Mandag & sjokoladekake

Her i huset har vi startet uken med sjokoladekake, og det synes jeg var vel fortjent! Den er selvfølgelig en sunn variant, og at den er helt uten tilsatt sukker gjør kaken mer enn innafor på en mandag. Selv uten sukker var smaken på denne var helt fantastisk god, og anbefales virkelig! Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg er supermom som har masse tid til å bake allerede, for her har jeg brukt sjokoladekakemiksen fra Funksjonell Mat. Her skal det i utgangspunktet tilsettes 3 egg, 3 dl vann og 1 dl olje, men jeg har en variant jeg både synes er bedre og som gir bedre næringsinnhold. Oljen bytter jeg nemlig ut med en hel boks mager kesam, som gjør kaken veldig saftig og ikke minst full av proteiner. Som glasur har jeg faktisk brukt Nugatti Zero, perfekt å smøre på mens kaken fortsatt er litt varm. Da blir nugattien mer flytende og enkel å smøre over kaken. I dag kommer nemlig både besteforeldre og oldemor for å besøke Ulrik, og da må jeg jo servere noe godt! Denne kaken tok mellom 5-10 minutter å lage sett bort i fra steketiden, og det har jeg tid til mellom amming og skifting av bleier! Fantastisk god – og perfekt hvis du vil lage noe sunt og godt på null komma niks.

Ønsker dere en super start på uka alle sammen!

14 kommentarer
    1. Den så utrolig god ut!:) Hva syns Ulrik om kunstig søtning? Merker du om han får vondt i magen av det?

    2. Jeg fikk beskjed både av lege og jordmor at søtningsmiddel ikke var bra for babyen med tanke på amming, har du undersøkt dette du?

    3. Linda: ja, babyer kan jo få vondt i magen av mye forskjellig også søtningsmiddel 🙂 men han har ikke vist noen tegn til å reagere på det enda, så det ser veldig bra ut!

    4. Digg å starte uka med sjokoladekake! Jeg pleier å lage muffins av den miksen, og bruker mager vaniljekesam – de blir så saftige og gode! Smart å ha Nugatti zero som topping, det må jeg prøve neste gang 🙂

    5. Hei! Jeg lurer på en ting, når du skriver at denne kaken er sunn, mener du da i forhold til en vanlig sjokoladekake, eller mener du at den faktisk er sunn? Jeg er ingen ekspert, men blant annet nugatti (selv om den er uten sukker) er jo ikke akkurat helsekost. Er selve kaken så sunn at dette kan sammenlignes med en skive grovt brød med nugatti?

    6. Åå dette ser så godt ut! Denne kaken skal jeg prøve 🙂 har du noen tips til en annen topping visst man ikke vil bruke Nugatti? En topping man kan lage selv men med sjokolade? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg