Hel eller halvmaraton – dere bestemmer!

12. april i fjor løp jeg mitt aller første halvmaraton. Jeg har jo aldri vært noen løpejente i utgangspunktet, men nå har jeg faktisk blitt skikkelig glad i det! Målene mine for denne treningssommeren er Trondheim Triatlon og hinderløpet Toughest. Sistnevnte er samme helg som Trondheim Maraton, noe jeg synes er litt kjedelig. Derfor tenkte jeg heller å melde meg på Oslo Mataton! Jeg gleder meg til å være klissvåt av svette og superstolt etter gjennomføring igjen, som jeg var her:

Så kommer det store spørsmålet, skal jeg melde meg på hel eller halvmaraton? Jeg brukte 1.56.16 i fjor, og den tiden tror jeg at jeg kan forbedre ganske så mye. Faktisk tror jeg at jeg kan klare å få den ned til en ganske god tid om jeg går inn for det. Når det kommer til helmaraton så vet jeg at jeg kommer til å klare å gjennomføre det. Men mye av tiden frem til det går av stabelen den 19 september vil bli brukt bare til å trene meg opp, så tiden kommer nok ikke til å være helt fantastisk. Så da er det store spørsmålet da, skal jeg satse på et kortere løp og en god tid – eller et lengre løp og en helt ok tid?  Jeg liker jo å være god i ting, samtidig som jeg liker utordringen som ligger i å prøve noe helt nytt. Jeg klarer faktisk ikke å bestemme meg, så jeg skal la dere gjøre det for meg! Legg igjen en kommentar under, så får vi se hva som får meste stemmer! Nå skal jeg ut og løpe 15 kilometer, og gleder meg til å se hva dere har bestemt når jeg kommer inn igjen 🙂

52 kommentarer
    1. Du er så sprek at jeg vil si helmaraton! Tenk den følelsen å komme i mål, og si at du har fullført ditt første helmaraton??Da vil uansett en OK tid være en fantastisk tid, det er jo noe helt nytt! Om jeg vet jeg hadde klart det hadde jeg helt klart gjort det selv!

    2. Jeg kunne godt ha tenkt meg å prøve en halvmaraton selv, og hadde jeg klart noe i nærheten av din tid hadde jeg ikke stusset på å prøve meg på en hel.
      Gå for en helmaraton du, uansett tid blir det en prestasjon å være stolt av.

    3. Jeg stemmer for helmaraton! Jeg er helt sikker på at du kommer til å gjennomføre med glans, og som hun over her poengterer: Tenk følelsen etterpå 😀

    4. … Helmaraton er for gjennomførelsen sin skyld ja, men hadde vært gøy å se forbedring på halvmaraton da kanskje??

    5. Det hadde vært ordentlig kult om du hadde gjennomført helmaraton etter en prolaps. Heier på deg uansett! 😀

    6. Bare husk på at hele oslo maraton er på asfalt.. Etter at jeg løp i fjor har knærne og ryggen enda ikke blitt 100%. I et halvmaraton vil kondisen din få kjørt seg siden du satser på en bra tid, mens i en maraton kommerdu nok til å ha ganske så lav puls hele tiden men heller kjempe mot gnagsår på føtter, mellom bein, under armhuler og steder du ikke viste at det går ann å ha gnagsår i tilegg til smerter i knær, ankler, rygg og sikkert mange andre steder. Jeg selv foretrekker høy puls framfor smerte, så om jeg skuĺe ha valgt igjen hadde jeg gått for halvmaraton eller faktisk til og med bare 10 km men satsa heller på en tid under 40 min 🙂

    7. Halvmaraton !!! :)ville heller gått for å forbedre tiden:) Viktig å ta vare på ryggen så den ikke får seg en ny smell..helmaraton er ikke snilt mot ryggen.

    8. Hei 🙂 Jeg kommenterer aldri, men tenkte bare å komme med et tips. Jeg løper aktivt selv (halvmaraton 1.22, og 10 km på 36min). Jeg anbefaler deg å løpe halvmaraton! Helmaraton krever ekstremt mye trening og mange km i beina, for det er en enorm belasting for kroppen.
      Selvfølgelig klarer de aller fleste å gjennomføre et maraton, spørsmålet er bare hvordan ukene etterpå blir. Med tanke på prolapsen, ville jeg anbefalt halv. I tillegg tror jeg at opplevelsen du vil få, er mye større på halv 😀 Samtidig skjønner jeg at det er moro å prøve noe nytt – alltid moro å utfordre seg selv! Men igjen, anbefaler halv. Du kommer til å få et skikkelig kick når du løper raskere enn sist! Alltid morsomt å forbedre seg!! Og så kan du prøve deg på helmaraton når du har enda flere km i beina 🙂 Da vil det bli morsomere også!
      Liker bloggen din kjempegodt! Du er en stor inspirasjon som sprer mye glede:)
      Jeg heier på deg!!

    9. Syntes du skal gå for halv 🙂 et helt maraton er kanskje ikke den beste ideen når du har sletet/sliter med ryggen 😉

    10. Du kommer til å klare begge deler med glans, men jeg ville gått for halvmaraton og en knakende god tid 🙂

    11. MTP prolapsen din vil jeg anbefale å ikke løpe helmaraton. det må være utrolig tøft for ryggen din å løpe 42 km på asfalt. Gøy å se om du forbedrer tiden din på halvmaraton 🙂 og det er jo mer enn langt nok!

    12. Dette vet jeg du klarer Nora 🙂 Så mye du har løpt til nå, og med tanke på at det fortsatt er over 3,5 mnd igjen til løpet sier jeg helmaraton!

    13. Helmaraton, du løper jo sett og vis et halvmaraton, så ser du på tida da når den strekningen er nådd 🙂

    14. Det spiller en stor rolle at Oslo maraton er kun asfalt, så jeg stemmer for halvmaraton! Fordi det er det beste for ryggen din, og fordi det kan være greit å ha løpt minst 2 halve før man prøver seg på hel. Jeg tviler ikke på at du vil klare å fullføre hel, men det kan fort bli til en litt for høy pris. Det er supert å utfordre seg selv, men det er ikke verdt å ødelegge ryggen. Gi det litt tid, så er du klar for hel neste år 🙂

    15. You go girl! Sykt kult å ha løpt helmaraton, men tror det for mange blir til en høy pris. Men dersom du får til de store forberedelsene som skal til for ikke å få det forferdelig under løpet så hvorfor ikke? Løp selv mye 10k, men klarte etterhvert ikke å forbedre tiden min noe særlig. Da ble halvmaraton et naturlig neste steg. Men glad jeg hadde mange løp bak meg før jeg ga meg ut på det.
      Viktig å klare å løpe jevnt og sammenhengende under så lange løp, det er hvertfall gåpausene som gjorde meg stiv som en stokk 🙂
      Lykke til!

    16. Halvmaraton, se den forbedrede tiden og føl kicket ut fra det 😀 Ta vare på ryggen din, vi lever jo alle bare en gang 🙂
      Heier på deg, du er en stor inspirasjon! 😀

    17. Halvmarataon. Ganske enkelt av to grunner:
      1. Moro å se hvilken forbedring du får til.
      2. Jeg tror menneskekroppen ganske enkelt ikke er designet for å løpe 42 km, spesielt ikke på asfalt. Det er synonymt med smerte i uker etterpå 🙂

    18. ULTRA, det er kjempedeilig å løpe fort og langt. Jeig heiger på deig. Etter løpet kan du kose deg med kebabbe i tigerstaden :))

    19. Å forbedre tiden på halvmaraton hadde vært gøy! Jeg heier på den 🙂 Det er også et mye klokere valg for kroppen siden du har hatt ryggutfordringer.

    20. Løp selv halvmaraton i Oslo i fjord, og jeg var ikke veldig bra trent men fullførte likevel med ganske bra tid 🙂 Derfor tror jeg du helt fint klarer å løpe helmaraton, du som er så sprek 🙂 Løypa i Oslo er forresten veldig fin å løpe! Varierer med mange folk rundt til å løpe helt uforstyrret ved vannet:)

    21. Var du ute og løp 15 km? Hvordan føltes formen i så fall og var det på bare asfalt eller annet underlag?

    22. Ser at mange skriver helmaraton! Men hele løpet/løpene foregår vell på asfalt noe som er utrolig belastende på knær, hofter og rygg! Som jeg har forstått har jo du hatt prolaps, noe jeg også har hatt! Jeg kunne hvertfall ikke ha sprunget så langt som et helmaraton da! Selv om det kanskje ikke gjør vondt under selve løpet, kan det jo komme ettervirkninger. Det er jo ikke bra for kroppen med en så lang distanse på bare asfalt.. Tenk hvor sammenskvist ryggskivene faktisk blir av det, og med tanke på tidligere prolaps, så ville jeg absolutt satset på halvmaraton og heller en god tid! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg