Min trening under graviditeten

Det står veldig mye forskjellig angående trening og graviditet på nett. Etter å ha lest enkelte artikler blir man jo nesten redd for å trene, men det er det ingen grun til å være. Trening er bra gjennom hele livet enten du er ung, gammel eller gravid. Det handler bare om å tilpasse treningen til den situasjonen du er i, og finne ut hva som passer til nettopp din kropp. Er du helt nybegynner på trening så starter du på det nivået, men har du trent hele livet er kroppen godt rustet for trening under graviditeten også.  Derfor er det sånn at det som passer for meg, det passer ikke nødvendigvis for deg. Jeg har laget et nytt treningsprogram jeg skal bruke i tiden fremover. Det går over tre dager, og alle disse øvelsene føles kjempebra for meg! De resterende dagene i uka prøver jeg å gå en ekstra lang tur med Guapo,  det å gå kan nemlif være god trening det også. I dag gjennomførte jeg den første dagen på programmet, som ser ser slik ut:

Markløft 4 x 5-8

Ettbeins hipthrust 3 x 10-15

Good mornings 3 x 8-10

Nedtrekk 3 x 6-9

Sittende roing 3 x 8-10

Hantelcurls 3 x 8-12

Sideplanke i slynge 3 x 8-10

Sko fra Reebok / tights fra Röhnisch / genser fra Better Bodies (sponsede lenker)

 

Jeg har trent styrke siden jeg var 18 år år, og kroppen min er vant til en ganske stor treningsbelastning. Derfor tåler den også mer nå som jeg er gravid, og jeg kan nesten trene som normalt enda. Jeg kjører naturlig nok ikke helt opp til maksløft nå, men det er virkelig tungt når jeg trener likevel! Hvis du er gravid og ikke har trent før er det heller ikke noe problem, du har bare en ekstra god grunn til å komme i gang. Da snakker jeg ikke nødvendigvis om styrketrening, øvelser med kroppsvekt og slynge kan være veldig effektivt det også. Studier viser nemlig at styrketrening under graviditet ofte gir enklere svangerskap, redusert risiko for svangerskapsdepresjon og man kommer seg raskere etter fødselen. Jeg er i allefall ikke i tvil om at trening er viktigere enn noen sinne akkurat nå, uten at mini i magen har vondt av det ♥

8 kommentarer
    1. Trening er topp.
      Fødte for 10 dager siden selv trente 5 dager i uken frem til dagen før jeg fødte 😉
      Forrige svangerskap for 6 år siden gikk jeg opp myye, hard fødsel på 14 timer og
      Fikk depresjoner.
      Nå derimot kom snuppa på 2 timer, var i topp form etter fødsel.
      Så tommel opp til trening i svangerskapet, jeg har merket stor forskjell 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg