Sesamrundstykker og sunne donuts

Her kommer to fantastisk gode oppskrifter denne lørdagen, og jeg håper dere har tid til å lage en iallefall. Jeg ble veldig fornøyd med begge oppskriftene, ingenting slår hjemmebakt. Den første oppskriften er på grove rundstykker med sesammel, som har en veldig høy andel protein i seg. Sesammel gir også en litt nøtteaktig smak på baksten, noe jeg liker veldig godt. Oppskriften på rundtstykkene ser slik ut:

2 egg

2 ss sukrin gold

3 dl havregryn

3 ss sesammel

3 ss fibra fullkornsmel

1/2 pakke tørrgjær

2-3 dl vann

1 ts salt

Pisk egg og sukrin sammen. Rør ut gjær i fingervarmt vann og tilsett, før du har i alt det tørre. Trekk plast over, og la deigen heve i minst 40 minutter. Jeg dro på trening mens jeg ventet på den skulle bli ferdig her om dagen, og den var stor og fin da jeg kom hjem 90 minutter senere. Deigen blir litt klissete, så jeg brukte store muffinsformer til å steke de i. Jeg fikk seks store rundstykker, som jeg stekte i ovnen på 175 grader i ca 25-30 minutter. La de avkjøle seg på rist før de deles i to og toppes med godt pålegg, jeg kan bekrefte at de smakte godt med både søtt og salt. Har dere forresten prøvd å ha mandariner på hvitost før? Det er så godt og jeg spiser det alltid på julaften.

Lenkene i innlegget er sponset



Det holder ikke bare med en grov oppskrift, derfor har jeg en søt en på lager også. Kjempegode og saftige donuts som kan nytes med den aller beste samvittighet. Oppskriften ser slik ut:

3 egg

3 ss sukrin gold

3 ss kokosmel

1 scoop easybake

2 dl melk

1 ss smeltet cocosa

2 ss honning

Pisk egg og sukrin gold sammen til eggedosis. Tilsett alt det tørre før du har i melk, honning og smeltet cocosa tilslutt. Hell røren i former og sett inn i ovnen på ca 180 grader i 20-25 minutter.





 

Hvis dette ikke faller i smak, så kommer det enda en spennene oppskrift på bloggen i morgen også 😉 Ha en fantastisk fin lørdag alle der hjemme!

7 kommentarer
    1. Jeg har glutenallergi, så jeg lurer på om det er mulig å bytte ut fibra fullkornsmel med annet mel? 🙂

    2. Hei Nora 🙂
      Bakte disse i går, men fikk de ikke like fine.. Har du stekt disse direkte i muffinsformer? For mine ble ikke like fine, he he 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg