Enkle grilltips fra Sandnessjøen

Dette har vært alt annet enn en blåmandag! Strålende sol, vakker natur og det beste selskapet jeg vet av i hele verden. Vi er nå i Sandnessjøen, og i morgen legger vi ut på fjelltur. Denne kvelden har vi derfor bare slappet av og kost oss med god mat. Selv om vi er på bobilferie med litt begrensede kjøkkenmuligheter er det ingen unnskyldning for å ikke spise bra mat. Vi trenger godt og riktig påfyll til alle aktivitetene vi skal gjennomføre, og derfor tenkte jeg å dele et par grilltips med dere. Det første er å lage hamburger selv, i stedet for å kjøpe ferdig. Da vet du nøyaktig hva som er i – og får burgere som virkelig metter. Her har jeg brukt 600 g karbonadedeig, 2 egg og krydder. Elt det godt sammen som en deig – det er viktig slik at de ikke blir for løse. Jeg liker å ha de relativt flate, slik at de lettere blir gjennomstekt. Server med grovt brød, litt grønnsaker og chorizo så er det et enkelt men supergodt måltid!


Tips nummer to ligger i ferdig tilbehør, som mange synes er vanskelig. Har man dårlig tid eller skal ut på tur med engangsgrill er det ikke alltid like enkelt å lage tilbehøret selv. Da finnes det heldigvis gode alternativer i butikkhyllene også! Bønne- og linsesalat eller byggrynsalat er helt fantastiske til grillmat. Sammen med god smak er har de også godt næringsinnhold og metter lenge. Disse kan du selvsagt lage fra bunnen av også, men det er kjekt med sunne alternativ når tiden ikke strekker til!


Dette måltidet er nettopp inntatt, og nå nyter vi utsikten fra campingplassen. Det er greit å lade batteriene før morgendagen, turen over De syv søstre skal ta rundt 10 timer. Det er meldt fint vær, så jeg gleder meg virkelig! Fjellene ser helt fantastiske ut, og jeg er sikker på at det kommer til å bli en super tur. Det eneste jeg er litt usikker på er om Guapo klarer å ta alle de syv toppene i en smell, han er godt trent men det blir likevel en tøff tur får små poter. Han har gått 8 timer i fjellet uten problem før, så jeg tror egentlig det skal gå greit. Om ikke deler vi bare turen opp i to, og blir her ei natt lenger. Det er så godt å ikke ha et tidsskjema, men å bare gjøre akkurat det vi føler for her oppe.

Nå skal jeg pakke sekken til i morgen, gjerne del erfaringer om De syv søstre hvis noen av dere har gått turen 🙂

10 kommentarer
    1. Så hyggelig å høre at du tok turen til Sandnessjøen! Jeg har gått alle de syv søstre flere ganger, og alle gangene har turen tatt ca. 16 timer. Etter min erfaring må du gå i godt tempo og nesten ikke ta pause, om du skal gå på 10 timer. Men tiden er er jo ikke noe problem når det er lyst hele døgnet. Mitt tips er å ta med nok mat, siden det er en tur som krever en god del energi. Nøtter eller nøttemix er kjekt å ha med i tursekken. Håper du får en kjempefin fjelltur!

    2. Et annet tips kan være å ta med seg et par ekstra sokker. Enkelte steder kan det være litt gjørmete, og hvis man blir fuktig på føttene er det lettere å bli sårbeint. En annen ting som kan være kjekt å vite er at distansen mellom fjelltoppene varierer noe. Hvis du starter fra Botnkrona, går det ganske radig over Grytfoten, Skjæringen og Tvillingene. Det tar bare ca 1 time mellom toppene, og 15 min mellom de to tvillingene. Det er lett å bli lurt til å tro at det kun er en liten del igjen av turen når du har besteget 5 av 7 topper, men slik er det ikke. Det er et langt stykke fra Tvilling 2 til Kvasstiden. Etappen mellom Breitind og Kvasstind er også lang i forhold til de andre toppene, synes jeg.

    3. Begynn med breitind og gå deg nordover. Det er veldig mye snø på botnkrona og grytfoten som gjør at man må både ha gode fjellsko og at det kan ta noen timer ekstra.

    4. At hele turen skal ta 10 timer er på grensen til kriminelt feilaktig. Det betyr at man må holde 3 km/t fart konstant. Når man vet at det er snakk om 3000 høydemeter opp og ned, skjønner man at det må løpes der det går.
      Kun de som kan veien utenat kan gjøre sånt.
      Det er mye lenger enn man tror, hver gang. Men helt fantastisk.
      Start fra sør, god tur.

    5. Roy: vi møtte noen på turister campingplassen som hadde brukt 10 timer når de gikk hele veien, så da antok vi at det ble det ble rundt samme tid på oss også 🙂 Men på grunn av mye tåke starter vi først nå, så vi får se om det blir hele rekka i dag 🙂

    6. Jeg har gått alle på 12 timer – og det er inkludert pauser 😊 fantastisk fin tur – håper dere fikk gjennomført turen i dag! 💪

    7. Ser ut som folk tar tida fra topp 1 til topp 7, og ikke fra de forlater veien, går over alle toppan, til de er nede på veien igjen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg