Magetrening & planlegging

God morgen alle sammen! Eller, klokka er egentlig 23.20 nå mens jeg sitter her og skriver så jeg burde vel egentlig skrive god natt. Men jeg antar få leser blogg på denne tiden av døgnet ,så jeg legger det til autopublisering i morgen tidlig i steden. Det er ikke så greit det der med å planlegge tiden alltid! Uansett, det jeg ville fortelle dere i dag er at magetrening er et stort fokus for meg om dagen. Både naprapat og fysioterapaut har funnet ut at jeg har dårlig kontakt med kjernemuskulaturen min, og at dette kan ha vært en årsak bak prolapsen. Derfor er dette på toppen av prioriteringslista mi nå, og faktisk kjenne at kjernen er “med” på alle øvelser jeg gjør. Dette gjelder ikke bare på selve mageøvelsene, men også under alle andre øvelser. Jeg har kanskje vært for ensforming med tanke min trening av kjernemuskulatur tidligere, men nå er det andre boller!  Sideplanke med hoftehev er en super øvelse – men prøv å gjennomfør den i slynger. Det krever en helt annen stablititet, og er faktisk grisetungt! Jeg klarte ikke mer enn 3 x 6 repetisjoner første gangen jeg gjennomførte den, men jeg har allerede blitt mye sterkere i øvelsen. 

Helblå i tights fra 2XU / genser fra Better Bodies / sko fra Adidas (sponsede lenker)


Selv om jeg ikke er verdensmester på å planlegge tid, så klarte jeg iallefall å planlegge maten min bra i går! Laks hadde jeg ferdig oppstekt fra dagen før, den holder seg fint i kjøleskap. Dermed var det bare å koke et par egg mens jeg kuttet opp det vi hadde av grønnsaker i kjøleskapet, og vipps var en fantastisk god salat ferdig. Egg og laks er matvarer som metter lenge, og passet meg derfor midt i blinken på en hektisk dag.



Ha en super onsdag alle sammen, og gjerne del deres favoritter for mageøvelser i kommentarfeltet også!

4 kommentarer
    1. Så godt å høre at naprapat og fysioterapaut muligens har funnet ut årsaken til prolapsen! Jeg håper treningen av kjernemuskulaturen hjelper 🙂 Når det gjelder tidsbesparing og kosthold er kjøleskapet gull verdt. Selv lagde jeg mat for 3 dager i går, så her blir det ingen unnasluntring 🙂 Salaten så veldig god ut og jeg tviler absolutt ikke på at den smakte godt!
      Ha en strålende onsdag, Nora 🙂

    2. Så greit å få en sannsynlig forklaring på årsaken da, så kan man ha med seg denne kunnskapen i treningen fremover. Rettet en takk til deg ikveld (hørte du det? ;)) da jeg spiste en alldeles nydelig kveldsmat.(Var veldig sulten etter trening også, så da smakte det ENDA bedre ;)) Tok opp gulrotrundstykke (etter oppskrift du har delt) fra frysen som ble toppet med purre, brokkolispirer, makrell i tomat, egg og masse agurk til. Kunne nesten ha levd på det, tror jeg, hehe.. Skikkelige gode og saftige rundstykker! Så takk for alle tips og inspirasjon til trening, og gode og næringsrike oppskrifter som du deler! 😀
      Varierer endel på mageøvelsene. Kjører mye av disse øvelsene for tida: *apparat (som har vektbelastning, for å øke styrke) *beinhev (både hengede med strake armer, samt hengende på albuene på “stol”) *kneetucks /tuck in(?) med strikk *”crunches” hvor jeg drar ned tau/kabel (med vektbelastning, sitter på knær, med tau fra bak nakken og griper det med hendene ved kragebeinet) *Sidehev m/vekt (er ikke helt stødig på navn på øvelsene :o))

    3. Har en god øvelse for kjernemuskulaturen. Ligg i planke framfor kabelkrossen, og dra i håndtaket(som er heilt nede) velg hvor tungt du vil ha (10 eller 15 kg f.eks) Dra 10 gonger med hver arm når du står planke posisjon. Gjerne 3 sett på hver side. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg