Julestemning med daddelkjeks

Når det nærmer seg jul kommer det noen faste favoritter i frukthylla for min del. Klementiner, fiken, persimon og dadler er noe av det beste jeg vet. Det blir ikke jul uten, og alle disse tingene skal fylle julestrømpa mi i år. Den store favoritten er dadler, spesielt ferske. Det er så utrolig godt å spise som snacks helt alene, men kan også brukes i bakst, salater eller i pai. Når jeg bruker dadler i bakst bruker jeg tørkede dadler da de er billigere, og sparer de ferske til snacks.  Dadler er naturlig veldig søte, og har en myk/seig konsistens som gjør den super til bruk i bakst. Denne oppskriften på daddelkjeks har jeg postet før – men den er rett og slett for god til å ikke postes igjen. Det du trenger er følgende:

400 g dadler

5 dl havregryn

3 modne bananer

2 egg

100 g nøtter uten salt

2 ss sukrin gold

10 dråper vaniljestevia

1 ts kanel

En klype salt

Mos bananer og dadler med stavmikser. Hakk opp nøtter og tilsett alle de andre ingrediensene. Denne røra er naturlig veldig søt, så smak deg litt frem i forhold til vaniljestevia. Denne kan også sløyfes, men jeg er som dere kanskje vet veldig glad i søte ting. Bruk to spiseskjeer og form til kjeks på bakepapir. Sett inn i ovnen på 175 grader i 15-20 minutter, og la de avkjøle seg på rist etter steking. Totalt fikk jeg 20 store kjeks av denne oppskriften, og de blir like fort bort hver gang jeg lager denne oppskriften! Kjeksene blir nesten litt for gode, så nå vet du hva du skal lage neste gang søtsuget melder seg.

Innlegget inneholder sponsede lenker




Jeg kommer alltid i julestemning av å spise disse kjeksene, og i allefall av å se på bildene! Nå er det jammen ikke lenge igjen til jul, og om du har en sunn oppskrift som får deg i julestemning så gjerne del den i kommentarfeltet 🙂

6 kommentarer
    1. Hei!
      Hvis du synes dadler er dyre, kan du gå innom en “asia-butikk” eller lignende, der selges de i bokser for 30 kr stykk 🙂

    2. De så veldig gode ut, denne oppskriften skal prøves før jul 🙂 Favorittsjokoladekaka mi er din raw sjokoladekake med dadler 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg