Morsomme intervaller

Etter en litt dårlig blogghelg klinker jeg til med hele to innlegg i dag, det er ikke verst! Jeg var så sliten i går at jeg orket ingen verdens ting, og la meg for å sove klokka ti. Det resulterte i mye energi i dag, og jeg har virkelig hatt en super start på uka. Uansett, dette innlegget trodde jeg aldri jeg skulle skrive for jeg har ikke akkurat vært noen fan av intervaller. Det som er viktig å huske er at intervaller må ikke gjennomføres på mølla, det er så mange andre måter å gjøre det på! Det tok det meg lang til å finne ut, så nå håper jeg at noen av dere får øynene opp for intervaller som kan være morsomme også.

Tabata-intervaller med kroppsvekt er faktisk en utrolig morsom måte å gjennomføre intervaller på! Her jobber du 8 x 20 sekunder per øvelse, og har 10 sekunders pause mellom hver gang. Her kan en for eksempel kjøre øvelser som knebøy, spensthopp, pushups, gående utfall og klatreplanke. Her er det bare fantasien som setter grenser! 

Intervaller på romaskin er også utrolig gøy og ikke minst effektivt! På romaskina bruker man hele kroppen, og det er faktisk skikkelig gøy å ro! Her går det an å stille inn etter både tid og antall meter. Det gjør du enkelt på diplayet på romaskinen, så du slipper å følge med tiden selv. Her er noen av intervallene jeg har kjørt, som er raske og effektive:

10 x 200 meter med 45 sekunders pause

10 x 1 minutt med 90 sekunders pause

5 x 500 meter med 2 minutters pause

En annen ting som kan være veldig gøy er å kjøre intervaller på ellipsemaskinen. Her er det veldig lett å justere motstanden, og å få pulsen godt opp. Samtidig er maskinen veldig skånsom, jeg synes den er super å bruke nå som jeg er gravid! Jeg har selvfølgelig noen gode eksempler her også:

10 x 1 minutt med 60 sekunders pause

Pyramideintervall på 2 minutter med jobbing / 1 minutt aktiv pause, 1 minutt / 30 sekunders aktiv pause, 30 sekunder /  30 sekunders aktiv pause, 1 minutt / 30 sekunders pause, 2 minutter / 1 minutt aktiv pause.

Jeg synes sprint-intervaller på bane er mye morsommere enn å løpe på mølla, det er så gøy å jobbe eksplostivt! I tillegg synes jeg det er helt fantastisk å kjøre slike intervaller med en partner, da vekkes virkelig konkurranse-instinktet. Jeg klarer alltid å presse ut litt ekstra for å komme først over målstreken. Her er det mye å velge i, men jeg synes som vanlig at kortere økter er de morsomste. Her er noen av favorittene:

20 x 60 meter med 60 sekunders pause

8-10 x 200 meter med 60 sekunders pause

Pyramideintervall på 200, 400, 600 og 800 meter før man trapper ned igjen fra 800 til 600, 400 og 200 meter. Igjen har jeg kjørt med 60 sekunders pause mellom dragene.

 

Som dere kanskje legger merke til er alle disse intervallene korte, noe som gjør det så lett å motivere seg til! Det er vanskeligere å dra frem krefter til 60 minutter, i motsetning til alle disse som går unna i en fei. Det beste er at jeg lyver ikke heller, det er faktisk gøy å gjennomføre disse intervallene. Så føles det jo så godt etterpå også! Gjerne del dine favoritt-intervaller i kommentarfeltet, jeg elsker å prøve nye ting så det blir jeg bare glad for. Etter både styrke og en kortintervall ikveld skal jeg tilbringe resten av kvelden på sofaen med en stor kopp te. Det har jeg fortjent ♥

4 kommentarer
    1. Digger bloggen din! 🙂 lurte på om du kunne skrive litt om trening i graviditeten? Har for eksempel hørt man ikke skal trene mer enn med moderat intensitet når man er gravid.. Stemmer dette?

    2. Anonym: det går som regel helt fint å trene intervaller, jeg passer bare på å holde igjen litt nå som jeg er gravid slik at jeg ikke kommer helt opp mot makspuls 🙂

    3. Hei, må spørre: når er d pausene tas, ex ved 20 x 60 meter med 60 sekunders pause: er d pause etter hver 60-meter? Må d vel nesten være. Og den 8×20 sekunder, m 10 sekunders pause. Er d 10 sek pause mellom hver øvelse på 20 sekunder? Blir alltid så usikker på hva som egentlig menes 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg