Hamburger & brød

Litt ekstra god mat hører med i helgene. Det er en del av helgekosen, men det er ikke nødvendigvis sånn at maten må være usunn for at det skal være kos. I går var det pizza på menyen, og i dag er det hamburger. Høres kanskje ikke ut som en sunn helgemeny, men det er det! Start med å lage brødene, jeg brukte 140 g havregryn, 40 g sesamfrø, to egg og en dl vann. Rør det godt sammen, og gjerne tilsett krydder hvis du ønsker litt ekstra smak. Form til to store brød, og sett inn i ovnen på 200 grader i ca 25 minutter. Et lite tips er også å lage flere brød, så kan du ha til frokost/kvelds med pålegg på.

Mens brødene står i ovnen lager du selve burgerne, her har jeg brukt 150 g karbonadedeig, 1 egg og litt salt. Bruk hendene for å få en relativt fast kjøttmasse, og form til to flate hamburgere. La de steke på middels varme i panna, til de er gjennomstekte. Jeg synes løk er så godt til hamburger, og med cherrytomater pluss litt ost ble dette virkelig godt!


Jeg startet dagen med noen PT-timer, før jeg tok et par mageøvelser selv. Stir the pot på ball er en fantastisk bra øvelse for kjernen, men den er svintung! Start i posisjonen dere ser på bildet under, og rull ballen i en sirkel. Her skal du holde overkroppen mest mulig i ro, og unngå svai i korsryggen. Hendene og albuene skal være godt plantet ned i ballen, og det er kun de du bruker for å rulle ballen. Rull 20-20 sekunder den ene veien før du snur og ruller 20-30 sekunder den andre veien. Gjenta dette 3-4 ganger, og jeg lover at den er tyngre enn den ser ut som!

Kompresjonstights fra 2XU / Treningsgenser fra Craft (adlinks)

Etter å ha trent mage synes jeg det er utrolig godt å tøye ryggen, det føles helt fantastisk å strekke den ut på måten jeg gjør over. Den kan dere gjerne prøve dere også, og ikke minst på mageutfordringen! Nå skal jeg komme meg ut i sola med Guapo, NYT lørdagen alle sammen!

5 kommentarer
    1. Den mageøvelsen skal garantert testes ut på trening i morgen. Gleder meg. Det er en fryd å lese bloggen din, Nora! Så mye inspirasjon i hverdagen. Jeg har et lite spørsmål, som kanskje du kunne besvart? Hvordan kan man kutte ned på mengden frukt? (spiser 15 frukter om dagen. Det er altfor god smak!) Syns de blir for mye fokus i dagens samfunn på å spise sunt. De er jo faktisk noen som spiser for sunt (ortoreksi-blir syke av det). Hvordan kan en unngå dette?

    2. Er dette oppskriften til ett burgerbrød (de to skivene)? Blir vel ganske kaloririkt, nesten en hel middag bare i burgerbrødet?

    3. Sunniva og Lene: jeg fikk to burgere og to brød av oppskriften over. Jeg spiste en burger med ett av brødene til et måltid, og sparte det andre til senere 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg