Sunnere fastelavnsboller

I morgen er det fastelavn, og derfor tenkte jeg å dele en oppskrift på sunnere fastelavnsboller til dere! Oppskriften delte jeg for et par år siden også, men dette er fortsatt den eneste oppskriften på sunnere boller jeg har smakt som er skikkelig god. Boller er noe av det beste jeg vet, og jeg har ikke ord på hvor mange ganger jeg har prøvd å lage en sunnifisert bolleoppskriften uten hell. Denne oppskriften er det min gode venninne Kristine som introduserte til meg første gang, og siden den er så god må jeg bare dele den videre med dere. Du trenger følgende ingredienser:

2 dl ekstra lett melk ♥ 1 ss sukker ♥ 1 pakke tørrgjær ♥ 70 g mager kesam ♥ 30 g smør ♥ 1 dl sukrin

1 egg ♥ 300 g Fibra fullkornshvetemel ♥ 100 g fiberfin ♥ 1 ts kardemomme ♥ 1/2 ts hornsalt


Rør gjæra ut i 0,5 dl melk sammen med 1 ss vanlig sukker, og la det stå i 15-20 minutter. Grunnen til at det er litt vanlig sukker i oppskriften er at sukker har en del gode bakeegenskaper, og sukkeret sørger blant annet for at gjæra virkelig får gjort jobben sin. Oppskriften gir 16 store boller, og 1 ss sukker fordelt på alle de bollene er ikke mye å snakke om. Smelt smøret og bland med resten av melken, slik at det blir litt over fingervarmt. Bland alt det tørre før du rører inn gjærblandingen, smørblandingen samt egg og mager kesam. Dette gir en fast og smidig deig, som du setter på heving i en times tid på et lunt sted.

Etter deigen har hevet ferdig deler du den i 16 like store deler, og trill til runde boller. Fordel på et bakepapirkledd stekebrett, og la de etterheve i en halvtime under et kjøkkenhåndkle. Gjerne pensle bollene med egg, før du setter de i ovnen og steker på 225 grader i 8-10 minutter. Avkjøl på rist, og server gjerne med syltetøy og krem – eller mager vaniljekesam som jeg har brukt her.




Da er det bare å sette i gang med bakingen dere, for disse er virkelig verdt å lage!

16 kommentarer

Siste innlegg