.


Rumpa kan selvføgelig også trenes med strikk, her kan det også være kjekt å ha minibands tilgjengelig. Et stort utvalg av strikk og minibands finner dere her . (adlink) Alle de tre øvelsene dere ser på bildene under gjør at setemuskulaturen får kjørt seg, og jeg kjenner jeg er stiv i rumpa etter å ha utført disse i går.


Pushups er en kjent øvelse for de fleste, men det er kanskje mindre kjent at den kan gjøres tyngre ved hjelp av en strikk. Legg stikket over den øvre delen av ryggen, og hold det nede under håndflatene. Husk å gå helt ned til underlaget for hver repetisjon, og kjenn at brystet virkelig får jobbet.


Pull aparts er en fin for øvelse for muskulatur mellom skulderbladene og øvre bakside rygg. Start med å hold stikken rett ut forran deg, før du trekker armene ut til siden slik at du har de så strake som mulig. Prøv å hold albuene oppe gjennom hele øvelsen.

Roing er også en super måte å trene ryggen på, øvelsen kan enten utføres ved å feste strikken i en stang eller ved å stå på den.


Både upright rows og stående skulderpress er fine øvelser for skuldrene. I upright rows starter du med å stå på stikket, og har ca skulderbreddes avstand mellom beina. Løft strikket opp til haken, og sørg for at albuene er det høyeste punktet i toppen av øvelsen.



Vi kan selvfølgelig ikke glemme armene, både biceps og triceps kan trenes godt ved hjelp at strikk. Belastningen kan du variere ved å stå bredere eller smalere med beina.



Helt til slutt vil jeg vise dere pallof press som er en helt super øvelse for kjernen. Fest en stikk rundt en stang i høyde med brystkassen din.og ta noen steg bort fra stangen slik at det blir spenn i strikken. Jo mer spenn i strikken, jo tyngre blir det naturlig nok. Flett fingrene sammen rundt strikken, og strekk armene helt ut. Hold statisk i ca 10 sekunder, før du drar armene inn til kroppen igjen og gjentar øvelsen.


Når det kommer til antall repetisjoner kan du gjerne starte med 8-12 repetisjoner per øvelse, og øk hvis det blir for lett. Min anbefaling er å kjøre øvelsene i en sirkel, og gjerne gjenta sirkelen 3-4 ganger. Da håper jeg dere har fått litt inspirasjon til trening med strikk, og forhåpentligvis plukket med dere noen øvelser dere kan bruke på trening fremover!

10 kommentarer
    1. Synes det er vanskelig å se hvilke bilder som er tatt før og etter svangerskapet, så ser man likedan ut så kort tid etter svangerskapet, så bør man være godt fornøyd!

    2. Anonym: på de aller fleste bildene er jeg faktisk tidlig i graviditeten, så ikke så rart det er vanskelig å se forskjell 🙂 det er mange kilo igjen før jeg er tilbake til før graviditeten, men det er supert hvis det ikke vises 😀

    3. Flott innlegg! Tenker du at det er “farlig” å starte forsiktig med dette etter fødsel? Får så vondt i rygg og armer av å ikke få trent. Er fire uker etter fødsel nå og føler meg bra.

    4. Heia!
      Nå har jeg lest igjennom så og si hele arkivet ditt (bloggen) Og jeg må si du inspirerer!
      Herlighet, jeg har trent litt styrke av og på, men etter litt for mange betennelser på grunn av jogging – litt for langt og for ofte, så har jeg di siste ukene gått over til styrke – som jeg har hatet, men takket være deg og bloggen din, så er jeg nå supermotivert til å ta tak i vektene, skikkelig.
      Så takk skal du 🙂 Og strikk har jeg også, så nå kan jeg bruke den også. Forresten, jeg vurderer om jeg skal ta noen pt timer, for bedre/rettere teknikk. Jeg har jo en mann som hjelper meg (har vekter hjemme). Men jeg tenker at det kanskje er en ide å få input hos noen som kan det skikkelig,, kjenner du noen personlige trenere, eller vet om noen som virkelig er flinke, i Haugesund/Karmøy området? Tenkte å ønske meg det til bursdag..

    5. Tonje: med strikk tror jeg du kan begynne forsiktig – så lenge du har full kontakt med magen først 🙂 Kjenn at kjernen er skikkelig med før du legger på mer kompliserte ting, som strikk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg