Mitt beste tips til din første pull-up

Pull-ups er en utrolig god øvelse, og i tillegg en øvelse mange ønsker å mestre. Det kan være en vanskelig øvelse å få til, men jeg har opplevd at når man først klarer en, så kommer fort to og tre også. Med pullups mener jeg kroppshevning med pronert grep, altså med håndflatene vendt fra deg. Det er også den tyngste varianten, og er ofte mye vanskeligere å klare enn chins, hvor du har håndflatene vendt i mot deg slik som dette:

Vest og joggebukse fra Better Bodies / Doorgym fra Abilica (lenkene i innlegget er sponset)

Jeg tenkte jeg skulle komme med mitt beste tips til pullups denne morgenen, slik at flere av dere kan klare denne øvelsen! Det er alltid en god øvelse, men spesielt nå som det går mot sommer er det jo gøy å trene ute. Første bud for å bli god i noe er å gjøre det ofte. Du blir ikke god i pullups bare av å tenke på det, men å  faktisk gjennomføre øvelsen. Og hvordan skal du gjennomføre de? Mitt beste tips er å jobbe eksentrisk, altså å jobbe med å senke deg rolig ned fra stanga i stedet for å dra deg opp. Du klatrer altså opp til den øverste posisjonen med haken over stangen, og kontrollerer din egen kroppsvekt på vei ned.  Det høres kanskje lett ut, men jeg LOVER at dette er en tyngre enn det høres ut som. Jeg brukte selv flere måneder på å bite tennene sammen og henge så lenge som mulig før jeg noensinne klarte min første pull-up. Gjenta dette 4-5 ganger, gjerne to ganger per ue.  Prøv å heng litt lengre for hver eneste gang, og jobb deg opp mot 30-40 sekunder. Da bør du være i stand til å klare den første repetisjonen på egenhånd. For å klare enda flere legger du til en eksentrisk repetisjon som den siste repetisjonen i hvert sett. Da tar du altså den/de repetisjonene du klarer på egenhånd først, og senker deg rolig ned etterpå. Hvis du står fast på 2-3 repetisjoner av pull-ups er dette også en fin metode for å klare enda flere.

Genser og tights (koster kun 249,-) er begge fra Adidas

Det er utrolig gøy å mestre øvelser med kroppsvekt, jeg har enda tilgode å meste muscleups men det skal jeg få til en vakker dag! Det er nødvendigvis sånn med denne typen øvelser at det er lettere jo mindre “dødvekt” man har, altså var det mye lettere for meg å gjennomføre pullups på det øverste bildet enn på ned nederste. Jeg mestret min første pull-up på konkurransediett, men fortsatte med øvelsen jevnt etterpå. Jeg klarte fortsatt like mange reps, fordi jeg ble bedre i øvelsen og mestret den også med mer vekt. Av en eller annen grunn synes en del (spesielt jenter) at det er litt kleint å henge slik på gymmet. Til det har jeg bare en ting å si: du tar feil.  Å jobbe for å nå målene sine er alt annet enn kleint, og det viser viljestyrke å jobbe med tunge, negative repetisjoner. Om du mot formodning likevel ikke vil gjøre det på gymmet, eller ikke har et gym å trene på er en door-gym et supert alternativ! Du finner den på tilbud akkurat nå til bare 262 kroner HER. Den er flittig brukt hjemme hos meg, og henger enkelt i dørkarmen på soverommet mitt. Den gir meg mulighet til å ta noen reps hver eneste dag, og øvelse gjør mester vet dere! Det var dagens tips fra meg, og siden jeg ikke fikk blogget i går må jeg bare ønske dere en super treningsuke nå! Er det kanskje noen av dere som skal prøve dere på pull-ups? 🙂

16 kommentarer
    1. Supert, Nora. Jeg har fått akkurat samme tips av ei flink trenings-venninne. Jeg henger så lenge jeg kan og senker meg sakte ned. Det krever masse øving og tålmodighet. Jeg kjenner faktisk fremgang på to uker. ” WOW” sa den eldste datteren min sist jeg prøvde, for jeg var nesten oppe. Bruker strikk som drahjelp og har lært å koble inn ryggen. Jeg har som treningsmål å klare min første pullup ever før sommeren. Styrketrening for jenter is the shit 😊ønsker deg en inspirerende dag 😊

    2. Tusen takk for veldig gode tips. Har ikke skjønt hvordan jeg skal klare å komme så langt som til 1 pull up, men nå vet jeg hva jeg skal gjøre 😀 Tusen tusen takk!
      Ha en fin dag 🌞🌞🌞

    3. Tusen takk for tipsene over! Har begynt med pull-ups – bruker strikk og litt hjelp fra ei treningsvenninne. Har som mål å få til å gjøre minimum 1 pull-ups alene før sommeren. Så langt har jeg kun trent 2 uker med dette og kun 1 gang pr uke, men ser jo at fremgang skjer med økt frekvens. Tror jeg skal skaffe meg en Door-gym – da blir det lettere å få opp frekvensen på øvelsen 🙂 Stå på og inspirér med blogginnleggene dine! Ha en strålende dag 🙂

    4. Hei Nora! jeg er der at jeg står fast på 3-4 rep med greo håndflater fra deg, jeg prøver å tenke en del teknikk og ikke “hoppe” kroppen opp, men det er litt tungt å komme over den kneika. Er det mer “riktig” å ha beina hengende ned eller bøyd sånn som du gjør d?Jeg liker best å bøye de selv og. Burde jeg da kjøre settene mine med vanlige rep først også ta negativ etter at musklene har fått kjørt seg litt den riktige veien? Eller negative først? Syns d er veldig kjekt å lese bloggen din og få tips!!

    5. Dette innlegget passet perfekt nå som jeg akkurat skal på posten og hente mitt door-gym fra x-life☺👍

    6. Tusen takk for flotte tips! Kjekt å høre fra en som faktisk har vært gjennom det selv 🙂 Jeg fniste litt av mannen i hvit t-skjorte som står i bakgrunnen og ser på deg. Virker som om du er en tøffing på treningssenteret 😉

    7. Supert innlegg! Har gjort det før, men jeg synes det er så demotiverende st det tar sp lang tid, men jeg får bare bite tenna sammen! Er foressten nettopp ferdig med første intervall nå! Bare to igjen 😳

    8. Hei Nora, eg lurte på om du kunne komme med litt tips til slank og trent mage.. Eg har begynnt å ete sunt no, men ser ikkje nåke forandringer med magen.. hadde satt pris på tips til korleis eg skal få nådd det målet og 🙂 har begynnt å se forandringer med ben og armer og det er suuperkjekt!

    9. Hei Nora!
      Jeg har lenge hatt lyst til å klare pull-ups og chins, og har i lang tid tenkt på å kjøpe meg en door gym. Den er nå bestilt, men jeg lurte på en ting. Hva strikk anbefaler du å bruke til hjelp når man skal lære/bli sterkere til å klare disse øvelsene?
      Ha en super dag videre 😉

    10. Et spørsmål litt ute av sammenheng 😀 Hvor har du fått tak i det store bilde bak sofaen din? synes det er kjempelekker ^^
      Veldig inspirerende blogg foresten 🙂 <3

    11. Ver pelicula online – https://blog.libero.it/wp/veronlinegratispelicula/2019/09/17/rambo-last-blood-ver-online/

      Rambo Last Blood 5 película en mexicana
      Rambo Last Blood pelicula online hd
      Rambo Last Blood 5 pelicula fox
      Rambo Last Blood si pelicula
      Rambo Last Blood 5 película 24
      Rambo Last Blood 5 pelicula
      Rambo Last Blood 5 Ver película
      Rambo Last Blood Ver película online
      Rambo Last Blood 5 Ver pelicula online
      Rambo Last Blood ver pelicula gratis
      Rambo Last Blood ver película latino
      Rambo Last Blood ver mexicana
      Rambo Last Blood 5 Ver película català
      Rambo Last Blood 5 ver pelicula galego
      Rambo Last Blood ver pelicula euskara
      Rambo Last Blood 5 y descargar películas gratis
      Rambo Last Blood 5 y descargar peliculas
      Rambo Last Blood 5 cine latino online
      Rambo Last Blood pelicula online gratis
      Rambo Last Blood online película mexicana
      Rambo Last Blood 5 pelicula latino en linea
      Rambo Last Blood cine completa
      Rambo Last Blood película completa online

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg