Nyttårsforsett og treningsmål for 2016

Det virker som mange er kritiske til det å ha nyttårsforsett, men jeg synes det er en super ting! For meg spiller deg nemlig ingen rolle hva som får deg på trening – så lenge du kommer deg dit. Om du er en person som motiveres av nyttårsforsetter, så er det kjempefint! Det jeg tenkte å komme med i dette innlegget er tips til hvordan det kan være lettere å holde de, slik at motivasjonen varer lengre enn ut januar.

Lag deg konkrete mål, i stedet for store og vage mål. Ikke bestem deg for å bli litt sterkere, gå ned litt i vekt eller gjøre kostholdet litt bedre. Da vet du jo aldri om du har kommet i mål, for alt kan alltid bli enda litt bedre. Fremgang og resultater er noe som motiverer de aller fleste, og da kan det være veldig nyttig å knytte dette opp mot et konkret mål. Bestemmer du deg for å løfte 100 kg i knebøy, gå ned 5 kilo eller å spise fisk minst to ganger i uken – har du derimot satt deg mer konkrete mål som er lette å måle. Så kan du heller sette nye mål hvis du klarer å oppnå det du ønsket innen det nye året er omme.

Vær realistisk. Det er få ting som er like lite motiverende som å jobbe mot noe du vet du ikke klarer å oppnå. Selv om det hadde vært kjempegøy, så vet jeg at jeg ikke kommer til å bli Norges sterkeste kvinne i løpet av 2016. Derfor setter jeg meg heller ikke det målet – men heller et mål som er innenfor min rekkevidde.

Ikke start for hardt. Veldig mange går på den smellen at de starter alt for hardt, og går på veggen etter den første måneden. Ikke bry deg om venninna di trener seks ganger i uken, hvis det holder med tre for deg. Alle må starte ut i fra sine forutsetninger, så kan heller treningsmengden øke etterhvert.

Ikke gi opp! Det vil komme dager hvor motivasjonen ikke er like høy som den var 1. januar, men husk at jevnlig trening er det som trengs for å skape resultater. Så om du ikke har klart å nå målet ditt innen februar eller juni for den saks skyld, så er det ikke sånn at du ikke kommer til å klare det. Så lenge du trener bra og jevnt er kroppen helt fantastisk, og kan klare det aller meste.

Jeg pleier alltid å lage meg nyttårsforsett eller treningsmål for det nye året, men jeg kjenner at jeg synes det er litt vanskelig i år. Jeg aner jo ikke hvordan det nye året kommer til å bli, alt jeg vet er at livet kommer til å bli helt annerledes. Men trening kommer fortsatt til å være veldig høyt oppe på prioriteringslista mi, og derfor har jeg satt noen mål likevel. Jeg skal fortsette å trene styrke minst tre ganger i uken, og kondisjon de dagene jeg har tid til det. I tillegg har jeg bestemt meg for å være med i Toughest igjen – det var jo så gøy sist! Jeg har ingen ambisjoner om å vinne denne gangen, men å gjennomføre løpet så godt jeg overhodet kan er målet. Jeg kjenner det kribler i magen av å se på dette bildet, det blir så gøy å stå på toppen av Holmenkollen med disse jentene igjen!

Har dere noen nyttårsforsett eller treningsmål for året som kommer?

6 kommentarer
    1. Jeg skal springe mitt første maraton,og da måtte jeg jo gjøre det stort, så da blir det midnattsol maraton i Tromsø.
      Også tenker jeg også å melde meg på toughest i Oslo, kult hvis vi sees der 🙂

    2. Fine og gode tips, Nora 🙂 Jeg skal være med på mitt første løp i februar, winter run, og jeg kjenner jeg grugleder meg! Jeg har nemlig løpt veeeldig lite det siste halve året, men fikk en invitasjon om å være med, og tenkte at JA det hadde vært en real utfordring og gøy. Nå blir det løping fremover, og i den forbindelse lurte jeg på om du har noen tips til meg? Jeg løp i går så langt jeg klarte uten stopp, og landa da på 6,6 km med en hastighet på 9 på mølla. Må få opp utholdenheten og kondissen før løpet 🙂 Ellers har jeg også lyst å være med på thoughest, men har ikke bestemt meg helt enda. Blir du å skrive noe om hvordan du legger opp treningen før konkurransen? Jeg har ingen erfaringer med det og kunne gjerne trengt noen tips 🙂 Kos deg i romjulen. Klem <3

    3. Så gode tips du har!
      Jeg har satt meg noen konkrete mål jeg skal klare før jeg setter opp noen nye. Håper å klare de før februar! Det er; 5 hang ups, 20 push ups, 150 kg i beinpres og 55 kg i sittende benkpress.
      Har også noen generelle mål, som å trene seks dager i uka, og gi mitt absolutt alt når jeg trener 🙂
      God nytt år!

    4. Tekk for gode tips!.for første gang er ikke mitt nyttårsforsett å begynne å trene og spise sunt, nå er det å fortsette med de gode vanene jeg skaffet meg i året som har gått, med å spise sunt, trene jevnlig, og få en sunn og sterk kropp 🙂

    5. Enig..
      Jeg skal ned mellom 6-10 kilo før sommeren. Kan ikke sette mer konkret en det da jeg enda ikke vet hvordan kroppen min vil bli seende ut.
      Men enig, om du ikke har satt et konkret mål så vet man ikke hva man jobber mot eller når man skal slutte 🙂
      Godt nytt år, og lykke til når den lille kommer 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg