Favoritt i reprise, Meatza!

En av de aller, aller beste oppskriftene jeg noen gang har postet er denne oppskriften på meatza! Som navnet tilsier er det en kjøttpizza, for her er også bunnen laget av kjøtt. Det gjør den til en proteinbombe uten like, samtidig som den inneholder lite karbohydrater. Denne pizzaen metter veldig lenge, og smaker helt fantastisk! Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har laget denne i dag, men flotteste Linn disket opp med den forrige uke. Hun skal konkurrere i VM i bikinifitness neste uke, og jeg har virkelig troa på denne jenta! For å lage bunnen trenger du 700 g karbonadedeig, to egg pluss litt salt og pepper. Bland godt sammen før du fordeler godt utover et bakepapir. Pass på at bunnen har jevn tykkelse, og stek midt i ovnen på 225 grader i 10 minutter.

Mens pizzaen står i ovnen lager du fyllet, jeg bruker 400 g kyllingfilet, en boks hermetiske tomater, 2 ss tomatpure, en presset kinesisk hvitløk og litt salt. Kyllingfileten stekes først, før resten av ingrediensene tilsettes etterpå. La det putre noen minutter og smak gjerne til med mer krydder. Grønnsaker kan du velge selv, jeg synes fersk sopp, paprika, rødløk og tomat er veldig godt på. Fordel fyllet over den ferdigstekte pizzabunnen, og sett inn i ovnen igjen på samme temperatur til osten har smeltet.  Det tar ca 10-15 minutter, og i mellomtiden kan du gjerne lage en god salat som du serverer med pizzaen.


Selv om jeg nettopp har spist ble jeg litt sulten av å se på disse bildene! Forhåpentligvis kan ga det dere litt matinspirasjon også, kanskje dette blir helgekosen? ♥

10 kommentarer
    1. Hei Nora! 🙂 takk for fin blogg med mange gode tips og oppskrifter! Akkurat denne oppskrifta synes jeg blir litt for mye av det gode, med tanke på at mange allerede spiser veldig mye kjøtt fra før. Her er det jo over et kilo kjøtt bare på det som kanskje gir to – tre porsjoner(?). Jeg tror at mange kunne gjøre lurt i å begrense seg litt i bruken av kjøtt, både for miljøets og pengebokas skyld.
      Skjønner så klart at du ikke oppfordrer til å lage dette hver dag, men heller som en ekstra spesiell rett. Likevel mener jeg at det er litt unødvendig. Har jo sett at du lager flotte vegetaroppskrifter, så jeg vet jo at du også er bevisst på dette!

    2. Tenkte på akkurat det Eline nevner her. At proteininnholdet skal såpass opp at man legger et dyr oppå et annet for at man f.eks skal se bra ut på en scene blir i overkant for min del! Fitnessverden ser ut til å være noe mange strekker seg mot, og selv om alle har sine grunner til å spise som de gjør, har alle et ansvar for å stille seg noen spørsmål innimellom om man faktisk kan stå for forbruket.

    3. Ser helt nydelig ut Nora! Personen over skjønner jeg ikke helt hva snakker om, Nora har jo ikke vært på en scene på lenge og skal vel heller ikke det. Så det har jo ingenting med fitness å gjøre :-p Mye protein i mat er jo bra uansett 🙂

    4. Åå så digg!! Det har jeg aldri prøvd før, men både tunfiskpizza, søtpotetpizza, blomkålpizza er populært her i huset, så da må jeg nesten prøve den der også 🙂 Lager aldri “vanlig” pizza lenger 😉 God helg til deg 🙂

    5. Jeg velger det kostholdet som er best for meg, ikke for miljøet! Moralister har dessverre ødelagt altfor mye for meg!!!!

    6. Ååå, Nora, Nora Nora!! Du er så inspirerende 😀 Dette har ikke noe med dette innlegget å gjøre, men jeg vil bare fortelle deg at du har inspirert meg til å starte med fitness, nærmere bestemt bikinifitness! Og i dag hadde jeg min aller første økt, og herlighet så godt og intenst det kjentes ut på samme tid! Bena mine kollapset mot slutten, og jeg ble så overrasket hvor hva som hendte med kroppen min i etterkant av økta at jeg ble inspirert til skrive et “5 tegn på at du har vært på din første fitnesstrening” 🙂 Les det gjerne om du vil, hadde vært spennende å høre om du har opplevd noe av det samme!

    7. Dette blir litt “smør på flesk” for min del. Så mye kjøtt i en middagsrett? Hva er poenget med å ha såkalt meatless monday en dag i uka når man spiser slikt som dette…? Har myyye mer sans for søtpotetoppskriftene dine- masse inspirasjon!

    8. Marte: jeg prøver å ha så mange ulike oppskrifter som mulig jeg 🙂 meatless monday har jeg en gang i blandt for variansjonens del. så er oppskiften god poster jeg den uansett om den uten kjøtt eller ved veldig mye 🙂

    9. Eline: jeg poster sunne og gode retter, uansett hvor mye eller lite kjøtt de har 🙂 da blir det noe for enhver smak tenker jeg 🙂 så er det kanskje verdt å nevne at denne er utrolig mettende, så den holder til en god del posjoner 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg