Sommerkroppen 2015

Dette temaet har blitt så debattert i år at jeg nesten ikke orker å skrive et innlegg om det, men nå må det bare komme likevel. Jeg føler nesten at sommerkroppen har blitt et “nei-ord” og bannlyst av enkelte personlige trenere. Jeg må helt ærlig si at jeg skjønner ikke greia. Hva er galt med at folk vil komme i ekstra god form til sommeren? Ja, jeg er 100% enig i at man bør holde en jevnt god form året rundt og være fornøyd med helårskroppen. Men det å spisse formen til en sesong den skal vises frem ekstra mye – det har jeg full forståelse for! Det blir jo litt det samme som i fitnesskonkurransene, man har en god form hele året men rundt konkurranser må formen bli enda bedre nettopp fordi den skal vises frem. Nå sier jeg ikke at livet er en fitnesskonkurranse, men dere skjønner hva jeg mener. Det er jo deilig å føle seg ekstra bra når bikinen kommer på! Det som er fint er jo at det enda er 6 uker til sommeren kicker i gang, og på den tiden kan man klare MYE. Så here goes, mine beste tips til sommerkroppen 2015:

1. Kosthold kan bety så mye som inntil 75% når det kommer til vektnedgang, så dette er hvor du bør legge ned en innsats hvis målet er å redusere fettprosenten. Litt avhengig fra person til person pleier jeg å sette opp dietter med 25-30 kalorier per kilo kroppsvekt. Er du veldig aktiv ville jeg ha valgt det høyeste, for ei jente på 65 kg kan da 1950 kalorier være et fint utgangspunkt. Trener du lite ville jeg heller ha valgt å starte på 25 kcal per kilo kroppsvekt, samme jente kan da starte på 1625 kalorier. Tenk mye proteiner, og en moderat mengde av både karbohydrater og fett.  Dette kan brukes som generelle retningslinjer, men husk at det selvfølgelig må tilpasses hver enkelt person avhengig av både målsetning om omstendigheter.

2. Tren tung styrketrening. Dette er den eneste måten du kan forme kroppen din på, og i tillegg gjør mer muskelmasse at du forbrenner mer bare ved å være til.

3. Pass på å få nok søvn, dette er noe mange sluntrer unna på, men det kan ha mye å si for resultatene du får!

4. Legg til kondisjonstrening, gjerne rett etter styrkeøkta. Rask gange med stigning eller geriljaintervaller er mine personlige favoritter, de setter fart på fettforbrenningen.

5. Ta mål i stedet for å se på vekta, det er så motiverende å faktisk se at centimetrene forandres fra uke til uke.

Sånn – det var dagen tips fra meg til alle dere! Disse er generelle, og i utgangspunket bør alle kostholds- og treningsoppsett tilpasses hver enkelt. Vil dere ha mer spesifikk oppfølging så har jeg noen ledige plasser på nett enda, send en epost til [email protected] om du er interessert i coaching. Ha en super onsdagskveld!

30 kommentarer
    1. Jeg har akkurat startet på EVO, men egentlig bare pga jobben. Så jeg trener styrketrening, men jeg håper og på å gå ned noen kg før august/september, reiser til kreta da 😉

    2. Først vil jeg bare si tusen takk for en veldig motiverende blogg, er innom daglig å leser 🙂 hvor mye vil du tro dagsbehovet til en som veier 63 kilo bør ligge på når man ikke vil ned i vekt men bare trener for å forme kroppen? 🙂 trener 4-6 ganger styrketrening i uka :))

    3. Hei!
      BLACCSHOP.COM er en ny og trendy nettbutikk med stort utvalg av klær, tilbehør og interør. Dette er en nettbutikk for alle! Følg oss også på instagram; @BLACCSHOP for konkurranser, nyheter og annet morro!
      Ha en fantastisk dag,
      TEAM BLACCSHOP

    4. Hei Nora!
      Når det gjelder pkt. 4 – jeg er absolutt for å løpe geriljaintervaller rett etter styrketrening, men har lest flere steder at det ikke er særlig lurt gjøre det på “legday”, hva tenker du om det? “Ødelegger” det for jobben du har lagt i styrkeøkta den dagen?

    5. Synes det er litt rart at du som treningsblogger kun fokuserer på vektnedgang i disse tipsene, da? For noen er det selvsagt sunt å gå ned litt for å komme på kroppens opprinnelige idealvekt, men føler det kom dårlig frem i innlegget at vektnedgang ikke nødvendigvis er veien til en fin kropp å vise frem på sommeren. Det er for de fleste minst like viktig å spise NOK (og la oss innse det, 1600 kalorier er overhodet ikke nok for gjennomsnittsmannen), for slik å kunne bygge opp musklene. Lite mat gir lite muskelvekst, og ved lite mat vil også mye av musklene forsvinne over tid.
      Forstår på ett vis hva du vil frem til, men synes som sagt det ble dårlig poengtert at det er mange ulike mennesker og nyanser, og dermed ulike behov. Jeg vet i hvert fall veldig godt at jeg kommer til å trives tusen ganger bedre med det som nå er en sunn, sterk og muskelert kropp, enn med den magre og spiseforstyrrede kroppen jeg hadde å vise frem i fjor 🙂

    6. Maren: Det er selvfølgelig helt sant, det må jo tilpasses hver enkelt 🙂 Men mange av tipsene gjelder jo fortsatt, tren mye styrke, sov mer, og ta mål er ting jeg vil anbefale enten du skal opp eller ned i vekt. Skal du opp i vekt skal må man selvsagt også spise mer, og som jeg også skrev var 1600 kun et eksempel for en person som ikke trener. Supert at du trives bedre med kroppen du har i år, helt enig i at en sterk og muskulæs kropp er utrolig vakkert!

    7. Åå endelig sa noen det. Jeg er så lei av å høre om at sommerkroppen er noe shit, og at det er helårskroppen man bør satse på. Såklart bør du prøve å holde kroppen i nogen lunde stand hele året, men at man kobber ekstra opp mot sommeren gjør da for meg ingen verdens ting. Takk for tips, de skal huskes :-)) Du er inspirerende!

    8. Godt innlegg. Selv ligger jeg i overskudd på kaloriene for å få den såkalte “sommerkroppen”. Så det er ikke alle som skal ned i vekt 🙂

    9. Martine: Ja for noen er det den veien også 🙂 At man gjør en ekstra innsats enten man skal opp eller ned blir jo det samme 🙂 Stå på fremover 🙂

    10. Hei Nora! Jeg er en fast følger av bloggen din, og synes stort sett du fronter en sunn og frisk livsstil: helse og treningsglede og matglede fremfor utseende. Men denne gangen reagerte jeg litt. Basalforbrenningen til en kvinne er ca. 2000 kcal. per døgn. Derfor synes jeg det er skummelt at du oppmuntrer til å spise så lite som 1600, og så lite som 1905 til ei jente som er “veldig” aktiv. Jeg er ikke ute etter å “ta deg”, men vil oppfordre deg til å fortsette det sunne fokuset som ellers dominerer bloggen.

    11. Jo, hvis basalforbrenningen er 2000, er 1950 kcal lite for eisom trener mye. Kanskje er det ikke direkte farlig, men sunt er det ikke. Derfor synes jeg det var rart at det kom på en blogg som ellers tydelig setter helse først.

    12. Jo, når basalforbrenningen er 2000, er 1950 kcal lite for ei som trener mye. Kanskje er det ikke direkte farlig, men sunt er det ikke. Derfor synes jeg det var rart at det kom på en blogg som ellers tydelig setter helse først.

    13. Enig i det meste du skriver, men jeg syntes det er synd at du automatisk kopler sommerkropp til slanking. Det er ikke gitt at det hører sammen. Økt muskelmasse kan være vel så viktig, og for å få til det er det litt overskudd som teller. Bra å oppmuntre til sunn mat, nok mat osv … Men som sagt, synd at det er vekttap som automatisk er oppskriften for sommerkroppen

    14. Anonym: for de fleste handler det jo om å bli litt mer markert, og da er det en liten vektnedgang som må til. Men det er helt sant som du sier, noen trenger å gå litt opp også 🙂

    15. x: dette er snakk om hvis man ønsker å gå litt ned i vekt til sommeren. basalforbrenningen til kvinner er IKKE 2000 kalorier, dette er gamle tall ikke stemmer. Basalforbrenningen er ekstremt indivuduell, og for enkelte kan den være ned mot 14-1500 kalorier 🙂 Så la oss si man ikke er aktiv i det hele tatt og vil ned i vekt kan det være ok å starte på 1623 kalorier og ligge der en periode. Det kommer selvføgelig helt an på den enkelte person hvor mye man bør ligge på, men jeg synes absolutt ikke det er en skummel anbefaling 🙂

    16. Anonym: Det er ikke sånn at basalforbrenningen til kvinnner er 2000 kalorier 🙂 Helse kommer alltid først, men det må være lov å komme med tips til de som ønsker å gå litt ned i fettprosent før sommeren kommer 🙂

    17. Endelig! Takk for et supert innlegg! Jeg er helt enig med deg. Resultatene treningen gir meg er ekstra motivasjon, når jeg helst ikke har lyst til dra meg ned på gymmet!

    18. Øh, jeg føler jeg ligger et godt stykke i vekt over der jeg bør være, ca. 65-70 kg. Er nå på 80- something, og ganger jeg med 25 havner jeg på 2125 kcal om dagen, som jeg tenker er aalt for mye, om jeg skal ned i vekt eller ei. Mitt spørsmål: Bør jeg ta ØNSKET vekt, altså 70 og gange med 25= 1750, som jeg synes er ganske mye, for å komme ned dit. Og ikke vekten der jeg er nå og gange med 25? Skjønner? 🙂 Liker bloggen din så godt, men synes ikke det bør være noen motsetning mellom helårs- og sommerkroppen. Er sikker på at du også skjønner at grunnen til at folk ønsker fokus vekk fra sommerkroppen er fordi det fort kan skape et stressmoment for svært mange 😉

    19. Pia: Nei, du skal ikke gange med ønsket vekt – det blir helt feil. For ei som veier litt over 80 kg er det ikke veldig mye med 2125 kalorier om dagen 🙂 Mange tror de må sulte seg ned i vekt, men det er helt feil 🙂 Spiser du for lite kalorier kan ødelegge forbrenningen din, så det må du passe på 🙂

    20. Ok, tusen takk for tilbakemelding! Er bare at min tidligere normalvekt lå på 65-70 kg så tenkte kanskje kroppen “husket” hva den egentlig pleide å få i seg av mengde mat:) Er dog endel år siden..Mao. etterhvert som man veier mindre så kan man gradvis spise mindre? Justere mengden hele tiden? Ps.Sommerkropp-kommentaren var ikke krasst ment:)

    21. Så enig med deg 🙂 Hurra for de som hyller helårskroppen og mener de har den hele året. Selv er jeg aller best på vinterkroppen, hehe. Og må jobbe ekstra hardt med kostholdet hver vår etter en deprimerende og mer stillesittende årstid. Sånn er det bare for meg, og egentlig mange andre tror jeg. Selvfølgelig jobber man hardest og er strengest med kostholdet rett før man skal i bikini slik at muskler synes mer, man er mer fornøyd og kan føle seg vel med så lite klær. Og påstå noe annet mener jeg er helt feil, media prøver litt for hardt og fronte helårskroppen noen ganger. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg