Kanotur & min beste soppstuing

I dag våknet vi til sol her i Lofoten, og startet dagen med å grille oss litt på stranda. Det er så vakkert her jeg at bare blir liggende å se på det nydelige landskapet rundt oss. Sandstrand, blå sjø og hvite fjelltopper overalt, det er helt magisk å se på! For å se enda mer av den fine naturen tok vi oss en kanotur rett nedenfor alle fjellene. Jeg lurer på hvor mange topper det er her i Lofoten, uansett hvilken retning jeg ser så er det et hav av de. Jeg er ikke bekymret for at det ikke skal bli fine fjellturer denne uka med andre ord 🙂 



Guttene mine er litt tøffere enn meg, og tok seg en liten badetur etterpå også. Guapo liker ikke å svømme, så vi prøver å lære han det med å gi godbiter i vannet. All verdens godbiter og proteinbarer hadde ikke lurt meg ut i vannet uten våtdrakt i dag, med ni grader frister det mest å holde seg på land. Mens de enda var i vannet kunne jeg gjøre i stand til grillfest, med både kyllingfilet, entrecôte og ytrefilet.

Det beste av alt med dette måltidet var likevel soppstuingen, denne er faktisk den beste varianten jeg noensinne har laget. Du trenger en rødløk, 200 gram Creme Fraishe lett, en halv kinesisk hvitløk og tolv store ferske sjampingjong. Finhakk rødløk og brun den sammen med litt smør i en kasserolle. Press hvitløk og tilsett, husk å rør godt slik at det ikke brenner seg fast. Finhakk soppen og tilsett i kasserollen. Når soppen varmes kommer det en del vann ut av den, rør blandingen på god varme helt laget med vann er borte. Først da tilsetter du Creme Fraishe, og lar det koke opp i 5-10 minutter. Smak til med salt og pepper – denne soppstuingen tåler ganske mye krydder så ikke vær beskjeden. Vil du ha en enda mer kremete soppstuing kan du også tilsette resten av boksen med Creme Fraishe, men jeg synes denne konsistensen blir helt perfekt. Vi slikket bokstavelig talt ren kasserollen, så skal det være flere enn to til middag vil jeg anbefale å doble oppskriften. Server gjerne til grillmat, viltkjøtt, biff – eller akkurat hva du vil. Dette er et tilbehør som passer til det aller meste! 


Nå skal vi slappe av litt og la maten synke ned, før vi skal ta oss en kveldstur på sykkel. Jeg har jo ikke sett midnattssola før, så da passer det perfekt denne lørdagskvelden ♥

3 kommentarer
    1. Åh så deilig det ser ut! Høres ut som en flott tur 😊
      Tips til soppstuingen: tilsett litt sprøstekt bacon og gjerne litt sweet chili og bbq-saus! Såååå godt 🍄 🍴

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg