Svartisen

I dag har vi hatt en så fantastisk dag! For første gang i mitt liv har jeg sett en isbre, vi gikk nemlig opp til Svartisen i dag. Det var utrolig fascinerende å se på, så dette var virkelig verdt å gå et stykke for! Vi holdt god avstand til breen i dag, men jeg kjenner at jeg har lyst til å dra på brevandring en vakker dag for å komme enda nærmere. Storfornøyd var jeg i allefall når vi kom opp i dag, det er så mye fint å se i landet vårt!

Svartisen ligger rett utenfor Mo i Rana, og fra parkeringsplassen brukte vi ca. to timer på å gå opp. Det er bare syv kilometer til breen, men terrenget er ikke det snilleste og det var veldig vått når vi gikk der i dag. Er det noen fler som vurderer å ta turen så anbefaler jeg vanntette sko! Det går også an å ta en båt de første fire kilometrene, men det var veldig mye fint å se på veien så jeg synes alle som har muligheten bør gå. Med fossefall, innsjøer og fjelltopper rundt oss hele tiden kommer denne turen sent til å bli glemt!




Vi kom oss forresten aldri opp på mer enn en av de Syv søstre, på grunn av alt for mye tåke. Slik var været to dager på rad, så vi dro bare videre og håper på bedre vær til hjemturen! Akkurat nå er jeg så trøtt at jeg husker ikke en gang navnet på plassen vi er nå, men i morgen vet jeg at vi skal kjøre til Lofoten! Så nå skal jeg finne senga for å være opplagt til morgendagen. God natt alle sammen ♥

6 kommentarer

Siste innlegg