Tropisk pizza med havre- og speltbunn

Det er lillelørdag, og jeg slår til med en supergod oppskrift på pizza. Denne laget vi i går, og jeg er overlykkelig for at det ble igjen rester til i dag. Denne ble nemlig frisk og god, samtidig som det virkelig er en pizza av det sunnere slaget. Du startet med bunnen, og oppskriften ser slik ut:

5 dl havregryn

5 dl speltmel

3 egg

2-3 dl vann

1 ts salt

1 ts bakepulver

Bland alle ingrediensene godt utover et papirkledd stekebrett, og sett inn i ovnen på 200 grader i omtrent 20 minutter. La den avkjøle seg i ca 10 minutter etter første streking, så blir den ekstra sprø. I mellomtiden begynner du med fyllet. Vi brukte 500 g kyllingfilet, 1 ananas, 1 mango, 1/2 løk, 1 paprika og litt fersk sopp. Stek kyllingfilet med krydder, jeg brukte salt, oregano, kajennepepper og chili. Kutt alle de andre ingredienser i passende biter, tips til hvordan dere kan kutte mango ser dere her:



Slik skal den ferdigstekte bunnen se ut

Jeg gikk for en hvit pizzasaus denne gangen, og den er laget av 300 g gresk matyoghurt, 2 ss pesto og 3 fedd presset hvitløk. Fordel utover den ferdige pizzabunnen før du legger på kyllingen og grønnsakene. Topp med ost, og sett inn i ovnen igjen på 200 grader i ca 20 minutter, eller til osten har smeltet.



Da gjenstår det bare å ønske dere en super lillelørdag videre, nå skal jeg spise pizza til lunsj!

15 kommentarer

Siste innlegg