Handlekurven for en hel uke på 450 kr

Hei dere! Da har jeg vært på butikken, og handlet inn til studentuka. Totalsum ble 450 kr – det skal jeg leve fint på denne uken! Jeg handlet på tre forskjellige butikker, man kan spare MYE på å sjekke tilbudene i nærheten. Under ser dere hva jeg fikk for pengene, altså er det ingen unnskylding at sunn mat er dyrt. Det føler jeg at jeg har motbevist allerede, bare se alt som havnet i kurven min:





Nederst ser dere kvitteringene mine, slik dere er at jeg ikke har jukset. Det eneste jeg glemte kvitterning på var på Kiwi, der kjøpte jeg mandler i løsvekt. Det er faktisk et veldig bra tips, jeg synes de smaker bedre og kilosprisen er mye lavere. Totalt havnet jeg på 448,50 kr og for det fikk jeg følgende: 2 bokser mager kesam, 3 bokser cottage cheese,1 pakke frossen brokkoli, 400 g karbonadedeig, 500 g strimlet svinekjøtt, 250 g kokt skinke, 2 x 400 g frosne blåbær, 1 kg gulrot, 1 kg løk, 1 kålrot, 1 pakke jordbær, 1 boks kokosmelk, 18 egg, 200 g mozarella-ost, 2 pakker havregryn, 1 pakke sesamfrø, 1 pakke cherrytomater, 1 paprika, 1 banan, 1 eple, 1 bære, mandler i løsvekt, 5 store poteter, 2 bokser hermetiske tomater, 1 boks makrell i tomat, 1 boks tomatpuree og en 3-pakning med maiskorn. Ikke verst for 450 kroner, eller hva?



Over ser dere dagens første måltid, som ble en boks mager kesam og 200 g halvtinte blåbær. Mos sammen med stavmikser, topp med noen hakkede mandler og blåbær. Et proteinrikt og godt måltid, og ikke minst super billig! Jeg kommer tilbake med flere menyer litt senere i dag, ha en super mandag så lenge da dere 🙂

54 kommentarer
    1. Så bra! Kan du si hva du kjøpte hvor? Jeg ble inspirert til å handle mat for en uke for en gangs skyld. 🙂

    2. Hei 🙂 lurte på om du kunne skrive opp menyen for alt du skal lage av den maten, slik at vi skjønner at det faktisk holder for en uke! Lurer liksom på hva jeg skal mage av alt det der!

    3. så kult prosjekt! er selv student, og lever godt på matfronten. under 500 kr er ikke noe problem. det handler bare om planlegging og å lage matpakker. lurer bare på en ting; her har du 900g kjøtt/karbonadedeig, hodler det for hele uka? eller planlegger du å lage omelett/pannekaker osv til middag noen dager? 🙂
      Digger deg og bloggen din. veldig inspirerende på trenings- og matfronten! 🙂

    4. Jeg handler flere ganger i uken og det kan fort bli 1000kr til sammen på alle de turene jeg er i butikken på en uke.. Tror jeg må begynne å planlegge mer slik at jeg kun trenger å gå på butikken en gang i uka! 🙂 Kan spare mye penger på det 🙂

    5. Min nye hobby er blitt å sjekke tilbudene i matbutikkene rundt omkring, og jeg har virkelig blitt både mer bevisst om hva jeg kjøper og sparer en god del på å gjøre litt research! Tommel opp for prosjektet!

    6. Ikke for å være negativ, men de fleste studentene jeg kjenner har ikke bil og tror derfor det blir veldig tungvint å gå på fire butikker?

    7. Synes det er kjempe kjekt når du kommer med slike innlegg, at det ikke nødvendigvis trenger å være dyrt for å handle billig! 🙂 eg har spurt deg før, men kunne du lagd et eget innlegg om krydderene du bruker til middag, fisk, kylling, kjøttdeig osv?? du bruker krydder fra iherb har eg forstått? hvilke bruker du til hver rett for eks 🙂 hadde vert veldig gøy å få tips om hvilke krydder kan utgjøre forskjell på smak.

    8. Kan du ikke gjøre det samme for oss med laktose intoleranse?? Skal jeg kjøpe en boks kesam må jeg betale nesten 30 kr…

    9. Anbefaler å laste ned mattilbud appen, da viser dem ukens tilbud, og tilbudene i forskjellige butikker i nærheten.

    10. Kjenner meg igjen med det Camilla sier, haha. Jeg lever på det samme som studentbudsjett og har egentlig 500 til mat maks i uken, men med laktoseintoleranse er produktene over dobbelt så dyre og liten toleranse for gluten i tillegg så blir det straks veldig dyrt og vanskelig å handle!

    11. Camilla og Andrea: kjæresten har i intoleranse mot både gluten og laktose,så kanskje jeg skal prøve meg på det samme prosjektet det også en uke i fremtiden 🙂

    12. Kine: Nesten alt er på Rema 1000, handlet kokosmelk, kålrot, gulrot og hermetiske tomater på Bunnpris, og mandlene i løsvekt på Kiwi. Resten fra Rema!

    13. Utrolig morsomt at du gjennomfører studentuke 🙂 veldig inspirerende å følge med på de gode oppskriftene du kommer med. Lett å bli litt lei av å lage mat og komme på nye ting, når det kun er til deg selv 😛
      Veldig bra jobbet 😀

    14. Hei Nora!
      Prøvde ut oppskriften din på søtpotetscones i går, å de gikk rett ned! Må på butikken i morgen å kjøpe mere søtpotet slik at jeg kan lage en porsjon til!! Supergod oppskrift!!

    15. Hei:) hva tenker du om proteinpulver og bcaa da? Regner du det inn i budsjettet eller dom andre utgifter?

    16. Sissel: Jeg har ikke tenkt å bruke det denne uken – så det er ikke med i budsjettet. Det er uansett noe som holder veldig lenge hvis man er litt lur når man kjøper, så det er jo ikke sånn at man kjøper det hver uke. Men denne uken skal jeg altså ikke bruke noen av delene 🙂

    17. Kan du legge ut ukes-matplan med frokost, lunsj, middag, kvelds og mellommåltider?
      Hadde vært utrolig spennende for meg som er student!

    18. Astrid: jeg kommer med alle måltidene jeg skal spise i løpet av uken 🙂 kan evt sette det opp i en plan på søndagskvelden, er ikke helt sikker på hva alt blir selv engang enda 🙂

    19. Oi, det var en imponerende handel! Så ut som jeg godt kunne klart meg med en del av det samme som du har kjøpt, men du kjøper ikke så mye frukt? Satser du mest på grønnsaker eller er det fordi mye frukt ville ødelagt budsjettet?

    20. Synne: får mer for pengene når jeg velger grønnsaker, det er vel hovedgrunnen 🙂 3 frukt er egentlig litt lite på en uke, men når jeg har masse grønnsaker og bær får jeg tilfredstilt kvoten likevel 🙂

    21. Supert opplegg! Gleder meg til å se utover uken 🙂 men er dette medberegnet til helga også eller? 🙂

    22. Bra jobbet, men tipper særdeles lite eller ingenting var økologisk. Noe jeg vil si er minst like viktig som hva man spiser. Ellers så må det være behagelig og være jente. For den ene kgen kjøtt du har kjøpt for uka er pluss minus dags inntaket mitt. For all del bra innlegg og viktig å finne rimelig løsninger. Men viktig å poengtere at dette gjelder et stk liten jente med bra sult kontroll.
      Hilsen mann på 90kg som trener 6 dager i uka i tilegg til aktiv jobb.

    23. Hei! Vet ikke om noen har skrevet det i kommentarene over men det er en applikasjon som heter mattilbud. Det får du oversikt over butikkene i området sine tilsbudsblad

    24. Mann: Nei det stemmer, ingenting er økonogisk. Dette prosjektet handler om å leve som en student, og gjøre ting billigst mulig. Jeg tror ikke så mange studenter har råd til å leve økologisk 🙂 Jeg pleier å spise c 400 gram kjøtt dagen selv, men poenget her er å vise at det fint går an å få i seg nok proteiner likevel, og spise sunne og gode middager 🙂

    25. Synes det er kjempekult at du viser at dette er mulig, for det er det absolutt. Særlig om man planlegger litt rundt tilbudsshopping. Der kan jeg forøvrig anbefale appen Mattilbud som er helt gratis og simpelthen publiserer alle tilbudsaviser fra de fleste kjedebutikkene på et og samme sted. Den eneste litt kritiske kommentaren jeg har i forbindelse med dette innlegger er at dyrevelferd fort forsvinner når man skal handle så billig som mulig. Billigkjøtt er produsert så industrielt som overhode mulig for å holde prisene nede, og det er viktig å tenke over når man velger kjøttype og -produsent. Nå forstår jeg at det ikke er det som er fokuset i dette innlegget, men likevel nevneverdig da litt dyrere kjøtt (eller andre, billigere varer enn kjøtt) fort fører med seg utrolig mye bedre villkår for dyrene.

    26. Joa, klart man kan få billig mat, men hva med oss som er opptatt av miljø, og ikke minst dyrevelferd? Jeg kjenner det kniper seg i magen når jeg ser at folk handler kjøtt og andre produkter fra dyr som ikke er økologiske. Det er vondt å tenke på at folk støtter dyremishandling gjennom å kjøpe slike produkter.

    27. Knallbra innlegg (=
      Til dere som anbefaler økologisk: Jeg er forsåvidt helt enig i at økologisk er bra, men for en student er ikke det alltid mulig. Ja, det er viktig, men hva om du faktisk ikke har mer å rutte med enn 500 kr i uka? da har du et stort problem. Det hjelper ikke å leve økologisk om du ikke blir mett ihvertfall :p

    28. veldig bra innlegg, og det blir spennende og følge med! men tror ikke de fleste studenter har 400kr i uka til mat, men maks 200-300kr! og blir det ikke litt feil å ha hjemmebakt brød/knekkebrød? siden du ikke har kjøpt inn ingrediensene du trenger til det? da blir det fort mye dyrere!

    29. ann marit: jeg har ikke spist noe denne uken jeg ikke har kjøpt ingredienser til – og rundstykker/brød blir det rom for likevel 🙂 handler bare om å være litt kreativ 🙂

    30. Jeg er student, og bruker nokk 4-500 kr i uken på mat. MEN da går jeg i minus pga alle de andre utgiftene som også krever penger. Går på et studie som gjør at jeg ikke har særlig energi eller lyst til å jobbe, vil heller være sosial eller slappe av den lille fritiden jeg har. Tror poenget til studentene, med at vi ikke har “råd” til å spise kjempesunt er rett og slett fordi et realistisk matbudsjett for en student ved kun bruk av studiestøtten er type 300kr, og da kan man ikke nyte seg noe ekstra innimellom (eller noen sosiale aktiviteter).
      Heldigvis jobber de fleste studenter, eller får støtte hjemmenfra, og DA er det ingen unnskylding for å ikke spise sunt! 🙂 Men vil også si at mange av oss studenter har lange dager og lite fritid, det du ser på som “enkle retter” er kanskje ikke så enkle for oss, fordi vi ikke har kjøkken på lesesalen! Lite gira på å lage 2-3 måltider for neste dag når jeg kommer hjem så sent på kvelden som jeg gjør nå i eksamensperioden :/
      Men stå på! Vi trenger inspirasjon til å skjerpe oss, alt for mye tullkjøp og sløsing av penger fra oss studenter! 🙂

    31. Jeg er selv student, og mitt beste tips er å ta ut 400,- i kontanter hver mandag som skal strekke til mat hele uken. Dette har jeg spart mye på! I tillegg bruker jeg Mattilbud-appen og handler hvor enn det er tilbud da jeg har både ICA, Bunnpris, Kiwi, Rema1000 og Rimi innen 500 meters rekkevidde her i Oslo:)

    32. 450 kr i uken kun på mat er myye, spesielt for en jente! Dette er godt over 50 kr dagen. Jeg er selv svært opptatt av hva jeg spiser, og student, og klarer meg på langt langt mindre enn hva du opererer med her. Overraskende å høre at folk bruker så mye penger på mat.

    33. Mari: tydelig at folk er veldig forskjellige ja, jeg har aldri brukt så lite på mat en uke før i hele mitt liv 🙂 og synes absolutt ikke 450 kr er mye for en jente 🙂

    34. Hadde eit “eksperiment” i månaden som var. Skulle sjå kor lenge eg kunne halde meg til lån- og stipend som er på omlag 7960 kr i månaden. Då eg måtte ha tilleggslitteratur til studiet, måtte eg ut med over 700 kr for ei bok. I tillegg forsvann det nesten 2 000 kr hjå optikaren ettersom eg måtte ha briller (hurra for 73% rabatt på innfatninga!). Sidan husleiga mi er på 5000 i månaden, var eg då tom for pengar. Ingenting att til mat. Ops! Livet som student er lett 😉

    35. Vi tilbyr alle typer lån, for eksempel investeringslån, prosjektfinansiering og økonomisk støtte til enkeltpersoner, bedrifter over hele verden. Vi gir midler med en rente på 3%. Få lån på syv (7) virkedager.

      E-postadresse: [email protected]
      Whatsapp: +18474539904

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg