Deilige daddelkjeks

God morgen alle sammen! Om noen timer flyr vi hjem fra Krakow, etter en kjempefin tur. Minnekortet mitt har bestemt seg for å ikke samarbeide, så jeg fikk ikke til å legge over bilder til maskina for å vise dere. Byen er i alle fall kjempefin, og jeg kan i virkelig anbefale en weekend-tur hit. I mangel på bilder drar jeg derfor enda en favoritt opp fra arkivet, nemlig daddelkjeks! Jeg e-l-s-k-e-r dadler, og spiser lett opp en hel eske hvis jeg har kjøpt en. Men nesten enda bedre er det å bruke dadlene i bakst, de er så søte og har fantastisk kondistens. Dermed passer de perfekt til en hel drøss med oppskrifter, og dette er en av de.

Ingredisenser:

400 g dadler

5 dl havregryn

3 modne bananer

2 egg

100 g nøtter uten salt

2 ss sukrin gold

10 dråper vaniljestevia

1 ts kanel

En klype salt

Mos bananer og dadler med stavmikser. Hakk opp nøtter og tilsett alle de andre ingrediensene. Denne røra er naturlig veldig søt, så smak deg litt frem i forhold til vaniljestevia. Denne kan også sløyfes, men jeg er som dere kanskje vet veldig glad i søte ting. Bruk to spiseskjeer og form til kjeks på bakepapir. Sett inn i ovnen på 175 grader i 15-20 minutter, og la de avkjøle seg på rist etter steking. Totalt får du 20 store kjeks av denne oppskriften, og de blir like fort bort hver gang jeg lager denne oppskriften! 

Innlegget inneholder sponsede lenker


Sunnere kjeks i adventestiden er virkelig ikke til å forakte! Nå skal jeg se om jeg får pakket alt jeg har handlet i kofferten, slik at vi får vendt nesa hjemover. Ha en super tirsdag!

3 kommentarer
    1. Takk for at du minner om gamle oppskrifter! Jeg har bakt denne før og den er fantastisk god, men jeg hadde helt glemt den! Vet hva jeg skal bake i kveld ihvertfall! 😉
      Velkommen hjem til slapseføre i Trondheim 😉

    2. Sunnere kjeks ja, men jeg sliter med et lettpåvirkelig blodsukker og lurer på om jeg kan bytte ut bananene med proteinpulver eller noe annet proteinrikt?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg