Pannekaker med bacon og lei lavkarbo

Fredag igjen! Etter enda en uke med lavkarbo-kosthold ville jeg gi meg selv en klapp på skuldra i dag og lagde noe skikkelig godt til lunsj. Etter langtur med Guapo var jeg sulten som vanlig, og var veldig lite lysten på å vente lenge på mat. Derfor gikk jeg for ferdigmiks med proteinrike pannekaker – da ble maten servert raskt 🙂 Jeg brukte 6 scoops pannekakemiks, 3 egg, 1,5 dl melk, 2 ss sukrin gold og litt kardemomme for å gjøre røra ekstra spenstig. Når jeg i tillegg stekte kalkunbacon og fylte pannekakene med, sammen med sunrin og bjørnebær fikk jeg et skikkelig festmåltid! Kalkunbacon er så genialt, fantastisk bra næringsinnhold og smaker som vanlig bacon. Setter prikken over i’en på mange matretter, og i allefall på disse pannekakene.


Det er jo bakeuke hos X-life nå, og du får -30% på 3 x pannekakemiks akkurat nå. Da har du nok til lang tid fremover, og kan lage deg sunne og raske pannekaker så ofte du vil.  Er du heller lysten på å lage pannekaken fra bunnen av med sunne ingredienser er det også -20% på alle meltyper akkurat nå, så det er bare å benytte seg av tilbudet 🙂

Nå er jeg snart 3 uker inn i dette lavkarbo-prosjektet mitt og jeg må ærlig innrømme at jeg begynner å bli litt lei. Jeg har ikke nevnt det så mye tidligere, jeg vil jo ha en positiv blogg og ikke en hvor jeg klager. Men jeg må jo også kunne si meningen min, så får jeg håpe ingen glefser etter meg av den grunn. Jeg merker egentlig ingen nevneverdig forskjell i hverdagen på å kutte ut karbohydratene. Jeg har ikke følt meg slapp, hatt vondt i hodet eller noen av de effektene man kan kjenne av å bytte over til et labkarbo-kosthold. Det eneste jeg merker at jeg jeg har litt mindre “trykk” på styrketrening, selv om jeg har klart å opprettholde de samme vektene på nesten alle øvelser. Nå har jeg jo ikke prøvd dette så veldig lenge enda, så det er mulig jeg merker litt mer etterhvert som dagene går. Men det jeg synes er skikkelig kjipt, er å ha så mange restriksjoner i matvarer. For meg er det helt ulogisk å ikke kunne spise ting som frukt, søtpotet og havregryn når jeg er så glad i å spise det og det er så sunt. Å “nekte” seg selv ting man er glad i er ikke noe jeg har troen på, jeg har mer tro på et kosthold hvor en kan spise alt, men med måte selvfølgelig. Nå er dette min personlige mening, og andre skal selvfølgelig få lov å være uenig med meg. Det eneste positive jeg egentlig har å si er at jeg merker at det vanskelig å spise like mye på lavkarbo, da fett metter veldig. På den måten kan jeg skjønne at noen mennesker velger lavkarbo hvis målet er vektnedgang. Sånn, da var klagingen over og jeg skal holde ut den siste tiden sånn at jeg kan si at jeg fullførte prosjektet. Jeg smiler uansett, pannekakene var dødsgode og livet er bra selv om jeg ikke kan spise karbohydrater. På toppen av det hele er det jo fredag og jeg har en date med kjæresten ikveld 🙂 Det er grunn til å smile i seg selv det!

15 kommentarer
    1. Jeg tror nok ikke du har hatt så altfor mye karbohydrater i kostholdet ditt fra før, om du ikke har hatt en nevneverdig reaksjon. Eller så tåler kanskje kroppen din lavkarbo veldig godt. For jeg har en helt annen opplevelse av å prøve ut dette kostholdet. Jeg prøvde meg i en uke da jeg var i Brasil i fjor våres, og det gikk helt ok, men jeg hadde vondt i hodet og ble fortere sliten, i tillegg endte det opp med at jeg besvimte på et restaurantbesøk den sjette dagen og måtte kjøres hjem i taxi. Heldigvis for snille venner, fikk jeg i meg et måltid med både raske og trege karbohydrater, som kroppen sugde til seg på et blunk og etter en halvtimes tid var jeg helt fin igjen. Så det er veldig ulikt fra person til person også, hvordan man reagerer. Tenkte bare å si det i tilfelle du skal snakke kosthold med kunder, anbefalinger osv. 🙂
      Til slutt et spørsmål: har du prøvd de pannekakene fra proteinfabrikken også, er det stor forskjell på de og de du har her? I smak og næringsmessig? 🙂
      Også helt til slutt: håper du får en superfin helg! 😀

    2. Syntes ikke det var klaging i det hele tatt. Du har nok hatt et veldig fornuftig forhold til ernæring fra før, så endringen er kanskje ikke stor nok til at du føler noen stor forskjell. Hadde du levd på ferdigmat, vært en godtemoms og spist 8-10 brødskiver pr dag hadde du nok kjent dette på en helt annen måte. Er nok den beste måten om man skal ned i vekt, så må man gradvis tilpasse seg til det du nevner etter hvert. God helg 🙂

    3. for meg funker ikke lavkarbo.. jeg får så vondt i magen av for mye proteiner, så går på høy karbo istedet! det er absolutt noe du burde prøve, da kan jeg garantere deg at du føler jeg oppblåst de første dagene!

    4. Da har du nok misforstått noe Linn, man skal ikke øke mengden proteiner på et lkhf-kosthold, men erstatte mesteparten av karbohydratene med fett…

    5. Hvis du hadde havnet i ketose hadde du nok merket forskjell 😉 Men det var vel heller ikke poenget! Carbs <3

    6. Hei Nora! Har lest bloggen din ganske lenge nå. Men har aldri fått surra meg til å legge igjen en kommentar. Vil bare si at du er et veldig godt forbilde! Jeg synes du er veldig flink med både kosthold og trening! Og hunden din er bare kjempe søt! Du er en av de få bloggerne som fokuserer mer på helse, enn utseende. Det liker jeg! 🙂 god helg!

    7. Ville bare si at du er en inspirerende, tøff og modig dame som tør å vise både positive og negative sider av livet. Gøy å se at du går ut av din egen komfortsone og prøver nye ting, for å deretter danne en mening, som igjen kan være en medhjelper for oss som leser blogger og pt kundene dine. Av nysgjerrighet lurer jeg på om du har merket noe på vekten din? Jeg ønsker å opprettholde musklene mine, men gå ned i fettprosent. Hva tenker du lavkarbo kan bidra med da? Selv elsker jeg også mye frukt, søtpotet, havregryn og spurt lomper! 🙂

    8. Hvor får man kjøpt kalkun-bacon?
      Jeg spiser ikke svinekjøtt, så det hadde vært helt supert å finne ut hvor man kunne anskaffe seg dette.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg