Hvordan bli bedre i dips


Tights fra Better Bodies (-50%) / Topp fra Better Bodies (sponsede lenker)

Egenvektstrening er i vinden som aldri før, og det synes jeg er kjempegøy. Trening med egen kroppsvekt kan være veldig utfordrende, pullups og dips er virkelig to av favorittøvelsene mine. Jeg vet at mange lurer på hvordan man kan bli bedre i dips, eller i det hele tatt få til sin første dip – så da tenkte jeg å lage et lite innlegg om det! Dips utfører du ved å ta ca. skulderbredt grep i et dipsstativ. Len deg litt fremover, slik at den største belastningen kommer på brystmuskulaturen. Senk deg kontrollert ned til du har ca 90 graders vinkel, og press opp igjen. Unngå å gå for dypt da dette fort kan føre til skader. Enda et godt tips når det kommer til dips er å spenne kjernen og magemusklene for å unngå pendling.

Først og fremst, vil du bli god på noe så må du faktisk trene på det. Så ta ulike former for dips, gjerne flere ganger i uka. På den ene økta di kan du trene dips med et strikk festet i dipsstativet. Stikket avlaster noe av kroppsvekta di og gjør det naturlig nok enkelere å ta dips siden vekta du skal løfte er lettere. Bruk gradvis tynnere strikk, slik at du får mindre hjelp etterhvert som du blir sterkere i øvelsen. I en annen økt kan du gjøre eksentriske dips, det vil si at du starter i topp-posisjon og senker deg rolig ned. Bruk gjerne 10-15 sekunder på vei ned, og prøv å gå enda litt saktere ned hver eneste gang.

Dips er hovedsakelig en øvelse som trener bryst og triceps, derfor er det også viktig å trene disse muskelgruppene for å bli god i dips. Armhevinger, benkpress, dips på benk, smalbenk og franskpress er øvelser du gjerne kan legge inn i programmet ditt om du ønsker å klare dips. I armhevingene er det virktig at du går hele veien ned slik at du får full bevegelsesbane, og gjerne også kjør med strikk om det blir for lett med vanlige armhevinger. Det utfører du på måten du ser under, og det blir veldig mye tyngre enn å kjøre vanlige. Husk å velg en strikk som utforderer deg i forhold til belastning!

Tights fra 2XU / topp fra Better Bodies / sko fra Inov-8


Når du først klarer dips er det viktig at du fortsetter å utfordre deg selv slik at du får progresjon. Å legge på vektskiver som jeg gjør på det øverste bildet er en god måte å gjøre det på, start med 1,25 kg før du går til 2,5 kg osv. Det er lett å bli ivrig, men ikke kast på 5 kg ekstra belastning første gangen – ta det rolig å la kroppen din venne seg til den ekstra vekten. Når du har blitt skikkelig god kan du også prøve deg på dips i ringer, det er en øvelse jeg virkelig liker for å bli bedre i dips. Akkurat nå står min personlige rekord på 30 dips med kroppsvekt og 3 x 5 med 20 kg ekstra i beltet. Det er jeg selvfølgelig fornøyd med, men man kan alltid bli bedre! Er det noe mer dere lurer på i forhold til dips, eller tips til flere øvelser dere ønsker jeg skal lage egne innlegg om er det bare å rope ut i kommentarfeltet. Ha en super mandag 🙂

9 kommentarer
    1. Hei! Tusen takk for en supert innlegg. Jeg skal ta med meg dine tips neste gang jeg skal øve på dips! Supert med “teknikk” og “hvordan bli bedre/sterkere” tips 😀

    2. Hei!
      Litt morsomt at du skriver om dips for på torsdag skulle jeg trene dips og jeg pleier å bruke den støtteplata under knærne slik at jeg får hjelp for jeg har aldri trodd jeg har vært sterk nok til å klare dips med egenvekt.. Men så tenkte jeg: søren heller, jeg prøver uten støtteplata og kanskje jeg klarer en… Men vetu hva så prøvde jeg og jeg klarte jagguimeg seks dips og jeg er såååå stolt 😀

    3. Jeg får grisevondt i skuldrene av dips. Er det vanlig? Til og med sånne på benk.. Kanskje dips ikke er for alle? :/ Eller?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg