Er gravide fritt vilt?

Det er mulig at hormonene mine løper litt løpsk nå, men jeg har faktisk vært irritert over dette i flere måneder og nå må jeg bare få det ut. For hvorfor er det sånn at gravide er fritt vilt? Selv om en person er gravid, synes jeg fortsatt det går an å vise vanlig folkeskikk. Det går nesten ikke en eneste dag uten at jeg får en kommentar jeg tar meg nær av, og som jeg er rimelig sikker på at man aldri ville ha sagt til en ikke-gravid.

“Er du ikke lenger på vei, du som er så svær? For en kulemage! Er du sikker på at det bare er en baby inni der? Nå sprekker vel den magen din snart! Har du ikke født enda? Oi, så stor du har blitt! Du må vel vente tvillinger? Hvor mye har du lagt på deg? Det må vel være vanskelig å stå rett opp og ned, så fremtung som du er! “

Jeg er egentlig ikke en person som tar meg nær av ting, og jeg tåler spøker fra venner og familie. Men alle kommentarene over har kommet fra bekjente eller fra folk jeg aldri har sett før. Bare fordi jeg er gravid virker det som andre føler at det er helt greit å komme med kommentarer uten å tenke gjennom hva de sier. Men jeg tenker over det, og jeg tenker allerede på at jeg er stor hver eneste dag. Jeg føler meg som en flodhest som vagger rundt, og prøver å unngå alle situasjoner hvor jeg må ta av meg på beina. Bare det å ta av/på sko er nemlig vrient, så det er ikke slik at jeg plutselig glemmer hvor stor magen min er. Likevel virker det som alle har et behov for å minne meg på det, hele tiden. Jeg tror jeg snakker for flere gravide enn bare meg når jeg sier at vi har faktisk ikke lyst til å høre det. Det du ikke ville ha sagt til mannen i gata, det trenger du heller ikke å si til en gravid. Må du på død og liv kommentere magen, så går det vel heller an å si at den er fin? Bare vær så snill, ikke fortell meg hvor stor den er for det vet jeg allerede.

97 kommentarer
    1. Enig med deg!
      Jeg var gravid i 2014 og en i barnehagen til min eldste datter kom med en kommentar på at “nå er det jammen meg ikke lenge igjen til mamma får baby!” Jeg svarte at jeg var 5 mnd på vei.. Hun ble helt sjokkert og beklaget seg ikke engang.
      Visste jeg var stor altså, men er det mulig..

    2. Hei Nora! Jeg verken er eller har vært gravid selv, men ville ikke i min villeste fantasi kommet til å sagt noe slikt til noen. Jeg forstår virkelig ikke hvordan folk kan få seg til å si noe slikt, enten man er gravid eller ikke. Støtter deg fullstendig i dette! Har lest bloggen din i mange år, og synes fortsatt at du er en kjempeinspirasjon både når det kommer til trening, kosthold og generell innstilling til livet! 🙂 Du ser forøvrig strålende ut nå også! 🙂

    3. Helt enig. Fikk høre alt det fra både bekjente og fremmede på gata. Rart at folk tror de kan si hva de vil til gravide, som i tillegg er ekstra følsomme.

    4. Hva er det med folk?!? Jeg blir så oppgitt!!! Skjønner at du ikke vil høre sånt og jeg syns det er utrolig hva folk klarer å lire av seg!! Du ser nydelig ut og magen er kjempefin <3

    5. OM man hade hade haft en peng för varje kommentar hade man varit rik. Oerhört ledsamt är det. Minns att jag blev väldigt illa berörd när jag väntade mitt första barn. Det va alltid olika kommentarer om att Herregud va du är stor, äter du mycket, vad väger du, det måste vara minst 5 st osv osv. Nu med andra graviditet så släpper jag det inte lika långt in, det halkar av mig mer. Men det är ju lika fel för det. Börja med att svara tillbaks. Säg rätt ut, jag blir ledsen när du kommenterar hur jag ser ut. Det brukar få folk att hålla tyst! Som gravid ser vi alla olika ut, allt är lika normalt och vi förtjänar respekt och måste man absolut kommentera säg nåt upplyftande och bra annars kan de bara hålla tyst! Ha en fin dag nu! 🙂 Kram

    6. Jaaa, bra att du får ut det, för jag tror att de flesta som varit gravida har upplevt det här! Det verkar som att rent folkskick inte gäller när man ser en som är gravid! Jag har gått gravid 3 ggr, och alla 3 ggr har jag fått såna kommentarer. Å vänta bara till det närmar sig termin, å alla du möter frågar dig om du ännu inte fött? Dah, det är väl ganska tydligt å när man går runt som en hormonell, tickande bomb, å då känns ju den frågan rätt onödig. Men…man får bara svälja, för det kommer förmodligen aldrig att ändra sig! Massor av lycka till vidare, du är ju helt rå med träningen! Du kommer få ut den babyn lätt som en plätt! 😉

    7. Det er synd at folk gjør sånt, for i mine auge så e graviditet noe av flotteste så fins og mest råeste maskineri. Tenk at kroppen din lager et nytt menneske ? Heilt magisk. Folk som kommentere sånt tenker eg har for lite å snakke om og må få det ut på andre folk desverre, synes du ser flott ut. Ja gravide legger på seg, sliter med bekken, kvalme, blodtrykket kan øke og lungekapasiteten dårligere,tenk faktisk alt ein gravid går gjennom før en kommenterer…jaja sku gått gjennom 100 graviditeter lett for da e verdt kvart et sekund med barnet du får ❤

    8. Folk altså! Det går sikkert an å si fra til folk som kommer med unødvendige kommentarer at du ikke synes det er noe hyggelig. Lykke til med resten av svangerskapet 🌸

    9. Hehe, de kommentarene der fikk jeg også både første og andre gang jeg gikk gravid 😀 Veldig kjipt å høre der og da, men jeg kan le litt av dem nå. Sånn er JEG når jeg er gravid, en skikkelig bolle rett og slett, selv om jeg ikke satt og spiste boller. Jeg var stor allerede da jeg var 5 mnd på vei (og det var bare en baby i magen), så jeg kan jo forstå til dels kommentarene. Det er stooor variasjon på hvor stor/liten mage man får, men det er nok de som er ytterpunkter som får mest kommentarer. Jeg tror det er litt “fritt vilt” fordi det er naturlig at man blir større når man er gravid, og folk tenker at det derfor ikke er så farlig om man kommenterer størrelsen. Kan tenke meg at det også er sårende for de som graviditeten nesten ikke vises på og som er bekymret på grunn av det, selv om symfyse-fundus-målene er helt på gjennomsnittet eller innforbi linjene. Du er vakker Nora 🙂

    10. Det er like ille å høre at magen er liten! Det er jo okke som om vi som er gravide kan gjøre så mye med om magen(eller resten av oss) er stor eller liten!! 😝

    11. De fleste mener jo ikke noe vondt med det, men tror det er greit å påpeke kropp og fasong bare fordi man er gravid. Jeg er nå I uke 40 med nr 2 og både dette og forrige svangerskap har jeg fått hørt at jeg hadde så stor mage. Jeg vet jo selv at den ikke er eller var unormalt stor 😉 folk bare vet ikke bedre, eller glemmer fra da de var gravide selv. Men enig med deg at folk kan heller holde munn. Det er ikke få ganger jeg har nådd grensen og faktisk svart de tilbake 😉

    12. Husker jeg sleit aller mest med at folk plutselig mente det var helt OK å ta på magen!! Hva skjedde med intimsonene liksom? Eksisterer ikke de om man har en kul på magen?
      Jeg synes graviditetene var vanskelig- nettopp fordi alle skulle måle størrelse- og form på magen og ikke minst – sammenligne med seg selv og hvor lenge de jobbet og hvor fint og flott de hadde det.
      Bare vent til knøttet kommer og rosa klær tydeligvis er ‘å, så søt han er’ :p
      Eller random folk på gata som skal ned i vognen å plukke. For ikke å snakke om hvordan ammingen din angår alle. Det er ikke engang trygt å gå på butikken uten å bli stilt ammespørsmål av kassadamen:p

    13. Synes også det er heilt merkeleg kva folk kan få seg til å seie, kva med dei som tar deg på magen uten å spør då? Som om det og er heilt naturleg, her er det berre å komme og ta!! 😛 hehe. Eg har aldri fått barn sjølv, men eg synes det er veldig synd at dei som er så heldige å få bære fram livets største mirakel skal gå rundt og føle seg som en flodhest…og har hørt fleire påstå at dei er tjukke, man er ikkje tjukke, man er gravid! 😉 Tenk heller at du er huset til babyen, og at han trenge å vokse seg stor og vakker før han kjem ut <3 Du har en nydeleg flott mage, og eg synes alle gravide er flotte!! Neste gong noken kjem med en teit kommentar, berre stryk deg på magen og sei: Ja, er eg ikkje flott? 😉 hehe. Lykke til med det som skal skje!! <3

    14. Men jeg tror ikke at folk mener være slemme, hvorfor er så stor du ha blitt negativt i denne sammenhengen? Jeg syns det er flott å se en gravidmage som vokser, det er rett og slett fantastisk! Gravide kvinner er nydelige! Og folk er klønete, og tenker seg ikke om før de prater. 🙂 vit de fleste mener bare å være gode, de vet bare ikke helt hvordan;)

    15. Jeg er så enig. Men vil gjerne fronte den “andre sida” også. Jeg hadde liten mage begge gangene. La på meg lite. Første gangen kun 6 kg, den andre gangen 8 kg. Den andre gangen var magen så liten at kurva flatet ut, og jeg måtte på ekstra UL-kontroller (alt viste seg heldigvis å være i orden, but still). Jeg fikk følgende kommentarer/spørsmål:
      “HVA?! Skal du ut i permisjon NÅ? Trodde du bare var halvveis!”
      “Shit, så lita du er.”
      “Vokser babyen som den skal, eller?”
      “Du vet at du må spise godt nå som du er gravid, ja? Dette er ikke tida for å kutte ned på maten!”
      Jeg spiste normalt, og trente normalt. Jeg hadde bare en liten mage, akkurat som min mor da hun var gravid. Folk er da for svarte svingende forskjellig bygd!
      Hva ER det med folk? Jeg er så enig med deg. Kan de ikke heller si at jeg er FIN? Ungen kom ut med perfekte 3500 g og 51 cm, den første var faktisk også litt større.

    16. Nå er jeg 15 uker på vei og magen har kommet. Kommentarene har begynt å komme, men siden jeg ikke er så stor enda har jeg ikke tenkt over det. Men jo større jeg blir så kommer nok kommentarene å bli “værre”.
      Syns det er fint du skriver om det fordi vi gravide er virkelig ikke fritt vilt.
      Håper du klarer å se bort fra kommentarene fordi du er nydelig! :* ikke lenge til du får møte mageboeren din nå 😀

    17. Syns du er flott som du er jeg:). Prøv å hev deg over det;)! Jeg er ikke gravid, men prøver å bli det.. og når jeg har en mage som får folk til å tenke at den eneste grunnen til at den er sånn.. Ja da må jeg være gravid.. men nei jeg har problemer med magen og er ganske så lei alle som spørr meg om jeg skal ha små. Tar liksom vekk gleden av å prøve å bli gravid ta heile greia :(! Så vist dissa spm er noe som folk også stiller den dagen jeg endelig blir det.. så blir det til at jeg kommer til å unngå visse folk jeg vet ikke klarer å laver å spørr så mye:/. Men lenge opp å frem ettersom jeg må til Trondheim for å få det til:(.

    18. Gjorde litt vondt å lese dette, Nora. Lettere sagt enn gjort, men prøv å ikke la det gå inn på deg. De som slenger slike sleivspark, kan ikke tenke særlig langt! Ville bare si at jeg synes du er ordentlig flott, og at du klarer å heve deg over slike dustete kommentarer, viser at det bor noe sterkt i deg. Så kan de stappe disse idiotiske kommentarene langt ned i halsen, når den flotte babyen kommer og du får styre kroppen din helt selv igjen! Klem til deg.

    19. Det samme sa folk til meg og jeg begynte faktisk å grine av og til. Så til sommeren og når jeg ser folk igjen som har sakt noe til meg så skal jeg si ett eller annet om dem. Det må være lov når de har sakt noe til meg☺

    20. Opplever det samme selv. Synes det er fasinerende at folk man så vidt kjenner eller ikke kjenner i det hele tatt komme med slike kommentarer. Har en venninne som opplever det motsatte, får kommentarer for hvor liten magen er. Kropp er for mange (de fleste) et følsomt tema, ikke kommentere andres kropp med mindre du kjenner de veldig veldig godt. Jeg er kommet dit at jeg ler av “så stor du er” kommentarene, det blir så dumt og komisk. Jeg vet jeg er svær. Det blir som at jeg skal fortelle folk at jeg synes de er lange, noe som fasinerer meg da jeg er ganske lav. Har tenkt på å lage en T-skjorte hvor det står noe sånt som: “ja, jeg er stor. Nei det er ikke to” så slapp jeg svare hver gang 🙂

    21. Heia😊 nydelig mage😊
      Æ for min del hadde liten mage, men så e æ lang i overkropp. Æ syns det va trist og ha så liten mage. I begynnelse så det bære ut som æ va tjukk over magen sia æ hadde en liten pondus fra før av. Så æ ønska mæ en sånn fin mage som du har dær æ virkelig kun vis at æ faktisk var gravid😊 på tross av alle plagan du nevne. Men ganske trasig at fremmede folk kan få sæ te og sei sånt 🙁 det ska jo vær ei tid med avslappning, kos og glede over det lille undere i magen❤ Man ska slepp og bekymre sæ over negative kommentara…

    22. Å, så godt å se at det er flere som tenker sånn! Husker jeg også irriterte meg over dette da jeg gikk gravid (men var litt redd for at jeg bare var hormonell og hårsår). Men det får da være måte på hva folk klarer å lire av seg. Jeg fikk kommentarer i andre enden av skalaen, av typen “du hadde jo ikke fått stor mage…” Dette på tross av at alle mål var rett på kurven, jeg hadde helt normal vektoppgang og babyen min var helt gjennomsnittlig da han kom ut. Og hva svarer man egentlig til sånne kommentarer? Jeg følte i hvert fall at de indirekte sa at barnet ikke vokste som det skulle, selv om det sikkert ikke var ment sånn. Og det er sikkert minst like “hyggelig” å få kommentarer om det motsatte, som du har fått. Alle er forskjellige også når man er gravid. Det virker som om noen tror at intimgrensene forsvinner litt bare man er gravid, og at det da blir greit å si eller spørre om hva som helst. Men jeg syntes kanskje det ble noe klamt da jeg fikk spørsmål fra en mann som er gammel nok til å være min far, om jeg hadde fått strekkmerker eller om jeg trengte noen ammetips;) Masse lykke til med både kommentarer, resten av graviditeten og tiden etterpå. Jeg synes du ser flott ut og heier på deg!

    23. Har aldri vært gravid, men kan tenke meg at folk i det hele tatt kommer med sånne utsagn, må få seg noen filter. Ville aldri sagt noe så utrolig tankeløst. Mer naturlig å spørre om graviditeten går bra og hvordan du føler deg, ikke komme med sånne rare spissformuleringer. Du ser helt vanlig ut, Nora, verken for stor eller for liten, om man er høy eller lav, hvordan barnet ligger inni magen, vil være helt avgjørende for hvordan magen ser ut og samt mange andre faktorer. Jeg syns du er fin og du har vært flink til å trene. Skal bli tante til sommeren, gleder meg. Kjæresten til broren min er ganske kvalm akkurat nå og hun har en bitteliten kule.

    24. Helt enig! Opplevde de samme kommentarene når jeg selv var gravid, opplevde at ei pekte på magen min og spurte når jeg skulle ha barn, og da var jeg 10 uker på vei!!! For alt hun visste var jeg bare litt oppblåst, og du bør være veldig sikker i din sak før du spør et slikt spørsmål! Opplevde til og med at fremmede tok meg på magen uten å spørre! Folk kan være så frekke mot gravide damer at halvparten hadde holdt! Ikke hør på dem, du ser kjempefin ut!! Og ikke svar dem på de teite spørsmålene!

    25. Jeg er gravid for andre gang å kjenner meg så igjen! Da man er gravid er det plutselig ikke frekt lenger å snakke om hvor stor man har blitt, akkurat som man ikke er fullstendig klar over dette selv! Dette er en av grunnen til at jeg hater å gå gravid, alle kommentarene 🙁 Jeg synes du ser fin ut! Lykke til videre 🙂

    26. Jeg er så enig med deg. Utrolig unødvendig av folk å si sånne ting. Og forresten: du er vakker akkurat som du er. 😊

    27. Kommentarer sårer mer enn hva folk trur, jeg tok ihvetfall alt som blei sagt inn på meg!! De burde heller holde kjeft og passe sine egne sakter….. Mange tenker ikke før de snakker!!

    28. Skjønner deg veldig godt! Du er flott og fin med magen din 🙂
      Alle er forskjellige. Jeg fikk også mye tyn når jeg gikk gravid, men helt omvendt i forhold til deg. For jeg fikk høre så mye om den lille magen min… Var drittlei til slutt, jeg kan jo ikke noe for hvordan magen blir. Det var svært sårende :/
      Det virker rett og slett som om noen mister sine sosiale antenner når de treffer gravide. Ikke bare gravide, bare vent til du er blitt mor. Er mye man skal få høre da også. Jenta mi kom nesten en mnd fortidlig, og var nesten 3 kg. Dette er jo en fin og normal vekt, men vi sleit med amminga og til slutt måtte vi gi oss. Snuppa er lita av seg, men hun følger kurven sin på HS knallfint. Hun er også veldig lang! Allikevel skal folk heletiden (gjerne folk jeg nesten ikke kjenner) kommentere at hun er så lita, at hun er tynn.. Blir jo lei meg og drittlei. Hun spiser godt, er blid og fornøyd og trivselen er høy! Skjønner ingen at barn OG gravide, mennesker generelt – vi er jo forskjellige!!?
      Sorry, ble litt vel engasjert. Hehe.
      Håper resten av svangerskapet går knirkefritt 🙂 du er så flott atte!
      Stor klem 🙂

    29. Uff, ikke bry deg om det! Du er fin akkurat sånn som du er 🙂 Jeg har lagt på meg omtrent 20kg hittil i svangerskapet og føler meg ikke akkurat fresh for tiden så vet hvordan du har det.. Gleder meg til å få tilbake kroppen min (ikke som i at jeg skal rase ned i vekt etter fødsel, men bare det å ha kroppen min alene og sakte, men sikkert begynne å fungere igjen) <3

    30. Enig!! Er gravid selv for 2 gang og hater å få slike kommentarer!! Men når det er sagt, synes jeg du ser fantastisk ut, og du er sprek og trener og står på! Prøv å overse alle de idiotene som tror at vi gravide synes slike kommentarer er ok! Du er ikke stor, du er fin og gravid 🙂 ha en fin dag 🙂

    31. Hallo! Hvor ille kan sånt være, da!? Folk er folk. De mener det godt. Fikk selv spm om når jeg skulle føde. Da hadde jeg født for sju måneder siden 😯

    32. Har faktisk tenkt på at du ser utrolig flott ut og i tillegg er du beundringsverdig sprek! Stå på videre:)

    33. Det et aldri kjekt med slike kommentarer.
      Folk eier jo ikke respekt!
      Men de fleste har vel kanskje ikke fått oppleve å være gravid selv enda? Eller så er de kanskje sjalu og misunnelig. Syns du stråler jeg!
      Det er verdens beste følelse med et lite nurk som vokser inni magen. – Selv om det også er en stor fysisk påkjenning.
      Jeg gikk fra 0 mage til at jeg vokste ekstremt mye fra 4 – 6 måneder. Hadde DEN tute-magen!
      En jeg kjente kunne man ikke se at var gravid en gang. Helt flat mage, hun var 9 mnd og kunne føde når som helst. Hun var lei seg, fordi ingen kunne se at hun var gravid og hun ønsket så gjerne å ha en gravide-mage. Vi er alle forskjellig! Bare tenk hvor kjedelig det hadde vært om vi alle var like…
      Prøv å ikke tenk for mye på hva andre sier, du ser kjempe flott ut! 🙂
      Du skal bli mamma, du bærer frem ditt barn.
      Vær stolt over deg selv, uansett hvilke kommentarer du får.
      Du er nydelig akkurat som du er! 🙂
      Lykke til med resten av svangerskapet og fødsel.
      Klem fra meg!

    34. Hei Nora! Kommenterer sjeldent, men går det virkelig an at folk har stått i ansiktet ditt og sagt alle de setningene du skrev over? Det er sykt. Som om man ikke tar seg nær av ting bare fordi man vet det er en baby inni der? Folk burde skjemmes for de har jo ingen aning om hva som kan ligge bak din graviditet, som komplikasjoner eller andre grunner. Og dessuten, ja man kan bli overrasket over at du har stor mage, men mange har det! Ingens graviditet er lik! Folk var jo spinnville over hvor flat magen var til Fotballfrue, men så vidt jeg vet ble ungen hennes frisk og fin. Synes det er overraskende at folk mister alt av folkeskikk så lenge man er gravid. Det er jo også en veldig følsom tid, og kommentarer kan faktisk gjøre en bekymret over seg selv og barnets tilstand!
      Hadde jeg vært deg så hadde jeg neste gang bare sagt i fra, greit du kommenterer jeg er gravid, men du vet ikke min bakgrunn eller noen ting om meg så være grei og ikke kommenter hvordan jeg ser ut!
      Folk trenger faktisk å få høre det i blant altså. Du ser fantastisk ut og kommer til å bli en fantastisk mor <3 Du står på selv om du har en mage og får slengt kommentarer, der mange kanskje hadde kastet inn håndkle og ikke orket noe! Stå på Nora!

    35. Hei.
      Jeg fikk mange mange sånne kommentarer. Vi var en jente-gjeng på café og ei jeg ikke kjenner så godt i flokken nærmest ropte: “Er du bare 5 mnd på vei ???? Det går ikke an!!!! Reis deg opp! Du ser ut som du skal føde hvert øyeblikk”. Alle så på meg og jeg følte meg feit og dum. Gråt da jeg kom hjem. Folk 🙁

    36. Veldig beskrivende og noe jeg absolutt kjenner meg igjen i! Jeg har blitt utrolig overrasket over hvordan alle har en mening om kroppen din med en gang du er gravid. Det er IKKE gøy å høre “så STOR du har blitt” daglig! Jeg er helt normalvektig gravid, men husker godt en gang jeg stod i treningsklær og en fjern bekjent nærmest ropte “Du er ganske STOR!!” Begynte å grine… Ikke kult! Alt annet enn “Så fin/flott du er” utgår! 🙂

    37. For å si det sånn så ser du helt fantastisk ut, Nora! Skjønner ikke hvordan folk kan komme med slike kommentarer… Det er jo helt normalt å både legge på seg og å få en veldig stor mage når man er gravid, så det er ikke noe folk trenger å kommentere! Du stråler like mye hver dag og jeg blir virkelig inspirert av deg! 😀 Stor klem fra meg <3

    38. Jeg er 4 mnd på vei men har ikke begynt å få noe magen ennå så ser bare ut som jeg har lagt på meg i jula. Jeg ønsker meg gravidmage, hvordan den blir er vanskelig å bestemme. Men jeg håper inderlig at jeg ikke får høre alt det som du skriver. Jeg blir trist og lei meg på dine vegne. Du har jo vært knallflink i hele svangerskapet ditt med å trene. Så flink er ikke jeg, og jeg har noen kg for mye fra før jeg ble gravid.
      Jeg skulle ønske at det var legitimt å si noe tilbake, for enkelte mennesker bør virkelig få høre hvor frekke og dumme de er.
      Stå på videre og prøv å ikke bry deg. Vet det er vanskelig. Lykke til med siste del av svangerskapet, og det gledes mye til å se resultatet 🙂 🙂

    39. opplevde helt det samme.. utrolig irriterende! ;p
      Utrolig bra blogg! du har fått en ny leser! liker oppskriftene dine. dette skal jeg teste ut. bloggen din er så ryddig og deilig å lese 🙂

    40. Hvor gamle er disse folka son kommer med de negative kommentarene? Er i 20 årene eller 30årene 40 årene 50 årene eller eldre?

    41. huff ja, akkurat de samme kommentarene fikk jeg. Det må jo være tvillinger, er du helt sikker på at det bare er 1.

    42. Å, jeg er så enig, fikk samme kommentarer jeg også, ikke moro.
      Jeg synes du er nydelig Nora og du er så inspirerende og flink!

    43. Uke 25 her! Og jeg kunne ikke vert mer enig!! Kunne aldri funnet på og si sånne ting selv! Selv irriterer jeg meg mest på at folk hele tiden skal ta og kjenne på babybumpen. Og som regel helt uten forvarsel.
      Du er nyyydelig gravid Nora ☺️

    44. Du er da ikke svær, du er vakker nydelig gravid 😍 Nora-Mora, jeg la på meg 36 kg med Emma jeg 😂 Ta vare på denne tiden å glem alle tufsete kommentarer, både du og magen er flott ❤️

    45. Alle har en mening, og det er ikke det man trenger å høre på slutten. Så enig med deg 🙂 Godt skrevet Nora😉👍🏼

    46. Må man problematisere absolutt alt nå for tiden? Vi kvinner har vært gravide siden tidenes morgen og skal da ikke være nærtagende for alt som sies. Her er noknhormonene litt i overkant plagsomme. Svært få, om noen, ville såre en gravid kvinne, men mange føler seg såret uansett. Og det er graviditeten sin skyld. Stress ned søstre. Det som er sikkert er at med en grabmvidutet kommer følelser, sårhet, smerte, ubehag, masse problemer, våkenetter, etc etc. Og det er ingens skyld. Og det går over. Ettervern. Lykke til

    47. Du ser helt flott ut!
      Viktig å minne folk på vanlig folkeskikk! Ingen hadde kommentert magen til en person som ikke er gravid! Flott at du skriver om dette 🙂
      Hilsen ei som er gravid i uke 37 og stadig får de samme kommentarene

    48. Vet du, det der går ALLE veier! Da jeg gikk gravid med datteren min, var jeg pytteliten og gikk kun opp puslete 7,2kg i hele svangerskapet. Tro meg, det kom nok av kommentarer på det også… Folk har en mening om alt og slenger med leppa uansett.
      Børst det av deg, gravidemager er FLOTT, stor eller liten!!!

    49. Vet akkurat hvordan det er å bli fortalt sånne ting til. Jeg er en veldig selvsikker person, og tar ikke meg selv høytidlig i det hele tatt, men slutten av mitt andre svangerskap fikk jeg nok. kunder og kollergaer som tok på magen, og fortalt at ” den blir jo større og større hver dag!”. Jeg begynte rett og slett å grine på jobb, og nå, 6 mnd etter fødsel har jeg ikke lyst å begynne i jobb igjen i det hele tatt, fordi de vonde følelsene de gidde meg sitter igjen.

    50. Trine: Jeg har full forståelse for at ingen ønsker å såre meg med disse kommentarene – men likevel synes jeg det er utrolig unødvendig å komme med de 🙂

    51. Jeg veit åssen det føles 😞
      Jeg er 34+5!. Noen sa til meg: herrgud du er like bred som du er lang. Fy, så stor mage. Du må vente tvillinger. Fy så feit du er. Dæven å brei du er. Du ruller snart. Klarer beina din å holde deg oppe. Nå tipper du framover snart. Stakkar deg, ungen din kommer til å bli diger. Det har jeg hørt i graviditeten. Det er så sårende. :'( dette har folk sakt til meg.

    52. Kjære kjære Nora
      Magen din er jo nydelig!!! Du burde stå på og vise fram den nydelige kulemagen! Du er gravid og alle graviditeter er unike. Noen har stor mage noen har små. Jeg personlig synes det er utrolig flott når gravide har store mager, vær stolt av den! I dagens samfunn er det blitt et så sykt kroppsspress at gravide ønsker å være så tynne som mulige. når ble det feil å legge på seg under en graviditet? Kjære vene det er da helt normalt?
      Stå på Nora, vær stolt av magen din for den er rett og slett nydelig! <3

    53. Ida: Først og fremst takk for fine ord 🙂 Og jeg ER stolt over magen min, og at kroppen min klarer å bære frem et lite menneske. Jeg har aldri tenkt tanken på at jeg skal være så tynn som mulig under svangerskapet, det hadde være helt feil. Likevel synes jeg det blir helt feil at fremmede skal kommentere størrelsen, det synes jeg ikke hører hjemme noen plass. Hvis de skal kommentere den setter jeg mye mer pris på en fin kommentar, slik som du skriver over her at den er nydelig 🙂

    54. ENIG! Er akkurat like langt på vei som deg, og syns ikke det er greit at folk kommenterer størrelsen på magen min. Det går faktisk mye mer inn på meg enn jeg hadde trodd det skulle gjøre.
      Uansett, masse lykke til videre. Du er en stor inspirasjon.

    55. Så enig med deg!! Uansett har man ikke noe hyggelig å si så holder man munn! Husker når jeg var gravid med tvillingene mine var det ei som spurte meg “Er du sikker på at det ikke er to der inne?”Ja det er to, svarte jeg!hi hi Da fikk plutselig pipa en annen låt, for da hadde jeg jo egentlig liten mage! Og damen ble ganske taus! Jeg hadde faktisk ganske liten mage, men uansett trenger man ikke kommentere sånt hvis man ikke sier noe hyggelig! Masse lykke til videre, nyt tiden og husk at du er UNIK 🙂

    56. Du er nyyyyydelig Nora. Hva folk sier til deg anng. Graviditeten. La det gå inn ett øre og ut det andre. Du er perfekt. Klem.

    57. Mormor pleide å si “hei tjukka” til meg. Til slutt ble jeg så forbanna at jeg svarte “god morgen gamla, åssen har du det i dag?”. Skal si hun ble lang i maska da.
      Husker godt åssen folk kommenterte meg også, og jeg ble faktisk lei meg. Så jeg begynte å ta igjen. Ikke den beste måten kanskje, men der og da var det deilig å bjeffe fra seg og skylde på hormonene 😉
      Og du ser fantastisk ut! Herregud, du trener og står på. Det er så inspirerende og imponerende!

    58. Nå har ikke jeg fårr kommentarer på størrelse enda, heller det at jeg ikke er så stør (enda)..
      Men merker at folk har en tendens til å legge seg borti alt uansett når en er gravid. Hva som er bra og ikke, at jeg umulig kan ha kynnere allerede fordi det hadde ikke de osv.. Det gjør hvertfall at jeg ikke har så lyst å dele så mye med akkurat de personene..
      Jeg synes forøvrig du er flott! Jeg skulle gjerne vært like sprek som deg i svangerskapet, men så langt har kvalmen tatt meg. Håper å begynne forsiktig igjen snart.
      Lykke til videre, du er en inspirasjon 🙂

    59. Jeg tenker at kommentarene jeg fikk om at “å så stor magen har blitt” nå jeg var gravid er ment som en fin kommentar på at barnet vokser og trives:) Akkurat som man ofte sier å så stor han/hun har blitt om et lite barn som vokser:) Tenker det handler om babyen og ikke egentlig som en kommentar til at den gravide er stor:) Jeg ble bare glad for en slik kommentar, godt å høre at barnet i magen vokser og har det bra der inne:) En annen ting er om kommentaren er rettet mot den gravide sin størrelse og spørsmål om vektoppgangen! Jeg la på meg 26 kilo som gravid og hatet at folk kommenterte at jeg var blitt stor selvsagt! Og særlig om folk uttrykte hvor lite de gikk opp når de var gravid når det var meget tydelig at jeg hadde lagt på seg masse..følte de sa det for å kommentere min vektoppgangen på en måte:/ Ja, man blir litt fritt vilt når man er gravid på en måte. Også når man har spedbarn. Spørsmål om fødsel, amming +++ tror dette er mye av grunnen til at man blir sårbar! så mange har en mening og føler seg forpliktet til å dele den av en eller annen grunn..

    60. Alle gravide er vakre, og alle gravide er forskjellige😊
      Vær glad for at barnet ditt koser seg i magen din.
      Du er flott 👍🏼

    61. Jeg synes du er strålende vakker! Folk skal visst alltid mene noe om alt. I hvertfall om du er en “offentlig person”, og spessielt om du er gravid! 😛 Stå på! 🙂

    62. Veldig enig!
      Men synes det verste av alt er når folk kommer å stryker på magen å spør om jeg venter en til. Greit at folk spør, men ikke ta på meg! 😛

    63. Du er helt nydelig! ..og slettes er ikke stor ift hva jeg var, hjelpes!! La på meg 20kg begge gangene, og gikk som ei kælvbeint geit fra 4.mnd haha… Heldige deg som er så sprek under svangerskapet, det kommer nok godt med når babyen er kommet! Jeg tipper mange gravide er grønn av misunnelse- stå på og lykke til med ny baby❤️ 🙂

    64. Helt enig med deg! Jeg synes generelt at folk skal tenke seg om to ganger før man kommenterer andres utseende, uansett hva det skulle være. Man vet aldri hva folk kan ta seg nær av. Du ser forresten helt fantastisk ut 🙂

    65. Synes hele denne babygreia er grusomt irriterende. Utenfra altså. Folk blir så intense. Jeg skjønner ikke at de gidder å bry seg engang om noe som foreløpig er så privat.
      Det er flere ting som irriterer meg rundt temaet:
      – at folk forventer at du skal bli mamma
      hva om jeg faktisk ikke vil bli mamma?!
      – at folk spør om du er gravid
      unnskyld meg, jeg har bare spist en stor porsjon med middag..
      – at folk spør om å få kjenne på magen
      jaaoo altså hvis du absolutt føler for det så må du vel bare gjøre det
      – at folk tar på magen uten å spørre!
      – spørsmål om ungen vokser som den “skal”
      yeeye det får vi da håpe, har ikke vært inne å sjekket lism
      – om du har tenkt på navn
      selvfølgelig har jeg tenkt på navn, men jeg vil ikke si det før barnet er født i frykt for at du skal stjele det eller noe
      – at du har stor mage
      interessant. kan du fortelle mer om meg?
      – at magen din er liten og at du må spise mer
      vær så snill. stopp
      – at du må passe på hva du legger ut av barnet på nett
      ok ok chillax
      – at lavkarbo er farlig når man er gravid
      naturlig kosthold har aldri vært farlig for foster. les deg opp litt menneske
      – at du kan få arve klær og leker av dem
      neitakk!!! jeg har rot nok fra før
      – at du ikke kommer til å få tid til å trene og ordne deg mer
      er dette en konkurranse eller hva?
      Jeg tror det var alt (helt sikkert ikke alt.)

    66. Er SÅ enig med deg!!! Var en fryd å være ferdig med å være gravid, mye Pga kommentarene man får om kroppen sin. Alt er jo godt ment, men jeg likte IKKE at folk skulle kommentere hvordan jeg så ut hele tiden… Ikke komfortabel med det overhodet! Tenker veldig over dette ovenfor andre gravide, og kommenterer ikke størrelsen på deres mager. Man vet aldri hvordan det blir mottatt.

    67. Jeg skjønner hva du mener, men ikke for å være slem så tror jeg det har med to ting å gjøre:
      1) Folk er nok vant til å se deg godt trent
      2) Du er jo blitt ganske stor. Jeg har en venninne som er lenger på vei enn deg og halvparten så stor (og hun var kraftig fra før).

    68. Helt enig! Får så mange kommentarer(tilogmed på jobben av kolleger) . Og selvom de kanskje ikke mener det slemt, så går faktisk noe av det innpå meg..som du sier, ikke si at magen min er stor/jeg er stor for det vet jeg allerede.. var nettopp ferdig med en Fitness diett når jeg fant ut at jeg var gravid, og kroppen var i ganske bra form,så synes det kan være vanskelig å se meg i speilet å se forandringene..men jeg har begynt å tenke at i mars når dette er over så kan jeg tenke tilbake med lille prinsen i armene mine at det var såå verdt det♡

    69. Når jeg var gravid fikk jeg høre det samme. Nå ble jeg DIGER pga svangerskapsforgiftning da, men før jeg ble så stor også, fikk jeg disse kommentarene, men jeg tok meg egentlig nær av det uansett hva folk sa. Hvis de sa; “hæ? Det vises ikke på deg at du er gravid” så tenkte jeg “åja, så du tror jeg bare er så feit?!”
      Eller hvis de sa jeg hadde liten mage tok jeg det som at de mente jeg var tjukk i utgangspunktet 😉 så til meg var det nok gravid hormonene, da ingen sa noe rett uansett 🙂
      Den fineste kommentaren jeg fikk var av en fremmed på butikken som sa: “så nydelig stolt mage du har”
      Den husker jeg ennå 🙂
      Kos deg med svangerskapet, selvom det var det værste noen kunne si til meg 😅 Det er veldig verdt det til slutt 😀

    70. Uff, skjønner at det ikke er noe kjekt at folk kommenterer slikt hele tiden. Jeg syns i hvertfall du ser utrolig flott ut og det viktigste er at bebyen har det fint <3

    71. Huff.. Jeg er gravid nå, 8 uker bare. Spiser som en tulling for å tøyle kvalmen. Jeg var fit og så skikkelig bra ut. Nå føler jeg meg litt deppa fordi jeg ser at fitnessen er på vei ut av vinduet. Jeg gruer meg til å få høre slike kommentarer fordi jeg vet at det kommer til å gjøre meg skikkelig trist. Jeg ser for meg at jeg kommer til å svare folk tilbake. Og at folk bare tar på magen, ja nei, da hopper jeg et skritt tilbake!
      Du er vakker og inspirerende. Håper jeg klarer å gjøre som deg, så snart kvalmen gir seg.
      X

    72. Hvorfor skal man bry seg? Jeg får nesten alltid spørsmål om det ikke er to der inne, fordi gravidmagen er større enn snittet. Folk sier det da ikke for å være slemme!?
      Jeg synes også jeg har stor mage, men det er jo midlertidig og skyldes kun at vi bærer ulikt. Skjønner ikke hvorfor man skal bli fornærmet over det? Skal folk overse magen og ikke kommentere den i det hele tatt? Blir dere fornærmet om noen sier det er gutte-eller jentemage også?
      Ikke bli gravid om du ikke tåler å få større mage enn snittet og ikke kan erkjenne det. Det er jo en baby der inne!!

    73. Hei. Dette var kommentarer jeg også ofte fikk når jeg var gravid. “Går det ann å bli større nå” eller “oooii har du sååå lenge igjen”. Jeg tok meg nær av det å syntes det var direkte frekt. Nå som jeg er tobarnsmor og ikke gravid lengre greier jeg å se at det ikke var “meg” de tok for seg, men magen. Det blir selvfølgelig samme greia, men likevel forskjellig. Du skal bare smile av at JA du har stor mage og at det er fordi du har et helt menneske inni deg….å det er mye mer fantastisk enn tankeløse kommentarer som egentlig er ment som oppmerksomhet til den fantastiske oppgaven du har 🙂

    74. Kjenner meg slik igjen!!! Jeg la på meg masse, følte meg som en hval jeg også.
      Men fortvil ikke! Kun noen uker etter var kiloene borte og etter noen mnd var jeg sprekere enn noen gang☺️ Da var det digg å jogge forbi disse damene som ikke sa stort😉 Så lykke til! Heier på deg💛

    75. Vet hvordan det føles . Har lagt på meg 30 kilo og har 3 uker igjen til termin . Jeg spiser veldig sunt og har ikke fått gravidcravings på noe som helst mat utenom epler og alikevel lagt på meg så jævli . Så å veie seg hos jordmor har vært så deprimerende fordi hun skal alltid gi meg kostholdsråd og når jeg forteller at jeg spiser så sier hun at det er mye skjult sukker i mat men det vet jeg jo og lager detonerte fra bunnen . Så prøver å forklare hver eneste gang at jeg spiser samme mat som når jeg ikke er gravid og da holder jet jo vekten . Så hun tror nok at jeg lyger for hun smiler litt sånn “hah hun kan mulig spise havregryn og spise kyllingsalat hver dag” Så er mye vi gravide må tåle i tillegg til kommentarer om kropp og utseende daglig 🙁

    76. Trine: føler med deg! Trøst deg med at når bebisen kommer om noen uker har du noe som er så uendelig mye viktigere. Kiloene forsvinner etter hvert, det tar kanskje noen måneder men i gjengjeld så tok det jo 9 mnd og bygge babyen også. Ønsker deg all mulig lykke til med fødsel og barselstid, så får kiloene komme i andre rekke 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg