Min største frykt

Da jeg var seks år ble jeg brent av en brennmanet. Vi var på familieferie i Arendal, og akkurat denne dagen hadde vi tatt båt ut til ei øy for å bade. Jeg gikk rett på en stor manet, og ble brent over hele lårene mine. Båtene inn til Arendal gikk ikke så ofte, og det tok derfor noen timer før jeg kom meg til et legesenter. Der fikk jeg beskjed om at jeg hadde en kraftig allergisk reaksjon, og jeg husker enda hvor forferdelig vondt jeg hadde det. Siden den gangen har jeg vært livredd for å bade i sjøen, og skal jeg først bade holder jeg meg i grunt og klart vann slik at jeg kan se. Det høres kanskje dumt ut, men brennmaneter er noe av det jeg er mest redd for. Jeg skal jo delta i mitt første Triathlon snart, derfor må jeg bare venne meg til å svømme i sjøen. Selv om jeg har våtdrakt er jo fortsatt både ansikt, hender og føtter i direkte kontakt med vannet og kan treffe en manet. Derfor har jeg nektet plent å være med kjæresten på svømmeturer i sjøen, og heller holdt meg til basseng og innsjøer. Men i dag hoppet jeg bare i det, og er faktisk superstolt av meg selv!

Våtdrakten er sponset


Jeg lurer på om noen klarer å se normal ut med denne hetta på? Haha, det gjør i allefall ikke jeg. Men akkurat det betyr ikke så mye, det som betyr noe er jo å ha bra kvalitet på utstyret. Våtdrakten min er en R:3 fra 2XU, en perfekt drakt for mosjonister og triathleter uten svømmebakgrunn. Jeg har trent svømming i basseng ca. to ganger i uken det siste halvåret, og jeg ble veldig overrasket over hvor stor forskjell det var når jeg fikk våtdrakten på. Oppdriften var helt fantastisk, slik at jeg kun kunne fokusere på svømmeteknikken. For meg som ikke er verdens beste svømmer hjelper det ekstremt mye å ha en drakt med så mye flyteevne. Jeg ligger stabilt i vannet, har den fleksibliteten jeg trenger og er passe varm. I dag svømte vi fra fjæra og rundt bøyen dere ser på bildet under. Jeg mistet tellingen over hvor mange runder det ble, men jeg var god og sliten da vi avsluttet svømmeøkta.




Det var virkelig en herlig følelse at det gikk så bra ute i sjøen i dag, og alt i morgen skal vi svømme igjen!

4 kommentarer
    1. Tenkte selv å tøffe meg i et triathlon eller to til høsten, er det fordel med våtdrakt dersom man er god svømmer? Ser poenget med å ikke fryse, men hvis vannet ikke er fooor kaldt så synes jeg det går fint med sprint og normaldistanse (750 eller 1500m) svømming.
      Er det flere som er med i de “amatør-triathlonene” uten fancy triathlon sykkel? Kan egentlig bare svømme og løpe, og kjøpte akkurat min første sykkel på 10+ år, men tenker det må gå an å være med for moro uten racer selv om jeg kommer til å tape fryktelig mye tid på den delen!
      Takk! 🙂

    2. Hei!
      Jeg har lurt på å kjøpe meg våtdrakt selv, men syns de er litt i dyreste laget… Så greit å høre noen erfaringe først. Håper du kan svare meg på noen spørsmål og fortelle litt hva du syns 🙂
      Hvordan er det å ha på våtdrakten? Hva har du under? Og hvor kaldt vatn kan en bade i med drakten? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg