Sunne hverdagsrutiner

Påsken er over, og jeg tror det er flere enn meg som synes det var å komme tilbake til en sunnere hverdag. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å ha spist godteri i ferien, men likevel merker jeg jo at kroppen min reagerer på et litt dårligere kosthold. Jeg får mer vann i kroppen, får mindre energi og føler meg generelt litt slappere i kroppen av å spise mat med mye salt, sukker og raske karbohydrater. Da er det jo selvfølgelig bedre å føle seg frisk og opplagt, nettopp derfor har jeg kommet med noen enkle men gode tips til dere i dette innlegget.

? Drikk mye vann. Hvis du synes vann i seg selv er kjedelig, kan du gjøre det litt mer spennende ved å gi det smak. Bruk skiver av frukt, bær eller grønnsaker – mine favoritter er jordbær, lime og agurk. Å drikke vann kan hjelpe hvis du føler deg sulten, det kan hjelpe på søtsug og det å drikke vann hjelper også mot vann i kroppen. Jeg vet at noen blir stresset av å gå på badevekten etter en ferie, men hvis du har gått opp noen kilo kan mye av det være vann som er lagret i kroppen din. Fyll på med enda mer vann, så forsvinner det fort igjen.

? Sørg for å ha sunne ingredienser tilgjengelig. Hvis skuffer og kjøleskap er fylt opp med sunn mat, så vil det naturlig nok også være den maten du spiser. Rydd bort eventulle godterirester fra påsken, og sørg for at frukt og grønt står frem i stedet. Jeg pleier å handle stort en gang i uken, det sparer jeg både penger og kalorier på. Det er jo så enkelt å bare ta med seg noe godt hvis man er innom butikken hver eneste dag, den fristelsen slipper man å utsette seg for ved storhandlig.

? Sørg for å få nok søvn. I ferier kan det være enkelt å snu døgnet litt, det blir gjerne senere kvelder og sene morgener. Når hverdagen kommer tilbake er det utrolig viktig å snu dette så fort som mulig, for de sene kveldene kan gjerne henge litt igjen. Søvn har mye å si for både prestasjoner på trening, vektnedgang og humør – så husk å prioriter søvn før andre ting som er mindre viktige.

? Velg sunnere alternativer til snacks. Det er jo ikke sånn at det ikke skal være rom for å kose seg i hverdagen, det synes jeg nemlig er viktig. Men det er ganske stor forskjell på det jeg ser på som hverdagskos, og det som kan være lørdagskos. Frukt, bær, sunnere bakst eller grønnsaker og dip er mine favoritter som kos på helt vanlige hverdager.

?Kom deg på trening! Kroppen vår er skapt for å brukes, så sørg for å gjøre nettopp det. Ikke tenk at du må sette av to timer for å trene, da kan dørstokkmila plutselig bli lang. Absolutt alt er bedre enn ingenting, om du går en tur, trener med kroppsvekt på stua eller kommer deg på treningsstudio bestemmer du selv. Bare bruk kroppen, og ikke minst velg en treningsform som gjør deg glad. Trening skal nemlig ikke bare være pes, tungt eller kjedelig – det skal gi energi og glede i hverdagen.

Det var fem enkle tips fra meg til dere, håper dere har kommet godt i gang med den sunne hverdagen ♥

7 kommentarer
    1. Så fine tips! Syns bloggen din bare har blitt bedre og bedre i det siste 🙂
      Lurte på om du kunne tenkte deg å skrive litt om vektnedgang etter fødselen? Hvor mye som “forsvant” på fødestua og om du gikk mye ned de første dagene/ukene etter fødselen og lignende. Er selv gravid og kjenner at jeg stresser litt over hvordan jeg skal få vekk kiloene etter fødselen…

    2. Gode tips! Kunne du kanskje skrevet et innlegg om sunne matvarer som kan være greit å ha i skapene? Eller hvis du har gjort det før, kunne du gitt meg en link?

    3. Du ser ut som en som har veldig styr på livet og kosthold og trening, så lurer på om jeg ikke må følge deg litt tett her på bloggen! Kan jo være jeg lærer noe? Og ja, jeg har lagt om fra påskefres til “beach2016”! *blunke*
      Klem fra Tjukkebolle

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg