Brokkoli- og blomkålsuppe med kylling

Etter en lang tur med Guapo ute i minusgrader hadde jeg veldig lyst på noe varmt når vi kom inn. Nå på vinteren er sunne supper helt perfekt til middag, eller til kveldsmat. Denne suppen er full av smak, har bare sunne ingredienser og smakte virkelig godt denne onsdagskvelden. Suppe er en super måte å få i seg masse grønnsaker på også, uten at det blir kjedelig. Oppskriften ser slik ut:

1 brokkoli

1 blomkål

1 løk

1/2 purreløk

1 kinesisk hvitløk

1/2 rød chili 

1 liter grønnsaksbuljong

Finhakk løk, purre , chili og hvitløk som du freser i bunnen av en kaserolle med litt olje. La det surre i noen minutter, før heller buljongen over. Kutt opp brokkoli og blomkål i små biter, og tilsett i suppen. La det koke til grønnsakene er ferdigkokte, dette tar omtrent 10-15 minutter. Trekk suppen av platen, og bruk en stavmikser for å kjøre den jevn og glatt. Smak til med salt og pepper helt til slutt. Suppen blir ganske tykk, foretrekker du en litt tynnere suppe kan du gjerne tilsette litt mer vann. Jeg serverte med stekt kyllingfilet og et grovt rundstykke, perfekt som sen middag.



Nå er varmen i kroppen tilbake og magen mett, resten av kvelden blir det Netflix under ullteppet ♥

17 kommentarer
    1. Den så god ut. Suppe er så godt nå som det er så kaldt ute. Kjenner jeg gleder meg ekstra nå til jeg skal lage blomkålsuppe i morgen!

    2. Jeg laget søtpotet og gulrotsuppen din i går og den ble skikkelig suksess!! Skal definitivt prøve meg på denne en av de nærmeste dagene. Jeg har virkelig fått opp øynene for suppe 😀

    3. En av de nærmeste dagene ble visst i dag 😉 Sitter nå med en stor skål suppe til kveldsmat! Jeg hadde oppi 2 dl kokosmelk også, ble nydelig!! 🙂
      Takk for at du deler så mange gode oppskrifter og inspirerer meg til å lage nye ting! 🙂

    4. Dette så veldig godt ut, og jeg er ikke så fan av supper, men er noe jeg jobber hardt med for å bli fan av! Synd jeg ikke har stavmikser eller Wilfa-blenderen min her på hybelen:(

    5. Hvor er næringen i denne suppen? (Les.Fett) Hvor lenge holder du deg mett på en middag helt fri for fett?

    6. Mat realis: akkurat i denne suppen er det ikke noe særlig fett, men det er likevel mye næring i den. Masse proteiner i kyllingen, masse grønnsaker og gode karbohydrater fra det grove brødet 🙂 Holdt meg mett i flere timer, generelt er jeg mer glad i karbohydrater enn fett selv om jeg ofte sier jatakk begge deler 🙂

    7. Er da nok fett i dette måltidet! Hun freser jo grønnsakene i olje, dessuten er det masse frø i rundstykket!

    8. Og er det ikke næring i denne suppen, så var det ihvertfall ikke næring i mors betasuppe med masse poteter, pølsebiter og hvetemelsboller!

    9. Tips: Bruk selleri også <3 Sykt digg!
      Koker blomkål, selleri og brokkoli i kokosmelk med litt salt, pepper og en god olivenolje. Så moser jeg det i en stavmikser. ELSK!
      Ved siden av har jeg wooket oppkuttet gulrot, løk, spinat, ruccola og chili. Topper suppen med dette. Dødsdigg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg