Siste gravid-oppdatering

Her kommer den tredje, og forhåpentligvis den siste gravid-oppdateringen min. Jeg har hatt 6-7 uker mellom de tidligere, og jeg er absolutt ikke innstilt på å gå over tiden. Slik står det altså til om dagen:

Uke: 35

Trimester: 3

Innkjøp: Nå har jeg fått kjøpt inn litt mer, i tillegg til klær er seng, stellebord, vogn, bæresæle og babynest på plass. Likevel er det mye som mangler, men hver gang jeg googler “utstyrsliste baby” blir jeg bare demotivert. De er jo evig lange, og jeg tenker at jeg aldri kommer til å komme i mål med det uansett. Så lenge jeg får kjøpt inn bilstol til han kommer tenker jeg at det viktigste er i orden, så får vi ta det litt som det kommer.

Bevegelser: Nå er det mye bevegelser, og selv om det er koselig for det meste er det også ganske plagsomt til tider. I og med at han har blitt så stor nå er det mye mer kraft i sparkene enn før, og mange av de kommer rett i ribbeina. Det er faktisk skikkelig vondt! I tillegg er han mest aktiv på natta, som gjør at det ikke er så enkelt å sove. Jeg tenker at det må være Ulrik sin måte å forberede meg på mange våkenetter i tiden som kommer.

Indre ro: Nei. Jeg blir egentlig mer og mer stressa for hver dag som går jeg. Jeg føler ikke at noe er på plass, og egentlig er jeg litt irritert på meg selv fordi jeg har jo vært klar over hva som skal skje en god del måneder nå. Av en eller annen grunn fant vi ut at det var lurt å totalrenovere et hus midt under graviditeten. Huset kommer aldri til å bli innflytningsklart før babyen kommer, så det var kanskje ikke den beste beslutningen vi har gjort. Vi har heldigvis leiligheten vår å bo i mens vi venter på at huset skal bli klart, så får mannen ta seg av alt som har med flytting å gjøre den dagen huset blir klart. Da har jo jeg en liten baby å passe på, det må vel være verdens beste unnskyldning for å slippe flytting!

Vektøkning: Den virker som den aldri stopper den vekta, nå har jeg gått opp tjuefem kilo. TJUEFEM! Det er så mye det, og med tanke på at babyen legger på seg mest på slutten blir det mest sannsynlig rundt tretti kilo til slutt. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg synes det er urettferdig med tanke på at jeg har vært aktiv hele graviditeten og har spist bra. Men livet kan være urettferdig noen ganger, sånn er det bare. Så å selv om det er tungt, og selv om hater å være så svær må jeg bare tenke at dette blir tidenes motivasjonsboost etter fødselen. Med eget treningsrom i det nye huset har jeg troen på at barselstiden også kommer til å være en aktiv periode, sånn som svangerskapet har vært.

Strekkmerker: Med så mange kilo ekstra på en liten kropp er det kanskje ikke så rart at huden ikke har sjans til å henge med. Innsiden av lårene mine er fortsatt fulle av lilla/røde strekkmerker, i tillegg til et par små nederst på ryggen.  Jeg krysser bare fingrene for at de ikke kommer på magen også, da blir jeg skikkelig lei meg. De jeg har nå ser jeg jo ikke så ofte, men hvis de skulle dukke opp på magen kommer jeg jo til å se de hver eneste dag. Så jeg håper virkelig at jeg slipper unna!

Kynnere: Jeg tror faktisk ikke jeg har hatt noen kynnere enda, jeg aner i alle fall ikke hvordan de kjennes ut. Men det klager jeg ikke på, det høres jo ikke så behagelig ut så jeg er glad jeg slipper unna så lenge jeg kan!

Hodet festet: Sist gang jeg var på kontroll var det ikke festet, men jeg skal på ny kontroll neste uke og satser på at det har festet seg da.

Plager: Fortsatt ekstremt mye vann i kroppen, halsbrann, kviser og en bekkenløsning som bare blir vondere og vondere. Så er jeg pisslei av de enorme mengdene utflod som kommer, jeg tror jo nesten at fostervann har gått hver eneste dag! Jeg beklager at det ikke er det mest delikate for dere å tenke på, men når jeg først har bestemt meg for å være ærlig om dette svangerskapet så holdes ingenting tilbake. Jeg klør også mye, spesielt rundt brystvortene. Ikke det beste stedet å klø seg på offentlig, så jeg forsøker å gjøre det i smug. Den siste plagen jeg skal nevne i denne omgangen er hårvekst, for alle sier jo gravide får så tykt og fint hår! Dette har slått ut mest på kroppshår for min del, så jeg er overlykkelig for at det er vinter slik at ingen ser det.

Humør: Nå begynner jeg virkelig å synes synd på min bedre halvdel. Jeg kan begynne å gråte helt ut av det blå, og når han trøster meg og spør hva som er galt sier hikster jeg bare at jeg vet ikke og gråter videre. Det går heldigvis fort over igjen da, men snakk om å være tidenes mest needy kjæreste om dagen. For både min og hans del er jeg veldig glad for at det ikke er mange uker igjen! Det å gå tur hjelper veldig på humøret, men lange turer og bekkenløsning fungerer ikke så bra sammen. Det skal ikke være enkelt det her, haha!

Fødselsforventinger: Helt ærlig så gleder jeg meg til fødselen. Jeg skjønner jo at det kommer til å være det vondeste jeg noen gang har opplevd, men jeg vet jo at jeg må gjennom dette. Nå er jeg så lei av å være gravid at fødselen blir det siste store hinderet jeg må gjennom før dette er over, og da må jeg jo bare glede meg til det. Det kan godt være pipa får en annen lyd når det hele setter i gang, men akkurat nå ser jeg bare positivt på det.  I forhold til hvordan jeg vil føde / smertestillende og slike ting skal jeg ta alt som det kommer og høre på jordmor. De har tross alt vært gjennom en hel rekke med fødsler, og har mer greie på det enn meg. Derfor tenker jeg at jeg ikke skal ta noe standpunkt på forhånd, og bare ta fødselen som den kommer.

Fødebagen: Den har jeg ikke tenkt på engang enda, det er jo så mye som skal tenkes på først! Jeg satser på å få gjort det aller meste etter permisjonen har startet. Litt selvmotsigende kanskje da jeg virkelig håper på at han kommer et par uker før tiden, for nå er jeg lei av å være gravid. Så hvis noen av dere har lyst til å dele tips for å få ting til å sette i gang tar jeg i mot de med takk!

Det må jo bli godt for dere blogglesere hvis han kommer før tiden også, fordi det har blitt en del klaging fra min side gjennom graviditeten. Folk er forskjellige, noen synes det er fantastisk å gå gravid mens jeg synes det er pyton. Jeg er selvfølgelig lykkelig og glad for at kroppen min klarer å bære frem et barn, men likevel innrømmer jeg glatt at jeg ser enormt frem til dagen det hele er over. Så dere som har tips til meg, fyr løs og ha en super fredag alle sammen ♥

45 kommentarer
    1. Skjønner du synes det er tungt å ha lagt på deg så mye, men jeg synes du ser helt fantastisk ut som gravid! 😀 Masse lykke til med fødselen!! Gleder meg til å følge deg videre 🙂

    2. Hei 🙂 tror ikke det er så mye man kan gjøre for å få satt igang fødselen før utenom å ha mye sex på slutten . Ikke så behagelig men om man er moden så er det stoffet i sæden som kan hjelpe til med å sette det igang . Men er man ikke moden så funker ikke det eller 😬 Det var iaf det råder jeg fikk . Men nr 1 prøvde jeg alt av råd men ingenting hjalp og gikk 14 dager over . Med nr to så bare lot jeg det gå sin gang . Han kom 11 dager over tiden . Så er nok bare å forberede seg på at de kommer når de vil selv 😬 Ellers blir du jo satt igang .
      Jeg var også stor , gikk opp 30 kilo med begge mine . Og sistemann var jo hele 4510 gr så ikke rart magen var stor . Vi er forskjellige alle sammen . Jeg fikk heldigvis ingen strekkmerker på magen og gikk fort ned igjen . Du som har vært så aktiv hele veien går det nok fort ned igjen når hverdagen kommer med amming og vannet forsvinner fra kroppen så raser kiloene bort .
      Ønsker deg masse lykke til siste tiden og håper alt går bra 💙🙏

    3. Elsker at du skriver så ærlig og ikke pynter på noe! Det er utrolig gøy å lese 🙂 Masse lykke til videre <3

    4. Så fin du er!
      Det lønner seg å ha fødebagen klar nå sånn i tilfelle. Gutten min kom i uke 35, og mens vannet gikk løp jeg rundt i leiligheten for å pakke bagen. Anbefales ikke 😀

    5. Jeg kjenner meg alt for godt igjen i mye av det du skriver, og føler virkelig med deg når det kommer til vektoppgang. I forrige svangerskap er jeg sikker på at jeg runda 30 kg selv, og jeg følte meg som en oppblåst flodhest.
      Denne gangen har jeg vært veldig heldig. Plagene er mye mindre, og jeg har kun lagt på meg ca 8 kg så langt, snart inne i uke 37. Selv om det sikkert er en mager trøst akkurat nå så trenger ikke ett evt neste svangerskap å bli likt i det hele tatt.
      Masse lykke til med fødsel og barselstid!

    6. du som har vært så aktiv under hele svangerskapet kommer nok til å miste kiloene ganske fort vil jeg tro! Det er sikkert mye vann, og det forsvant hos meg begge gangene natten etter fødselen var over. Husk en ekstra nattskjorte hvis du sover i det;) Jordmoren jeg hadde under min siste fødsel mente at det var kun to ting som kunne hjelpe til å sette igang en fødsel, det ene var sex, det andre var å slappe av å kose seg, tente stearinlys og en film på tv’n. Å kryp godt opp i armkroken på kjæresten din:-D Ikke bry deg om alle listene med babyutstyr du “må” ha som florerer på nett, kjøp det du føler at dere trenger, så er det ikke værre enn at hvis du mangler noe, sender du bare kjæresten avgårde for å handle etter babyen har kommet til verden:-) Lykke til med siste innspurt, jeg heier på deg:-D

    7. Du minner meg om meg når jeg var gravid første gang. Gikk opp 26 kg 😮 Denne gangen var jeg på glukosebelastning pga BMI over 26, og jeg fikk da påvist svangerskapsdiabetes. Nå er jeg under oppfølgi g, måler blodsukker dagen lang og bruker insulin. Jeg er i uke 34 nå, og har bare gått opp 9 kg, og vekten har ikke rørt seg siden 1. Desember. Har litt å gå på siden forrige svangerskap, og har flere UL så alt er bare bra 🙂 Forsto ikke hvorfor jeg fikk svangerskapsdiabetes da jeg spiser sunt, men nå vet jeg at jeg ikke kan drikke melk, eller spise noe form for meieriprodukter eller frukt.

    8. Lykke til. Vet ikke om det var noe i det, men jeg tok litt bringebærbladpiller etter at jeg hadde passert uke 37. Det gikk ikke mange dagene før fødselen var i gang. Fødte 16 dager før tiden uten noen bedøvelse. Det gikk kjapt og fint og livmoren trakk seg utrolig fort sammen igjen etterpå. Om det var pillene som hadde noen innvirkning kan jeg ikke garantere, skulle ihvertfall ikke være skadelig så vidt jeg kan forstå så lenge man venter til etter uke 37. Hadde ihvertfall en ganske så bra opplevelse av fødsel og tiden etterpå:) Uansett er det beste å ikke tenke at smerten skal vekk under fødselen men mentalt tenke at du skal møte smerten på best mulig måte og slappe av så godt du kan, være tung i kroppen. Stol på kroppen din og bare følg med på hva den gjør, det ligger innebygd i deg, så det kommer det kommer til å gå så fint:)

    9. Kynnere er den følelsen når magen blir helt Hard.ikke noe vondt, kan evt føle deg litt sprengt :p Går ut i fra at du har hatt noen siden det er bla slik kroppen gjør seg klar for fødselen.

    10. Du ser fantastisk fresh og sporty ut! Ikke glem det 😀
      Vekta vil nok gå ned av seg selv veldig fort, siden du er så ufattelig godt trent og aktiv 🙂 det viktigste er å nyte tiden med babyen din, så plutselig kommer resten av seg selv.
      God helg!

    11. Har ikke barn selv, men må bare si at jeg elsker at du var brutalt ærlig på “plager”. Hehe. Lykke til 🙂

    12. Det er jo mest væske da sikkert. Husk at man sier at med baby, morkake, fostervann så er det minst 12 kg. Og så har du vel en del væske så tror kiloene renner regelrett av deg!

    13. Haha,jeg måtte le høyt da jeg leste dette! Kjenner meg sånn igjen! Er selv gravid i uke 30med andremann. Tips til å ikke gå over tiden er modningsakupunktur. Vet ikke om det var det som gjorde det,men førstemann kom 11dager før termin 🙂

    14. Har alltid likt bloggen din og syntes at du e ei jordnær jente med mye fornuftig å kom med både i d dagligdagse og i trenningssammenheng, men min respekt for d og denne bloggen gikk gjennom taket når e leste innlegget her! Fy søren så bra at du klar å vær så ærlig om alt som skjer rundt graviditeten! Tusen takk for at du bare fortell d som da e uten å legg nåkka i mellom! Du e rå! Lykke til videre og fortsett å vær d sjøl! Hjerte

    15. Du har min største medfølelse! Graviditet suger! 😉 Har to svangerskap bak meg, storesøster og tvillinggutter. Fødsel er så utrolig mye mer givende og spennende enn 283 dager med pain. Jeg gledet meg også til fødsel(ene) og har to kjempefine fødsler bak meg. Hadde gladelig født en gang i uka i 40 uker istedet for et svangerskap. Helt ærlig. Bare husk å puste! Din kropp er vant til å pushes, og det er akkurat det samme som skjer under fødsel. Bare husk å puste!! 😉

    16. Må innrømme at jeg prøvde absolutt alt for å sette igang fødselen. Hadde sex, tok tung markløft,pull ups, lakrisrot te, bio glandin vasket hus på alle fire. Men realiteten er at iallefall stress produserer adrenalin i kroppen, som igjen holder igjen fødselen. Så pass iallefall på og ikke stress. For min del startet fødselen så fort jeg gav opp og sov så og si i to dager av utmattelse på å prøve ting. Mulig at jeg modnet litt raskere av sex da. Det startet iallefall litt kynnere. Lykke til Nora. Fødselen er vond, men du kan absolutt glede deg. For det er også helt fantastisk opplevelse og ikke minst: fantastisk godt å bli ferdig.

    17. Mye sex! Så kjørte vi bil i en humpete vei! Da startet seriøst riene mine etter to timer! Og dette var 10 dager før termin!! 🙂 kan jo ha vært tilfeldig da, men syns d var ganske kult:))

    18. Jeg er litt imot å fremskynde fødsel, selv om jeg vet veldig godt etter to svangerskap hvor utrolig lei man er på slutten!! Min mening er at babyen bør komme når den er klar og “ferdig” laget, ikke når mamma er lei 😉 Mener myyye sex er det eneste som er bevist å fungere. Og strekkmerker kan se ufyselige ut i maaange måneder etter fødsel, men de blekner og blir mindre etterhvert. Tror det går seg fint til for deg 🙂 Fødebag med mye saker og ting i er viktigst om man har tenkt å være mange dager. Om man er i 1-2 døgn trenger man igrunnen bare helsekortet, sandaler som kan vaskes, litt klær til seg selv, pappaen og baby + mobil/kameralader.

    19. Jeg har ei jente på snart 2 år, og venter nå en gutt i Mars:) Forrige gang så begynte jeg å romstere litt rundt på møbler da det nærmet seg termin…hehe. En kveld hadde jeg flytta på en kommode, og da jeg var på badet før leggetid prøvde jeg en kraftig vibrator(sån til å bruke på ryggen) i skrittet. Utenpå vel å merke 😉 Da jeg akkurat var ferdig i dusjen så gikk vannet, og det var 5 dager før termin 🙂
      Da dro vi inn på sykehuset til kontroll, så ble vi sendt hjem igjen med beskjed om å sove og komme tilbake morningen etterpå, for da skulle mest sannsynlig riene komme av seg selv. Det gjorde de ikke. Så jeg ble satt igang da med modningspiller. Heftige hyppige rier, og alt var unnagjort på 1,5 time. Styrtfødsel kaller de det 🙂
      Denne gang håper jeg at alt skjer av seg selv, og at jeg slipper å bli satt i gang.
      I forrige svangerskap hadde jeg ingen symptomer på bekkenløsning, men var så dum at jeg begynte å gå lange turer på 4-5 km bare få dager etter fødselen, og da var det noe som løsnet nedi der, og det rakk ikke å bli helt bra igjen.
      Har litt mer plager med bekkenet denne gang, men ikke mer enn at jeg klarer å gå normalt. Det er vondest når jeg reiser meg opp etter å ha sittet i sofaen, og når jeg snur meg i senga.
      Det er veldig fint å følge deg Nora, siden vi begge skal ha i Mars. Jeg har også lagt på meg masse, og håper du vil fortsette å blogge om trening og kosthold etter fødselen også, slik at jeg kan følge deg mot det målet du da evt. kommer til å ha. Det gjør det mye enklere for meg også å kjempe mot mitt mål:)
      Masse lykke til med siste innspurt Nora:) Du har noe helt ubeskrivelig fantastisk i vente. Tårene presser på bare jeg tenker på det 🙂

    20. Bare få det ut, Nora – og ikke tenk på det som syting og klaging; jeg tror alle vi som har vært gravide kjenner på den følelsen, men når jeg leser nikker jeg (og smiler innimellom når jeg kjenner meg igjen – da særlig utfloden, halleluja!), det er godt at du er så ærlig!
      Jeg unner deg det aller beste de siste ukene, du har virkelig hatt ting å stri med så det holder. Men bare vit at når lille Ulrik kommer så er det meste glemt, og du har så mye kos i vente <3 <3 Mitt beste tips nå til deg er å lytte til kroppen og roe ned hvis du kjenner deg stressa eller sliten, det gagner både deg og bebisen<3 Og én ting til: Jeg var sjeleglad for at jeg hadde pakket fødebagen 2,5 uke før termin, da vannet plutselig gikk 2 uker før! Jeg hadde ikke hatt så god tid på å pakke på "direkten"; det tok 2,5 time så var hun ute, men akkurat DET er jo helt individuelt. Jeg ergret meg også over at jeg hadde igjen en del ærend 3 uker før, for masse kynnere + kjøpesenter = forferdelig dårlig kombinasjon. Men du har jo det meste i orden, herlighet - man blir ekstra påvirket av alle listene (jeg stresset meg opp helt unødvendig), og man glemmer at babyen faktisk hadde klart seg uansett, og at babyen både har en pappa og familie som kan hjelpe til med innkjøp om det brenner 😉
      Artig å lese ukesoppdateringen - håper du slipper å vente så altfor lenge nå! Masse lykke til med innspurten <3
      Klem M

    21. Jeg syns du ser flott ut, og skikkelig gravid, akkurat sånn de fleste gravide ser ut☺ Og jeg håper ikke jeg fornærmer deg med å skrive dette, for det er ikke ment sånn, men det er faktisk godt å se at selvom du var så fit, og har vært så aktiv med godt kosthold, så har du lagt på deg så mye. For det viser at det er faktisk ikke alltid hvordan man er fra før, eller hva man gjør under graviditeten som avgjør dette. Graviditet er en prosess det er vanskelig å ha kontroll over, for kroppen gjør liksom det den må og vil for å skape barnet☺ Det er mange gravide som får høre at de må jo ha gjort noe galt når de legger på seg mer enn de anbefalte 13 kg.
      Det har vært gøy å følge deg både før og under graviditeten, og jeg gleder meg til å følge deg videre. Håper ikke det var fornærmende skrivd, for jeg mente det virkelig ikke sånn☺ Du ser fantastisk ut, og er flott gravid! Og det er fantastisk å se hvor aktiv du orker/klarer å være med den store magen😀 Håper jeg klarer det neste gang også! Virkelig en motivasjons kilde! For jeg tror det er mange gravide som blir store som føler det som en hindring. Stå på videre og masse lykke til de neste ukene☺

    22. Kjenner meg igjen i det du skriver! Var 60kg før svangerskapet og var i aktivitet og spiste godt, likevel viste vekta 88kg den dagen fødselen starta.. Men, da jeg kom hjem igjen 2 dager etter fødselen var vekta på 78khg. Mye vann, blod osv og sånn passe stor baby. Ikke minst hadde jeg mye melk allerede når hun kom ut. Det blir ingen problem å komme tilbake til matchvekta di!! Nå 5 måneder etter er vekta på 65 kg, jeg har bevist passet på å gå med MAX 0,5kg i uka for å ikke miste melka. Har god tru på å være tilbake på 60kg innen sommeren! Når det gjelder utstyr bør du ta det som det kommer, men ha de store tingene på plass. Jeg var slik som hadde ALT på plass, og mye av tingene måtte jeg selge/gi bort fordi det var overflødig og ikke ble brukt. Sånn type 2 forskjellige babygymmer, flere uroer (jeg tenkte vi måtte ha flere tilfelle hun ble lei, men viser seg at hun vil ha den ene og kun den), osv. Du bor jo i Trondheim og har kort vei til utstyrsbutikkene så ta det etterhvert du!! Når det gjelder fødselen tror jeg det går strålende! Du er jo “vant” til smerte og å gå i kjelleren på trening, BRUK dette under riene. Tenk på riene som reps, og for hver rie har du en mindre igjen! LYKKE til 😀

    23. Hei,
      spennende å følge med! Når startet du med bekkenløsning? Jeg er selv bare i uke 16, men kløe rundt brystvortene er noe herk. Skjønner ikke hvorfor det skal skje,og først trodde jeg det var noe med sengetøyet, så da var det greit å lese at flere har det:) Uff ja, utfloden kan gå å ta eg en agurk.

    24. Du er fantastisk! Lykke til med resten av svangerskapet og tiden etter at barnet er født. Herlig og ærlig blogg – fortsett med det 😀

    25. Hei Nora! Jeg ville bare si at jeg forstår så utrolig godt hvor frustrerende de strekmerkene må være! Jeg la på meg en del en periode i livet, og fikk strekkmerker på akkurat sammen sted. I dag har jeg gått ned alt, og selv om strekkmerkene fortsatt er der kan man nesten ikke se de. På innsiden av lårene ser man de kun når jeg sitter i bikini og moser ut lårene hehe, og de på baksiden av hoftene synes ikke i det hele tatt. Kun om jeg går i et prøverom med “dårlig lys.” Det finnes og masse lremer man kan bruke 🙂 Lykke til med alt, dette kommern ok til å gå kjempe bra!

    26. Heihei,
      Jeg har nettopp ramlet over bloggen din for ca 2 uker siden og digger den! Kom over bloggen din fordi jeg googler etter treningsprogram som gravid, da jeg selv er 24uker på vei og har vært kvalm i 16 av disse så har det vært vannskelig å komme i gang igjen med treningen. Så fikk jeg mye inspirasjon av din blogg.
      Må si at dagens innlegg tar kaken! Den er dønn ærlig og jeg digger det! Digger å lese at alt ikke er rosenrødt og en dans på roser. Har selv plager og føler meg ikke fresh i det hele tatt og gleder meg til å få tilbake kroppen min igjen.
      Masse lykke til videre!:) jeg gleder meg til å følge deg videre på veien og håper på gode treningsprogram og mat inspirasjon etter fødselen også !:)

    27. Hei nora:) synes du ser flott ut. Er gravid selv, kun noen uker på vei. Håper jeg kan se så fin ut som deg, og være like aktiv som du når graviditeten utvikler seg. Forstår du synes det er kjipt, og jeg må innrømme jeg er redd jeg skal legge på meg mye. Jeg er også ganske spent på hvørdan resten av svangerskapet blir. Er veldi spent på hvordan jeg vil takle ting psykisk. Men som mange sier her, så veier babyen endel, morkake, fostervann og ødemer utgjør også flere kilo/gram vil jeg tro. Elsker å lese bloggen din, og liker at du er så æli. Likte spesielt det innlegget ditt om man kan si hva man vil til gravide. Er spent på hvordan jeg vil takle sånne ting. Masse lykke til;) og husk, du er FIN akkurat som du er:)

    28. Hvis du har planer om/får til å amme, så er det verdens beste kur for å gå ned i vekt. Jeg mistet alle kiloene pluss mer til på to-tre måneder. Jeg stresset også med alle ting jeg trodde jeg trengte, men når jeg ser tilbake så er det mye jeg ikke har hatt bruk for. Kanskje heller se det an å se om det er noe du føler du skulle hatt når babyen har kommet? Det skal hvertfall jeg gjøre neste gang 🙂 Lykke til videre 🙂

    29. Jeg vil bare si takk til deg fine! Takk for at du er så ærlig. Takk for at du er så åpen. Takk for at du deler.
      Jeg synes du er en utrolig stor motivasjonskilde! Jeg prøver selv og bli gravid med pco, og synes det er så godt at du er så åpen.
      Så igjen; tusen takk! Jeg digger deg!

    30. Fine, fine Nora! Og du! Det er bare å rope ut når dere skal flytte, så hjelper jeg Bjørni med det jeg, altså! 😀

    31. Ei jeg kjenner la på seg 28 kilo da hun gikk gravid, og hun var slank fra før som deg. Hun gikk ned alle de kiloene ganske raskt etter fødselen, og jeg tror ikke hun er spesielt aktiv! 🙂

    32. Kjære Nora.
      Jeg fødte en liten jente for 3 uker siden, og tenkte jeg kunne komme med noen oppmuntrende ord til deg.
      Vi hadde heller ikke alt klart før hun kom. Og vet du, det går helt fint. Det eneste du burde ha klart før hun kommer er dette. Et sted du kan stelle henne (trenger ikke en gang være et stellebord, men det er jo praktisk) noen klær i nyfødt str 50 eller 56. Men du trenger ikke mye, de vokser så fort. Alt annet kan pappa gå å kjøpe på butikken. Butikkene stenger ikke selv om du har født. Noe av det du kjøper får du aldri bruk for, og noe har du glemt. Men dette ordner seg – for alt kan fikses av innkjøp selv om babyen har kommet til verden.
      Jeg pakket ikke den fødebagen før riene startet. Og det gikk helt fint, det tok meg 5 min. Hadde gjort de viktigste innkjøpene på forhånd, men har du glemt noe så har de også alt du trenger på sykehuset – så ingen krise. Det eneste jeg virkelig anbefaler deg er å kjøpe ullammeinnlegg på apoteket og salve for såre brystvorter. Det redder virkelig såre bryster de første dagene du ammer. Alt annet kunne jeg klart meg uten og var bare en ekstra luksus.
      Jeg har hele magen full av strekkmerker. Under graviditen syntes jeg det var grusomt og gråt når jeg så meg selv i speilet – nå gir jeg fullstendig blanke i de, og tenker at det er kjipt, men ikke lenger viktig.
      Jeg hadde det helt jævlig de siste 4 ukene av svangerskapet. Jeg hadde prolaps, var gigantisk og møkk lei. Men jeg lover deg, det er sant som de sier. I det sekundet du får barnet ditt på brystet så er alt glemt. Det er ikke mulig å forestille seg det på forhånd. Men jeg lover deg, holdt ut. Verdens beste premie er ikke langt unna.
      Mange gode tanker din vei <3

    33. Hei Nora!
      Jeg anbefaler deg modningskupunktur på det sterkeste! Jeg begynte med det i uke 35, og fikk 8 dager før termin. Aner ikke om det var grunnen, men verd å prøve alikevell. Jeg innbiller meg at du bor i Trondheim? Isåfall så anbefaler jeg deg å gå til aku-med til ei som hete Brit. Hun har evig lang erfaring med gravide og er superflink!
      Lykke til med fødsel og tiden fremover 🙂

    34. En deilig orgasme=livmorsammentrekninger, og DET kan gjøre susen 🙂
      Det gjorde det i alle fall for meg. Vannet gikk omtrent øyeblikkelig, og veene startet med et par minutters mellomrom. To og en halv time etterpå var babyen ute.
      Men vent så nært opp til termin som mulig, slik at babyen er moden for en fødsel.

    35. Åhhh, småkjedelig å gå å vente på slutten. Men jeg har ikke tro på akupunktur og triks for å sette ting i gang- det blir når baby og mamma er klar! Gikk 6 dager over termin ned første, og hele 12 dager over med andre 🙂 Slitsomt å gå så lenge over termin men ble veldig godt fulgt med på St Olavs- baby hadde det suverent der inne- og kom som ei kule når den først kom 😉 Prøv å kos deg denne siste tida- gå på kino med mannen, spis på restaurant, gå til frisør, ta en fotmassasje- alt dette har man ikke tid til når den lille har kommet…. Lykke til!

    36. Jeg spiste rømmegrøt med MASSE kanel, deretter gikk jeg en liten tur, der jeg tok lange og dype skritt. Så la jeg meg for å sove, og vips 4 timer senere gikk vannet 10 dager før termin. Min venninne gjorde det samme 14 dager før termin, og vips 4 timer senere gikk vannet hennes også. Til å anbefale!

    37. Det med strekkmerkene trenger jo ikke å være så verst, noen high tech kremer og det skal holde.
      Mine tanker svermer heller rundt etterfødsels tida. Hvordan du kommer til å ta deg av din kropp og ekstra svangerskaps kiloene. Jeg er sikker på at du håndterer det stilig og blir forbilde for oss alle, men kan ikke vente til det 🙂 Det blir spennende!
      Jeg og mitt annet barn var en massakre for kroppen min… hengende hud, fett og magen… jeg kunne først gå ned i vekt noen år senere med green coffee tabletter.

    38. Heisann! Jeg forstår frustrasjonen og utålmodigheten så utrolig godt, men her føler jeg virkelig at jeg må legge igjen en advarsel. Jeg var som deg utrolig lei mot slutten, og på dag 2 overtid begynte jeg å spise kanel, ha sex og løpe trapper som en gal. Hadde ingen tegn til modning før dette, men samme natt startet et smertehelvette uten like. Fra den første rien kom, til vannet gikk gikk det 1 time. Jeg dro rett på sykehuset, og fikk konstantert at fostervannet var misfarget og at babyen ikke hadde det så bra, og var veldig stresset. Ble satt på registrering, og kunne derfor ikke føde i badekar/ bruke den smertelindringen jeg ønsket. Dermed gikk det mot naturlig fødsel, uten noen lindring. Fra vannet gikk til 9,5 cm åpning tok det bare 5 timer. Pressriene startet, men det manglet en halv cm, og derfor lå jeg 6 timer med pressrier uten å få lov til å presse. Jordmor mente at kroppen ikke var klar for fødselen da den startet, og jeg tror det skyldes at jeg fremskyndet det selv. Fødselen ble overhodet ikke som jeg ønsket meg, det ble en enda tøffere påkjenning for både kroppen min, meg mentalt, og gutten min som ble stående fast.. La kroppen få den tida den trenger, det skulle jeg ønske jeg gjorde.. Synes du er så flink med treningen, kostholdet og ståpå viljen din. Gled deg masse til det som venter, og nyt tida som er igjen så godt du kan. Masse lykke til med tida fremover, og klem fra meg! 🙂

    39. Det er like greit å bare være ærlig om dette, en graviditet fører jo ikke bare med seg sommerfugler og happiness! Både graviditeten, fødselen og ettertiden har jo sine negative sider også!
      Du kommer nok mest sannsynlig til å miste vekta di fort, i og med at du har vært så aktiv og hatt et bra kosthold så tett opp mot fødsel. Det hjelper deg jo gjennom fødselen og gjør tiden etterpå litt enklere!👍🏻
      Det med fødebagen. Jeg ville nok skrevet en liten liste med det aller mest nødvendige du må ha med deg. Glemmer du noe kan dette fint taes med i etterkant!
      Jeg tok med meg aaaltfor mye sist, men da hadde jeg jo IKKE peiling!
      Du har vært kjempe flink som har stått sånn på! Jeg er gravid for andre gang nå, med ei lita ei her hjemme, så trening/kosthold har blitt litt nedprioritert! Ingen motivasjon what so ever. Men jeg tenker at det er helt greit, man kan jo hente seg inn igjen!
      Lykke til i innspurten!!

    40. Ikke bekymre deg for å legge på deg mer på slutten – det er ikke gitt at du gjør det. Jeg la ikke på meg mer den siste måneden ca, så det er også individuelt. Jeg la riktignok på meg veldig mye de første månedene og hadde jevn vektøkning fram til siste måned. Du som har holdt deg i så god form og spist så bra, kommer nok også til å miste kiloene raskt. Mye av det er baby, vann, morkake og blod. Da jeg veide meg tre dager etter fødsel var jeg ni kilo lettere. Og det var uten å gjøre noe for det, for mye av det er jo ting som forsvinner under fødsel og i dagene etter 😉
      Du gjør rett i å glede deg til fødselen. Det er nå to måneder siden jeg fødte første gang, og gikk også og gledet meg, psyket meg selv opp og tenkte at denne smerten skal jeg tåle – det er tross alt bare noen timer mot svangerskapets ni forferdelige måneder. Riene var forferdelig vonde og mine kom nesten uten pause i mellom. Jeg hadde en såkalt styrtfødsel som varte totalt i bare tre timer. Likevel synes jeg det var overkommelig. Jeg hadde forberedt meg på at det skulle være enda verre. Det gikk helt fint uten bedøvelse – var i mitt tilfelle uansett for sent for epidural da jeg hadde 8 cm åpning da jeg kom på sykehuset. Men jeg er så takknemlig i ettertid for at jeg gjorde det uten. Det gjør mestringsfølelsen ekstra stor og det er mindre risiko for at noe går galt da du kjenner pressriene mye bedre og dermed jobber bedre under fødsel.
      Et godt tips, synes jeg selv, under fødsel er å ikke bruke mye krefter på å hyle og skrike. Jeg fikk en jordmor som bad meg lukke munnen under riene, og da merket jeg at jeg presset betrakelig mye bedre enn når jeg hylte under pressriene.
      Masse lykke til! Du kan bare glede deg! Å føde er det kuleste og mest fantastiske jeg har gjort, selv om det er det vondeste! Folk sier de glemmer hvor vondt det gjør. Det kan ikke jeg si, men det er totalt verdt det og helt greit at det gjør så vondt fordi opplevelsen likevel er helt fantastisk. Jeg har aldri vært mer glad i kroppen min enn etter jeg har født. Det er så utrolig hva den kan få til. Jeg gleder meg til å gjøre det igjen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg