Sukkerfri bounty & tanker om kosthold i julen

Fjerde søndag i advent er her  – nå er det virkelig ikke lenge igjen til den store dagen! Jeg spiser alltid godis i julen, både med og uten sukker. Jeg har laget sukkerfri bounty denne formiddagen, og det ble jo faktisk like godt som originalen. Jeg ble inspirert av oppskriften på bloggen til Linn, og kokoselsker som jeg er måtte jeg bare prøve denne oppskriften. Den er slett ikke vanskelig, alt du trenger for å lage den er:

4 ss cocosa

10 ss kokosmasse

3 ss kokosmelk

6-8 dråper vaniljestevia

3 ss sukrinmelis

Smelt cocosa og sukrinmelis i en liten kjele. Rør inn vaniljestevia og kokosmelken, før du tilsetter kokosmassen til slutt. Rør alt godt sammen slik at massen blander seg jevnt. Jeg fordelte i silikonformer som jeg satte i fryseren en halvtimes tid, slik at massen fikk sette seg godt sammen. Etterpå smelter du sjokolade og dypper bountyen oppi. Jeg brukte en sukkerfri sjokolade, men det går selvfølgelig helt fint om du velger annen type sjokolade også. 


Jeg føler jeg gjentar meg selv hvert eneste år før jul, men det virker som det er like nødvendig hvert år også. Det er alltid noen som går rundt med en klump i magen og stresser før jul, på grunn av julematen. Ribbe, pepperkaker, pinnekjøtt og riskrem er jo ikke akkurat slankekost – men det er faktisk helt greit det! For det er ikke hva du gjør mellom jul og nyttår som spiller noen rolle, men det du gjør mellom nyttår og jul. Jeg så et fint regnestykke her om dagen som jeg synes forklarte nettopp dette utrolig bra. Hvis man spiser 5 måltider hver dag i løpet av et år vil dette utgjøre i overkant av 1800 måltider. Ei jul som varer 7 dager vil inneholde 35 måltider, som er mindre enn 2% av alle måltidene dine i løpet av et år. Disse 2% kommer ikke til å ødelegge for noen, eller sette noen demper på treningsfremgangen . Kanskje blir det heller motsatt – nettopp fordi en får ekstra overskudd kan man prestere enda bedre på trening. Julen er så fantastisk fin, og den er her bare en gang i året. Da er det lov å kose seg litt ekstra, og nyte den så godt man kan sammen med nære og kjære. Nettopp derfor ønsker jeg at flest mulig legger bort stress og dårlig samvittighet knyttet til mat i julen. Tenk heller på det som at det bygges opp et overskudd til januar, slik at en kan starte det nye året med mye energi og fulle lager. Jeg har i alle fall tenkt å nyte jula med alt den har å by på, og håper alle dere har tenkt å gjøre det samme♥

10 kommentarer
    1. Skal de oppbevares i kjøleskapet? Liker oppskriftene du deler her, de er alltid så lette iforhold til mange andre:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg