Toughest 2015

Et av høstens store treningsmål for min del er hinderløpet Toughest, og over ser dere målbildet fra i fjor. Da ble vi beste jentelag, og vi sikter like høyt i år! Jeg vet at flere av dere tenker å delta i år også, og det synes jeg er supergøy. Derfor tenkte jeg å komme med noen tips til hvordan dere bør legge opp treninga, slik at dere er best mulig forberedt til løpet. Jeg bomma nemlig litt i fjor, og var i alt for dårlig løpeform. Selve løpya er ikke mer enn 8-9 kilometer, men det er ca. 40 hinder underveis samt at terrenget er veldig kuppert. Jeg husker ikke helt nøyaktig, men jeg tror vi brukte rundt 1,5 time totalt på løpet  – og da er det høy puls hele veien. Det er også mye stopping og starting når det kommer til løpinga på grunn av alle hinderne, intervaller er en fin måte å trene seg opp på. I tillegg bør du ha trent på å løpe motbakker. Jeg ville lagt inn minst tre løpeøkter i uka frem mot løpet.

Så er det jo selvfølgelig hinderne da, det er virkelig ike bare-bare det heller! De varierer fra løp til løp, og under ser dere løypekartet fra i fjor. Bedre bilde av de ulike hinderne kan dere se her inne, på hjemmesidene til Toughest. Det beste tipset jeg har er egnentlig å trene så variert som mulig. Det krever en del styrke å klare dips-walk, klatring i tau, bæring av tømmerstokker osv, derfor er det viktig å ha god grunnstyrke. Men på de fleste hinderne vil jeg egentlig påstå at det er fleksibilitet og smidighet som er det viktigste. Når du skal kravle under nettinger, over/under høye bommer, svinge deg i ringer og balansere på tømmerstokker er det virktig å ha god kroppsbeherskelse. Disse tingene må gå raskt, hvis ikke taper du fort tid.

 


Bruk det du har tilgjengelig og tren så variert du får til. I fjor trente vi en del økter på finalebanen her i Trondheim, og det kommer vi til å gjøre i år også. Her er noen bilder og en videosnutt som viser hvordan vi la opp treningen.




video:teamhit1

 

 Håper det ga litt inspirasjon – så håper jeg å se mange av dere på startstreken i år!

9 kommentarer
    1. såå fink du er!! drømmer om å delta på dette selv, når jeg blir kvitt plantar facilisen (skade i føttene).
      så lurte jeg på hvordan går det med ryggen din? kan du trene noe styrke igjen nå?
      du er rå, ha en flott dag videre <3

    2. Gratulerer så mye til laget ditt for førsteplass i fjor, flinke er dere! 🙂 Selv var jeg kun publikum og heiagjeng for kjæresten min i fjor, men i år har jeg lyst til å være med. Det eneste som hindrer meg er kondisjonen, men her fikk jeg jo flere gode tips av deg 🙂
      Lykke til i år!

    3. Hei Nora, jeg skal kanskje delta i Toughest i år. Veldig gøy og motiverende å lese dine tips om hvordan trene mot løpet, men har to spørsmål jeg håper du vil svare på:) Hvor lang tid i forveien burde man trene sammen som lag? OG for å bygge nok styrke hvilke øvelser vil du anbefale å fokusere på, f.eks: pullups, dips, core og bein øvelser? – har du noen konkrete øvelser som er spesielt bra for å klare gjennomføre de ulike hinderne?
      takk for super bra og inspirerende blogg – du er rå!

    4. Tror du man kan rekke å bli klar til å delta om man begynner å trene nå? 😉
      Hva bør man isåfall fokusere på tenker du?

    5. Hei. Jeg har meldt meg på Toughest løpet i år selv. Har vært med på Tough viking tideligere i år. Har du vært med på det? eventuelt om du har noen likheter mellom de løpene. og eventuelt om du har noen andre tips jeg burde tenke på?.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg