Min fødselshistorie

I dag er det akkurat en uke siden Ulrik kom til verden, og derfor tenkte jeg at det var på tide å dele fødselshistorien min med dere. Det er et langt innlegg og helt uten sensur, bare til advarsel for de av dere som ikke er interessert i å lese. Natt til forrige søndag våknet jeg i halv fem tiden på natta av at jeg måtte på do. Akkurat det var jo ikke noe nytt, men det kom samtidig en liten klump, litt blod og masse utflod. Etter et kjapt søk på google fant jeg ut at det mest sannsynlig var slimproppen som hadde gått. Det sto også at det kunne gå flere dager og til og med uker før fødselen var i gang selv etter slimproppen hadde gått, så jeg la meg igjen uten forventninger om at noe skulle skje den natta. Med en gang jeg la meg merket jeg at det kom en slags bølgende smerte i korsryggen, en type smerte jeg ikke hadde kjent før. Det var vondt, men ikke så vondt som jeg hadde sett for meg at rier kunne være. Jeg hadde hørt fra andre at rier skulle kjennes ut som sterke kynnere, og at det absolutt ikke kom til å være noen tvil når riene satte inn. Men i løpet av svangerskapet hadde jeg ikke hatt noe særlig med merkbare kynnere, kanskje bare et par ganger. De hadde jeg kjent i magen, og de smertene jeg kjente på dette tidspunktet var kun i korsryggen. Jeg slo meg til ro meg at det ikke kunne være rier, og prøvde å sove igjen. Men 7-8 minutter senere kom de samme smertene igjen, og det var helt umulig å sove. Fortsatt klarte jeg ikke å tro at det var rier, så vekket ikke Bjørni før klokken hadde blitt seks. Vi tok tiden på smertene, og fant ut at de nå kom med 5-6 minutters mellomrom og varte omtrent i 30 sekunder. Slik lå vi en times tid, før Bjørni insisterte på at vi skulle ringe sykehuset. Jeg var fortsatt sikker på at det ikke var slik rier skulle kjennes ut, og følte meg nesten litt dum når jeg ringte. Jeg fant fort ut at det hadde jeg ingen grunn til, i følge sykepleieren jeg snakket med var det helt vanlig å bare kjenne smertene i ryggen. Vi fikk beskjed om å holde oss hjemme til riene varte litt lengre, i omtrent 50-60 sekunder.

Det var en helt merkelig følelse, for de 30 sekundene riene varte følte jeg meg helt handlingslammet. Alt jeg klarte å gjøre var å fokusere på å puste godt med magen til det var over. Frem til neste ri følte jeg meg helt fin, og klarte å spise en god frokost mellom slagene. Jeg fikk også ryddet litt, mens Bjørni fikk tid til å gå en tur med Guapo og montere bilstolen. Rundt klokken ti hadde riene tatt seg opp, og vi dro til sykehuset. Der var det fullt opp på alle fødestuene, og vi måtte vente på gangen en time før vi endelig fikk komme inn på vår. Der ble vi tatt i mot av jordmor som sjekket åpningen min, og jeg ble ganske skuffet da jeg fikk beskjed om at det bare var 3 cm åpning. Men jordmor fortalte at det ikke var verst for en førstegangsfødende, og at vi mest sannsynlig kom til å møte Ulrik i løpet av dagen. Jeg fikk på meg en av de flotte nettingtrusene sykehuset har, og vi tok et siste bilde av magen.

Jeg tenkte ikke over det med å ta bilder, jeg brukte tiden mellom hver ri til å psyke meg opp til neste. Heldigvis tenkte Bjørni over det, og fikk dokumentert litt av fødselen. Det er jo veldig gøy å se tilbake på, selv om jeg ikke hadde det så gøy der og da. Riene ble bare vondere og vondere, fortsatt den samme bølgende smerten i korsryggen. Det var faktisk kun i korsryggen jeg kjente smertene gjennom hele fødselen, ingenting i mage eller underliv. Men det var virkelig vondt likevel, og det var nå blitt så ille at jeg ikke klarte å ligge i sengen lenger. Jeg la meg derfor i badekaret, noe som lindret litt. Egentlig synes jeg det hjalp mest på pausene mellom riene, og ikke på riene i seg selv. Etter en time i badekaret klarte jeg ikke mer, og vi tilkalte jordmor for å høre om det var noen annen form for smertelindring jeg kunne prøve.


Jeg kom opp av badekaret og fikk et tens-apparat koblet til ryggen, et elektrisk apparat som stimulerer nerver/muskler og kan hjelpe til med å redusere smerter. Denne hjalp også litt, men samtidig hadde smertene også tatt seg kraftig opp. Jeg husker det ikke selv, men Bjørni fortalte meg i ettertid at jeg verken så på han eller snakket til han de to timene jeg lå med apparatet. Helt ærlig hadde jeg ikke merket det om han ikke hadde vært der akkurat denne perioden, det var så vondt at jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre med meg selv. Jeg hadde fortalt meg selv at jeg skulle se på fødselen som ei treningsøkt, og at hver ri var ett tungt sett med knebøy. Den tankegangen hadde jeg ikke sjans til å holde på mens jeg vred meg i smerte og trangen til å trykke var enorm. Jeg hadde fått beskjed om å vente, men det føltes ut som en umulig oppgave. Heldigvis gikk vannet mitt under ei ri, og det føltes som trykket lettet et lite øyeblikk. Men det ble fort verre, smertene ble så intense at jeg kastet opp under hver ri. Klokka var nå blitt fire, og alt jeg hadde fått i meg siden frokosten var litt eplejuice. Etter jeg hadde kastet opp alt innholdet i magen gikk det over til brekninger for hver ri. Klokken var nå blitt fire, jeg hadde syv cm åpning og det var vaktskifte på sykehuset. Jeg hadde så vondt, var så sliten og følte at jeg ikke maktet mer. Sammen med ny jordmor ble vi enige om å sette en epidural, selv om jeg var kommet ganske langt ut i fødselen. Jeg egentlig ingen spesielle ønsker før fødselen når det kom til smertelindring eller ikke, og tenkte at jeg fikk ta det litt som det kom. Det er jeg veldig glad for når jeg ser tilbake på det, for det var som natt og dag etter jeg fikk epiduralen.

Fra å ligge som dette følte jeg meg virkelig som et helt annet menneske. Jeg klarte å prate igjen, spiste en baguette pluss en sjokolade og snakket mye med Bjørni. Han var nesten like lettet som meg over at jeg fikk epiduralen, slik at han slapp å se meg ligge og vri meg i smerte lenger. Riene fortsatte heldigvis å være like gode, trangen til å trykke var der fortsatt men smertene var borte. En time etter epiduralen sjekket vi åpningen igjen, og denne gangen var den på ti centimeter! Det eneste som manglet var at Ulrik skulle komme litt lenger ned, før vi kunne starte med pressingen. Jeg følte en enorm trang til å gå på do, og Bjørni støttet meg inn på badet. Jeg hadde ikke sjans til å gå på do selv, så jordmor spurte om jeg ville ha klyster. Det tok jeg gladelig i mot, og var veldig glad for det i ettertid! Hver gang jeg skulle presse føltes det som jeg skulle bæsje på meg, og det hadde jeg helt sikkert gjort om det ikke var for at jeg fikk tømt tarmen på forhånd også. Jordmor brukte også kateter for å tømme blæra, og plutselig var vi klare for å begynne med pressingen! Denne delen av fødselen ble det plutselig veldig riktig å tenke på tunge knebøy, for her skulle jeg jo virkelig ta i alt jeg maktet for hver ri. Jeg tok i alt jeg klarte og var helt andpusten mellom hver ri. Både Bjørni og jordmor var utrolig flinke til å heie på meg, fortalte meg at jeg var flink og at nå fikk vi snart møte gutten vår. Denne perioden tok likevel en god stund, for hver gang hodet kom litt lengre ut så skled det tilbake igjen når jeg sluttet å presse. Heldigvis var ikke denne perioden vond, den var bare slitsom. Jeg hadde jo fått i meg mat, hvilt og ikke minst så hadde jeg tidenes motivasjon til å holde trykket oppe så jeg ga virkelig jernet hele veien. Da jordmor endelig sa at det bare var to-tre rier igjen fikk jeg masse energi over meg, og følte meg litt som en superkvinne. Så kom hodet under ei ri, og rett etterpå gled kroppen ut også. Klokken var 19:42 da Ulrik kom til verden, med sine 47 cm og 3155 gram. I det jeg fikk han på brystet kjentes det ut som jeg skulle eksplodere av lykke- Jeg klarte ikke å gjøre noe annet enn å smile fra øre til øre, mens Bjørni holdt rundt meg og gråt. Akkurat det øyeblikket er det fineste jeg har opplevd i livet.


For når denne nydelige skapningen kom på brystet mitt var alt verdt det, hele graviditeten og smertene under fødselen var ingenting mot det jeg følte nå. Jeg er så glad, så lykkelig og stolt over at nettopp jeg fikk lov å bære frem dette fantastiske lille mennesket. Denne siste uken har vært den beste uken noensinne, på grunn av Ulrik. Når jeg tenker på at han nå alltid skal være her og at vi er en familie nå, klarer jeg ikke å holde tårene tilbake. Jeg er så heldig, og kunne ikke bedt om noe mer her i livet

35 kommentarer
    1. Her sitter jeg med tårer i øynene. Så flott du beskriver denne fødselen. Selv om jeg blir litt redd, så er det så godt å høre at det gikk så bra. Det er tøft når det står på, men man er i trygge hender. Fantastisk historie, Nora <3

    2. Kjære Nora , tusen takk for at du er så flott og ærlig;) har lest bloggen din i mange år, og det har vært spesielt kjekt å følge deg nå da jeg også skal ha første barn i juli. Syns det er flott så ærlig du har vært om graviditeten, for det er ikke bare kos og kjekt. Jeg tror det kan være vanskelig for oss trenings/fitness jenter når man legger på seg, kondisjonen er ikke hva den var og man føler seg utav form. Men jeg ville aldri vært foruten og gleder meg sånn til å hilse på jenten vår i juli.
      Flott innlegg i dag, tårene trillet jeg ble så rørt. Kos deg med prinsen din💙

    3. Er gravid i uke 25 og har fulgt deg gjennom hele graviditeten og det er så kjekt å lese om din opplevelse med fødsel. Med mine hormoner kunne jeg ikke holde tårene tilbake! 🙂
      Jeg gleder meg til å kunne følge deg videre og bruke deg som inspirasjon både videre i svangerskapet og etter fødsel!
      Gratulerer så mye! <3

    4. Åh, nå fikk du virkelig meg til å gråte. Så nydelig skrevet. Her sitter jeg, gravid i uke 36 med nr 3, derfor så vet jeg hva som venter. Det er helt ubeskrivelige smerter, samtidig som den gleden og kjærligheten du føler når du får babyen på brystet overgår dette. Smertene er glemt og alt føles bare perfekt… 🙂
      Det virker som om du hadde en lang og hard fødsel, men godt å lese at alt var verdt det når den nydelige prinsen kom på brystet ditt.
      Nyt vært et øyeblikk til det fulle, tiden går så alt for fort med di små…
      Her blir det bare å vente til vi få treffe prinsen våres 🙂
      Tusen takk for at du deler… Mange gode klemmer fra Silje / @sillje

    5. Gratulerer så mye! Så flott at du deler akkurat som det var. Det er mye rare historier ute å går, så for oss som ikke har prøvd dette før er det litt beroligende å få hørd det som det er uten innpakning. Man vet jo aldri hvordan det blir, men det er nå grrit å vite litt hva man går til. Kos dere masse med Ulrik!! :))

    6. Sitter med tårer i øynene og ser tilbake på min egen fødsel. Noe minnet litt om min egen, men du var heldigvis mer heldig enn meg. Jeg pressa i 2 timer før de tok han ut med vakuum. Takk for at du deler historien din!

    7. Tårene triller her nå.. Tusen takk for at du deler historien din – nå er det forhåpentligvis ikke lenge til jeg har en historie selv <3 Gleder meg til å bli ferdig med å være gravid! 🙂

    8. Gratulerer så mye Nora! Jeg har fulgt deg i mange år og dette må være det beste innlegget så langt<3 Det høres helt fantastisk ut å få Ulrik på brystet og føle det var vært det hele! Jeg har på 1 år og 3 uker fått to barn, begge veldig premature og dermed aldri fått barna direkte på brystet før flere dager etter, det er så vondt, og man føler seg så tom etterpå, jeg gråter både av glede og misunnelse for hver tang jeg leser eller hører om følelsen å få barnet på brystet, det er virkelig det jeg har gledet meg til under hver graviditet! Nyt tiden med fine gutten og den fine familien dere nå er blitt! Gleder meg til å følge dere videre!
      Klem

    9. Gratulerer så mye igejn og takk for at du deler. Smerten er helt ubeskrivelig, men premien etterpå overgår alt. Selv gravid ed nr to nå og gleder meg til prinsen vår kommer.

    10. Gratulerer så mye med Ulrik, kjære Nora 😊 Nok en gang må jeg si det! Flott blogg innlegg om fødselen – du er flink 💖 Nyt tiden med familien din😊 Stor klem

    11. Begynte nesten å gråte, dette var så fint å lese. Åh gratulerer igjen, Nora, dette er stort 🙂 fine fine gutten som skal få vokse opp med en så bra mamma, heldig!

    12. Så spennende å lese! Du skriver utrolig bra. Blir helt revet med 😅 Kommer heller ikke over hvor sterk, flink og energirik du er. Skikkelig stå-på-vilje! Ha det riktig så godt 😊

    13. Gratulerer med den lille. 🙂 Jeg bare lurer på en ting, hvordan tar Guapo det? Er han sjalu eller elsker han den lille?

    14. Hei Nora, og gratulerer med prinsen 🙂
      Lurer på om du kan skrive ett innlegg der du skriver om trening i svangerskapet? Jeg får egentlig ikke trene så masse på grunn av at jeg har mistet så mange ganger, men er skikkelig rastløs nå, så jeg MÅ faktisk begynne med noe rolig!
      Kjenner jeg gleder meg enormt til min tur når jeg leser om slike flotte fødselshistorier som din 🙂

    15. Gratulerer så mye! Fødte selv den 2. Mars på St. Olavs, og hadde en lang og hard fødsel som endte med sugekopp. Skulle gjerne ha vært like sprek som deg nå i ettertid, men med smerter både her er det bare å ta det med ro. Lykke til videre 🙂

    16. Gratulerer så mye med gutten! Jeg pleier ikke å legge igjen kommentar men det får være et unntak siden jeg har fulgt din reise med Ulrik i magen en liten stund. Jeg tror veldig på at fysisk trening har bare positiv effekt i et normalt svangerskap så lenge det lar seg gjøre. En ting er viljestyrke og en annen er pusteteknikk. Jeg trente regelmessig mens jeg ventet min første, jeg var sprek og en grei fødsel det ble. Med nr.2 ble det mer utfordrende med logistikk og energinivå…full jobb+barn+husarbeid=nedprioritert trening. Nå venter jeg tålmodig på å få alt overstått ikke minst en frisk og god baby til å kose med og passe på. Lykke til videre som mamma og jeg synes du har vært kjempeflink!

    17. Jeg har termin om 69 dager, og det er så fint å lese/høre andres fødselshistorier!
      Gratulerer med den nydelige gutten deres!

    18. Gjorde du noe spesielt/spiste noe spesielt dagen før fødselen startet? 🙂
      Jeg går selv å venter, og kjenner meg virkelig igjen i “dritlei” innlegget ditt. Vet snart ikke hvor jeg skal gjøre av meg! Denne ventetiden tar knekken på humøret i alle fall.. 😛

    19. Hurra og gratulere så masse med lille gutten. Det er like stort under hver gang det skjer og jeg blir like rørt. Lykke til videre Nora som mamma <3

    20. Hei, Nora! Gratulerer så mye med en liten prins. Han er veldig vakker, ligner på sine flotte foreldre. 😅 Tusen takk for at du er ærlig og deler din fødselshistorie med oss. Nå føler jeg meg absolutt ikke redd til å føde en dag jeg også. Bare for 1 time siden tenkte jeg at; NEI, barn skal jeg ikke ha, å føde er sikkert helt forferdelig. Men nå, næ har du faktisk fått meg til å ikke være redd lenger, takk for det!
      Ønsker deg, Bjørni og lille Ulrik en flott dag. Dere er en fin familie på 3. True love! Forestenn, du er utrolig vakker. Wow!

    21. FUN FACT: Hjernen løslater hormoner under fødselen som gjør at du glemmer akkurat hvor vondt det var så du skal ha større sjanse for å ha lyst på barn igjen. Du husker at det er vondt, men ikke hvor vondt det faktisk var.

    22. Gratulerer med verdens fineste Ulrik. Det har vært så gøy å følge deg under graviditeten og ikke minst lese fødselshistorien din. Jeg er ikke mamma selv men jeg kan si at med dette innlegget satt jeg igjen med en klump i halsen og håper at jeg en gang kan kjenne den ubeskrivelige lykkefølelsen over å ha skapt et menneske. Lykke til med mammalivet <3 Jeg heier på deg!

    23. Ola nordmann: Det der er bare tull. Jeg husker akkurat hvor jævlig vondt det var, nå 6 år senere. Bullshit med sånne idiot kommentarer fra mannfolk!

    24. Tårer i øynene her jeg sitter 35+0 uker på vei! Så flott historie, takk som deler 🙂 Lengter så etter å møte vår lille gutt og bli ferdig med graviditeten, selv om jeg ikke har hatt en eneste plage eller symptom på graviditet (annet enn barnet som sparker og magen som vokser) hittil i svangerskapet. Håper jeg håndterer fødselen minst like bra som deg, du er et jern! Kos dere med Ulrik, ønsker dere alt godt <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg