Søte & salte julenøtter

Som lovet kommer oppskrift på to av mine favoritter når det kommer til julegodis, nemlig søte og salte nøtter. Jeg elsker løsvektsnøtter, og jeg kjøper det ofte inn som helgekos. Men strengt tatt trenger jeg ikke kjøpe, for det er faktisk like godt å lage selv! Billigere og sunnere er det også, samtidig som du får velge smak selv. Her har jeg to varianter til dere, som begge har fått tilsatt en smak av jul.

Salte julemandler:

1 eggehvitte

1 ss vann

1/2 dl Sukrin+

1 ts hvitløkssalt

1 ts rosmarin

1/4 ts chili

3,5 dl mandler (her kan du også velge å bruke andre typer nøtter)

Pisk eggehvitte og vann sammen slik at det skummer. Bland inn krydderet og sukrin før du blander inn mandlene og rører godt sammen. Spre de utover et stekebrett dekt med bakepapir og stek midt i ovnen på 150 grader i 30 minutter. La de få avkjøle seg før du smaker på de, hvis ikke brenner du deg på tunga. Jeg snakker av erfaring!

Lenkene i innlegget er sponset

Søte julenøtter:

3,5 dl nøtter 

1 eggehvitte

15 g vaniljeprotein

2 ts kanel

1 ts salt

2 ss sukrin gold

1/2 ts ingefær

5-10 dråper med vaniljestevia

Pisk eggehvitten til den skummer aller først. Bland alt foruten nøttene fodt sammen, og tilsett blandingen i eggehvitten. Deretter rører du inn nøttene, og fordeler på et bakepapirkledd strekebrett. Disse skal også inn i ovnen på 150 grader i ca 30 minutter. 

Disse er mine favoritter, men som nevnt kan dere selv eksprimentere med ulike smaker og nøtter. Det er jo så enkelt, og plutselig har man masse nøttegodis til jul♥

4 kommentarer
    1. Nøtter er farlig godt!! Med unntak av brente mandler har jeg igrunnen aldri laget nøttesnacks selv. Kanskje på tide å gjøre det denne julen… 😉
      I dag ble første del av julesnacksen laget her i huset ihvertfall. En (nesten) sukkerfri versjon av fløtekarameller! 🙂

    2. Hva synes du om planen min å skade venstre kne i neste håndballkamp jeg skal spille? Da ryker korsbåndet og menisken blir ødelagt. Jeg blir bært av banen på båre og sendt på sykehus. På sykehuset blir det operasjon av kneet. Hvordan er det med opptrening av kneet etter skade?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg