Tanker om kropp og vektnedgang etter fødsel

Jeg fikk spørsmål om jeg kunne skrive litt om dette temaet, kanskje ikke så rart med tanke på hvordan jeg ser på kroppen min nå. Jeg har jo ikke lagt skjul på at jeg synes det er helt forferdelig å ha gått opp så mye i vekt, og jeg er absoluttt ikke komfortabel i min egen kropp om dagen. Når jeg ser tilbake på bilder av meg selv før jeg ble gravid synes jeg kroppen min så ganske grei ut, og jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å komme tilbake dit så fort som mulig. Selv om jeg kunne tenkt meg det, så er det absolutt ikke noe jeg skal gå aktivt inn for i begynnelsen. Jeg skal selvfølgelig komme i gang med trening så fort kroppen tillater og spise bra, men jeg kommer ikke til å gå aktivt inn for å gå ned i vekt. Jeg har utrolig lyst til å fullamme, og krysser både fingre og tær for at jeg får til det. Lavt kaloriinntak kan føre til mindre næringsrik melk, og i verste fall til at melkeproduksjonen stopper. Det er jeg absolutt ikke villig til å risikere bare for å gå ned i vekt litt raskere. Bare det å amme gjør at en forbruker en god del ekstra kalorier hver dag, faktisk så mye som 500 kalorier. Derfor hjelper amming ofte på vektnedgang i seg selv, uten at en selv går inn for det.

Når det er sagt, så er absolutt ikke skummelt å gå ned i vekt etter en graviditet. Poenget er at dette bør skje gradvis, slik at det ikke blir speed-slanking. Rundt 0,5 kilo kan være et fint ukentlig vekttap, som ikke bør påvirke ammingen. Vi setter opp Strongbody-planer til ammende mødre som vil få en mer fit kropp etter graviditeten, og da legges det alltid til en god del ekstra kalorier for å sørge for at vektnedgangen ikke skjer for fort. Det vil jo uansett være utelukkende positivt for både mor og baby at man spiser sunt, og kommer seg i gang med aktivitet etter fødsel. Da vil også kroppen komme tilbake til seg selv etter en stund, og det er jeg villig til å vente på. Med andre ord sikter jeg ikke mot #SK2016 i år, men jeg skal likevel komme med trening- og kostholdstips som vanlig. Om ikke så alt for lenge er kjellergymmet vi lager i huset ferdig også, da skal det ikke bli noe problem å få en sprek barselsperiode. Så selv om dere ikke vil dere vil se meg trene i sports-bh med det første, så skal jeg gjøre mitt beste for å spre treningsglede og motivasjon likevel!

21 kommentarer
    1. Husk at du har veldig mye vann i kroppen! +baby og morkake. Jeg la på meg 30kg, hadde nesten ikke noe vann i kroppen men gikk ned vartfall 10-15kg rett etter fødsel. Fikk baby på 4.4kg

    2. Hadde samme tanker som deg da jeg gikk gravid. Etter fødsel var magen mye mindre enn forventet, og jeg oppdaget at jeg hadde fått former og en mer kvinnelig figur. Snart 4 mnd siden fødsel og jeg har fremdeles noe å stramme opp, men jeg er utrolig fornøyd og stolt over kroppen min. Jeg håper du også blir det! Du ser nydelig ut 🙂

    3. Lite spørsmål. La mora di også på seg mye da hun var gravid med deg? Tenkte bare på i forhold til at jeg er redd for å skulle legge på meg mye når/hvis jeg blir gravid. Men hvis dette var genetisk, så er det mindre sannsynlig at jeg kommer til å gjøre det. Dette er ikke ment frekt, har bare litt fobi om å legge på meg så veldig mye.

    4. Du er flott som du er Nora! Det har du alltid vært! Heia deg og kos deg med bebis! Kropp er kropp, bare nyt 🙂

    5. Vektnedgang er veldig individuelt etter fødsel, og kan variere fra gang til gang, ifølge egen erfaring. Første gangen la jeg på meg 16 kg og etter bare EN måned hadde jeg gått ned 18 kg! Jeg glemte rett og slett å spise, fordi babyen tok opp all tid. I etterkant må jeg bare le av det, for hvordan går det an å glemme å spise?? Men jeg hadde rett og slett ikke sultfølelse. Etterhvert fikk jeg samboeren min til å smøre mat til meg og sette i kjøleskapet, for da husket jeg det hvertfall 😀 Med andremann la jeg på meg 21 kg, og alt var borte vekk etter 5 måneder, helt av seg selv. Ammingen tar mye på, som du skriver, 500 kalorier i døgnet, og det merker jeg fremdeles, og om jeg ikke spiser nok går jeg mer ned i vekt. Du som kan så mye om både kosthold og trening vil nok ikke ha noe problemer. Om vekta likevel stagnerer en måned, så er det helt normalt, og det går nedover etterhvert, om man er litt tålmodig. Prøv å kose deg med babyen når den kommer, og tenk at kroppen din har klart å lage et sånt lite vidunder, istedetfor å tenke på vekt. Et lite tips er å bake opp masse sunne matmuffins og legge i fryseren, om du får problemer med å få i deg mat som jeg gjorde 😉 Blir gøy å følge deg videre 🙂

    6. Håper du ser selv at du tross flere kilo ekstra fortsatt ser nydelig ut! Du ser sterk og veltrent ut, de færreste hadde gjort det med så mye vann og ekstra vekt, så håper du klarer å se dette selv også. Vi ser du har en veldig stram og sterk kropp, og den vil bli enda synligere når babyen er kommet ut og alle hormonene og vann ++ endrer seg tilbake til det normale igjen i tiden etter fødsel. Ønsker deg en fin siste-tid som gravid!

    7. Synes du ser super ut jeg, Nora 🙂 Du smilte og var i så fall i godt humør da jeg hilste på deg i dag 😀 Jeg kan tenke meg til at kroppen blir mye i fokus når man ser på bilder og ikke minst når man føler seg stor. Men, heldigvis er det normalt. Du virker veldig “våken” og fornuftig, så dette fikser du 😀

    8. Hvorfor har du så mye vann i kroppen når du er veltrent og spiser så sunt? Dessuten er det jo det første barnet og du er ung!

    9. Vakkre nydelige Nora. Du er vakker uansett.
      Ønsker deg masse lykke til fremover. Husk å slappe av også. Ha bagen din klar. Jeg fikk to uker før termin med mine to barn 😀 Greit å ha den klar så man slipper å være stresset.

    10. Er ikke noe å være redd for om du spiser sunt og trener, noen legger på seg mer enn andre uansett, sånn er det bare. Godta det, og jobb med deg selv. Kropp er ikke alt her i verden. Du kommer deg nok på bena igjen 🙂

    11. Da jeg gikk gravid for 10 mnd. siden tenkte jeg mye på dette med vekt. Jeg var veldig slapp og sliten under store deler av svangerskapet (grunnet jernmangel skjønte jeg etter hvert), og orker ikke stort annet enn å ligge på sofaen. Sjokolade var SÅ godt, og jeg spiste som en gal! La til sammen på meg 15 kg., og pga. kostholdet var jeg overbevist om at 10 av de var flesk, mens 5-6 kg. var baby og blod/vann/morkake. I løpet av de to første ukene etter fødsel hadde gått ned 8 kg. Etter det gikk det litt i rykk og napp, men ca. 6 mnd. etter fødsel var alt borte. Nå 10 mnd. etter veier jeg 3-4 kg. mindre enn før jeg ble gravid. Jeg har ikke gjort noe for det annet enn masse trilleturer, og amming. Poenget mitt med dette er at neste gang jeg blir gravid skal jeg ikke kaste bort tiden min på å gruble på dette med vekt. Jeg tror kroppen legger på seg det den trenger, for så og normalisere seg igjen etter en stund.
      I det store og det hele har jeg fått et mer avslappet forhold til kroppen min etter graviditeten. Jeg setter mer pris på den fantastiske jobben den gjorde med å bære frem et barn, også har bikinikroppen blitt litt mindre viktig (heldigvis). Så slapp av. Det ordner seg… =)

    12. Tror jeg har nevnt det før også: Ettersom du har mye vann i kroppen, er jeg sikker på at kiloene vil rase av deg. Jeg hadde også noe vann, spesielt synlig i leggene, i slutten av andre svangerskap. Neste dag var leggene slanke 🙂 Og med fullamming vil du helt sikkert miste mye vekt (fort) også. Snakker av erfaring, etter å ha fullammet to stk i over 6 mndr. Mitt råd er at du IKKE skal være opphengt i at du ikke må gå ned for fort. Hvis du spiser sunn mat, og normale måltider, så er det ikke så farlig om det er stort vekttap i starten. Har lest at flere har gått ned 10-15 kg i løpet av ei uke eller to, uten å ha slanket seg. For andre går det selvfølgelig noe seinere. Pass også på at du drikker nok. Der var jeg litt dårlig… Skjønte at jeg måtte drikke mer når jeg ikke trengte å tisse fra dobesøket om morgenen, til laaaaangt utpå dagen (kvelden). Det trengs en del væske til melkeproduksjon Og amming er det koseligste som fins 🙂

    13. Hei:) fin blogg! Vet du om man spise Waldenfarms farms dressinger og sjokoladesirup når man ammer? Og questbarene når man ammer?

    14. Fin er du nå også, men tror nok de fleste føler seg litt uvel i sin egen kropp på slutten!
      Og jeg må si som mange før meg her: Sannsynligvis vil kiloene forsvinne mer eller mindre av seg selv for deg. Både på grunn av vann du har i kroppen som forsvinner, men også amming, din aktive livsstil og sunn mat. Jeg gikk ikke inn for det i det hele tatt, men innen 2 mnd var jeg tilbake på vekta før jeg ble gravid (la på meg ca 17 kg). Dette til tross for alle barselsbesøk med kake osv. Innen 4 mnd hadde jeg mistet 3 kg til (endte på 53 kg, og er 160 cm) Spiste normal mat akkurat som jeg følte for, for å ha energi til amming og nattevåk. Det er ikke verdt det å sulte seg og bli sur og grinete. Jeg trente ikke utover at jeg gikk turer med babyen, og med din bakgrunn tenker jeg at det nok blir litt mer enn det 😉
      Lykke til med baby, dette går så bra 🙂

    15. Du er utrolig inspirerende Nora med gode og sunne holdninger ! Jeg synes du stråler hver gang jeg ser deg, og syns du er flott 🙂 Og det vil du nok være etter fødselen også skal du se;-)

    16. Jeg veide 72 kg da jeg ble gravid, og tullet med at at det hadde vært “gøy” å veie 100kg. Men når jeg veide meg 1,5 uke før fødsel og vekta viste 102kg var det ikke like gøy :p jeg veide meg ikke etter det, men vil tro jeg sikkert la på meg bortimot 35kg. Babyen veide 4kg. 2 uker etter fødsel hadde allerede 20kg forsvunnet helt av seg selv. Det er 11mnd siden nå, men har fortsatt litt igjen, ca 8 kg. Har slitt med bekkenløsning så har ikke satt igang støtet med full trening enda. Men det er nok ikke noe å være redd for, du har vært veldig flink til å trene under graviditeten og spist sunt 🙂 lykke til!

    17. Når du har vann i kroppen forsvinner det kjapt. Jeg fikk svangerskapsforgiftning og barnet ble derfor forløst 4 uker før termin. Fikk det på kun en uke. Men hadde vann allerede før uke 20. Jeg gikk opp 24kg, det meste på slutten pga vann. 14 dager etter fødsel var hele 20 kg borte(!) det var første gang jeg veide meg. Hadde også veldig mye fostervann (så ikke det før det ble tatt) så hadde nok litt ekstra der.
      Tenker du skal bare være glad det er vann (også) for det forsvinner veldig kjapt etter fødsel 🙂 håper du slipper unna svangerskapsforgiftning og at du får en fantastisk fødsel!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg